Analyst Group: Oberoende aktieanalys på BPC Instruments - Tillväxt på en outforskad marknad (MFN)

2024-01-18 11:17

BPC Instruments (”BPC eller ”Bolaget”) är ett nischat marknadsledande teknologibolag som riktar sig mot biogassektorn. Bolaget utvecklar, tillverkar och säljer mät- och analysinstrument mot både industriella och akademiska kunder. Instrumenten ersätter den tidigare svåra- och tidskrävande manuella processen att analysera råvaran som används vid biogasproduktion. Den europeiska marknaden för biogasproduktion väntas växa med en CAGR om 32 % tills år 2030 vilket medför stor efterfrågan för BPC:s produkter och i kombination med Bolagets marknadsledande position har kunders priskänslighet visats vara låg vilket har möjliggjort Bolagets lönsamma tillväxt i över 12 år. Detta i kombination med Bolagets planer på att diversifiera slutmarknaderna, EU:s ambitiösa satsningar, och Bolagets kostnadseffektiva lösningar, bidrar till den förväntade årliga tillväxttakten (CAGR) om 26,1 % under åren 2023-26. Under samma period väntas EBIT-marginalen nå 28,7 %. Baserat på en likaviktad DCF och Peer-värdering med en målmultipel om 18,9x EV/EBIT motiveras ett pris per aktie om 43,7 SEK i ett Base scenario.

Läs fullständig aktieanalys här

Om Analyst Group: Ett av Sveriges främsta analyshus med fokus på små och medelstora börsbolag.
Läs mer om Analyst Group

Det här ett pressmeddelande från Analyst Group angående publicering av en oberoende aktieanalys på BPC Instruments. BPC Instruments har inte haft någon möjlighet att påverka de delar där Analyst Group har haft åsikter om Bolaget, framtida värdering eller annat som skulle kunna tänkas utgöra en subjektiv bedömning.

support@mfn.se (mfn.se)
MFN - www.mfn.se