Stockpicker: Sdiptech – Motståndskraften övertygar (MFN)

2023-12-08 11:30

Fram till jul bjuder Stockpicker på en daglig aktieanalys av ett svenskt börsbolag. Analysen har tidigare publicerats exklusivt till prenumeranter på aktietidningen Newsletter. Hela analysen kan läsas på https://www.stockpicker.se/

Teknikkoncernen med fokus på infrastrukturmarknaden imponerade än en gång med sin rapport (Q3) som släpptes i slutet av oktober. Tack vare fortsatt stark efterfrågan ökade nettoomsättningen organiskt med 20 %, jämfört med samma period ifjol, till 1 205 Mkr. Även den organiska EBITA-tillväxten landade på 20 %.

Styrkan var synbar inom samtliga segment, vilket är ett tecken på att koncernen har exponering mot rätt typ av segment inom infrastruktur och viktiga samhällsfunktioner. Typiska exempel är elförsörjning, vattenrening, transportsystem, skolor, sjukhus mm.

Här är efterfrågan stabil oavsett konjunkturläge. Gynnsamt i sammanhanget är även att man utvecklar egna produkter som tillgodoser kritiska behov hos kunderna. Förutom god organisk tillväxt, möjliggör det även höga vinstmarginaler och goda diversifierade kassaflöden.

Utöver ovanstående demonstrerar bolaget en bra kostnadskontroll. Rörelsemarginalen (EBITA) landade på en nästan oförändrad nivå om 19,5 % (19,9). Därmed har man de senaste två åren konstant legat i spannet mellan 19 och 20 % EBITA-marginal och ledningens ambition är att etablera sig runt 20 % framöver.

. . .

Vd Jakob Holm visade sig i samband med rapportpresentationen optimistisk och poängterade att han än så länge inte ser några tydliga tecken på avmattning. Orderingången har varit stark under de första nio månaderna av detta år och efterfrågan är god inom många områden, framför allt inom energieffektivisering, elektrifiering, vattenrening och trafikplanering.

Exponeringen mot konsumentvaror och bostadsbyggnation är däremot liten. Det framstår därför som ganska sannolikt att det finansiella målet om en organisk tillväxt om 5-10 % kommer kunna nås även under 2024.

Verksamhetens goda utveckling till trots har aktien en mycket volatil höst bakom sig. Sedan bottennivån i mitten av oktober har kursen visserligen återhämtat sig med drygt 30 %, men står fortfarande 15 % lägre än vid senaste analystillfälle i augusti (Newsletter 2055).

Det innebär samtidigt att värderingen har kommit ner till en multipel motsvarande EV/EBIT 14x (15,5) varför vi fortsätter att betrakta aktien som köpvärd. Vår riktkurs ligger oförändrad på 325 kr.

Hela analysen och eventuellt övrigt material hittas på Stockpickers sajt via direktlänken:

DISCLAIMER: Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet.
Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.

Vid frågor, kontakta:

Mats Ahlskog, VD Stockpicker AB
Telefon: 08-6620669

Om Stockpicker AB

Stockpicker har levererat aktietips, analyser och nyheter sedan 1997. Vi är ett oberoende analyshus och unika på den svenska marknaden. Vi analyserar aktier och fonder som är värda att äga, både på kort och lång sikt.

support@mfn.se (mfn.se)
MFN - www.mfn.se