Analysguiden: ANALYS Waystream Group: Fortsatt avvaktande fibermarknad under Q3 (MFN)

2023-11-28 15:00

Waystream upplever en fortsatt avvaktande stadsnätsmarknad. Kvartalet kom in något under Analysguidens förväntningar och motiverat värde justeras till 50 kronor.

Utvecklingen under Q3
Waystreams omsättning minskade under Q3 med 27% till 26,8 mkr. Det justerade rörelseresultatet uppgick till 1,8 mkr, exklusive ej kassaflödespåverkande personaloptioner. Orderingången under kvartalet var lägre än under Q3 2022 och från bolaget upplever man fortsatt en avvaktande stadsnätsmarknad. Flera av bolagets större befintliga stadsnätskunder har skjutit upp sina beställningar då de fortfarande hade produkter på lager. Waystream tog stora beställningar under Q3 och Q4 2022 och detta fortsätter påverka antalet beställningar negativt under 2023. Man bedömer från bolagets sida därför att man inte kommer nå sina tillväxtmål under innevarande år. Försäljningsmässigt var Q3 dock bättre än Q2 2023 och det näst bästa Q3 Waystream presterat. Positivt under årets första nio månader har varit de nya kunder bolaget vunnit och den omsättningstillväxt man rapporterar i Centraleuropa på +76% och i Sverige på +4%.

Fortsätter vinna nya kunder
Waystream utvecklar fiberbaserad bredbandsutrustning, vilket innefattar switchlösningar och intelligenta routrar. I Sverige har bolaget haft stort fokus på stadsnät och blivit marknadsledande inom detta segment. Under Q3 har bolaget vunnit nya stadsnätskontrakt och tecknat ett återförsäljaravtal med Transtema, vilket förväntas öka företagets marknadsandelar ytterligare. Expansionen i DACH-regionen stärktes genom ett återförsäljaravtal med K-Businesscom och en stor order till en ny kund i Hamburg. Trots ett 2023 med lägre orderingång är det långsiktiga tillväxt-caset för Waystream intakt. Att Europa ska gå från 80 till 200 miljoner hushåll med Gigabit-uppkoppling på 5 år skapar en starkt växande marknad för nätverksswitchar. Då kinesiska tillverkare som Huawei till största delen lämnat Europa har ”Made in Sweden” blivit något av en konkurrensfördel för Waystream.

Stora möjligheter hos operatörer
Waystream avslutade 2022 med att teckna ett 3-årigt ramavtal med Telia Company för Norden och Baltikum. Man är nu inne i en intensiv testperiod där produkterna testas noga för att kunna fungera optimalt i Telias olika bredbandsnät, och under Q2 mottog Waystream den första beställningen under detta ramavtal från Telia Estland. Efter ett svagare Q3 justerar vi ned vårt försäljningsestimat för 2023 till 120 mkr (tidigare 153) samt vårt antagande om rörelseresultat för helåret till 5 mkr (tidigare 15). Vi sänker även vår riktkurs till 50 kr (tidigare 64), vilket motsvarar ett P/E-tal på 21 räknat på estimerad vinst per aktie 2024.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer:

Om oss

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden – Aktiespararnas uppdragsanalysverksamhet.
Läs mer här: https://www.aktiespararna.se/analysguiden

Waystream 231128analys