Avanza Bank Holding
Avanzas dotterbolag Placera Media investerar i StockRepublic (MFN)

2023-06-21 13:30

Placera Media investerar i StockRepublic som är världsledande i att ta fram tjänster och funktionalitet inom området Social Trading. Det öppnar för spännande möjligheter för Avanzas kunder.

Placera Media driver ekonomisajten Placera och tidningen Börsveckan. Avanza Bank Holding AB äger Placera Media, men innehåll och den redaktionella verksamheten står oberoende från Avanza. Nu investerar Placera Media 15 MSEK i StockRepublic som bland annat byggt Placeras nya aktieforum. Investeringen motsvarar 10 procent av aktierna i StockRepublic och knyter företaget närmare Placera.

”StockRepublic har visat en imponerande utveckling, både i Sverige och internationellt. Placera har idag Sveriges största aktieforum i Placera Forum och tillsammans med StockRepublic kan vi utveckla funktionalitet och användarupplevelse ytterligare. I investeringen ingår också att vi får exklusivitet i Sverige på StockRepublics produkter”, säger Johan Kleis, VD Placera Media.

Placeras nya forum har 400 000 besök i veckan och redan från start var avsikten att utveckla funktionerna i forumet. Med hjälp av StockRepublic kommer Placera att kunna lägga till flera nya, spännande tjänster.

”Vi är glada att Placera gör den här investeringen. Det finns ett fantastiskt kunnande hos våra kunder och Social Trading är ett viktigt område för Avanza. Våra kunder har också efterfrågat möjlighet att exempelvis jämföra sina aktieportföljer med andra”, säger Rikard Josefson, VD Avanza.

StockRepublic erbjuder en social trading-plattform med skräddarsydda appar och API-tjänster för finansiella institutioner. Plattformen används för att ge investerare tillgång till ett community med insikter kring sitt sparande och riktmärken för avkastning, risk och klimatpåverkan. Företaget har byggt framgångsrika communities för ledande banker på sex marknader. StockRepublic startades 2019 och har kontor i Stockholm och Hamburg. Läs mer på stockrepublic.io.

För mer information vänligen kontakta:
Rikard Josefson, Styrelseordförande Placera Media och VD Avanza
E-post: rikard.josefson@avanza.se
Twitter: @avanzabank

Johan Kleis, VD Placera Media
E-post: johan.kleis@placera.se

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 1,8 miljoner kunder med över 700 miljarder SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar närmare 7 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste tretton åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: avanza.se/ir

support@mfn.se (mfn.se)
MFN - www.mfn.se