Ascelia Pharma
Ascelia Pharma sörjer styrelseledamot René Spogárds bortgång (MFN)

2023-03-13 12:29

Ascelia Pharma AB (publ) (ticker: ACE) meddelar idag att René Spogárd, ledamot i Ascelia Pharma AB:s styrelse, har gått bort.

René Spogárd har varit styrelseledamot i Ascelia Pharma sedan juni 2017.

“Jag, tillsammans med övriga medlemmar i styrelsen och ledningsgruppen, är djupt ledsna över Renés oväntade bortgång, och våra djupaste kondoleanser går till hans familj. Han lämnar ett arv av affärsmässighet och kreativt tänkande. René har spelat en viktig roll i Ascelia Pharma sedan han blev styrelseledamot för sex år sedan, och vi kommer alltid att uppskatta hans betydande bidrag och stöd. Han kommer att vara mycket saknad”, säger styrelsens Ordförande Peter Benson.

Magnus Corfitzen, CEO
Epost: moc@ascelia.com
Tel: +46 735 179 118

Déspina Georgiadou Hedin, CFO and Investor Relations
Epost: despina.georgiadou@ascelia.com
Tel: +46 765 697 873

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande.

Om oss

Ascelia Pharma är ett bioteknikbolag fokuserat på behandlingar med särläkemedel inom onkologi. Bolaget utvecklar och kommersialiserar nya läkemedel som tillgodoser medicinska behov och har en tydlig väg framåt rörande utveckling och marknadsföring. Bolaget har två produktkandidater – Orviglance (tidigare benämnd som Mangoral) och Oncoral – i klinisk utveckling. Ascelia Pharma har sitt huvudkontor i Malmö och är noterat på Nasdaq Stockholm (kortnamn: ACE). För mer information besök http://www.ascelia.com.

Om Orviglance (tidigare benämnd som Mangoral)
Orviglance (manganklorid-tetrahydrat) är ett nytt oralt kontrastmedel för magnetkameraundersökningar som är utvecklat för att förbättra upptäckten och visualiseringen av fokala leverskador (inklusive levermetastaser och primära tumörer) hos patienter med nedsatt njurfunktion. Dessa patienter riskerar allvarliga biverkningar från den nuvarande tillgängliga klassen av gadoliniumbaserade kontrastmedel. Orviglance, har beviljats särläkemedelsstatus av amerikanska läkemedelsmyndigheten Food and Drug Administration (FDA). Ett registreringsgrundande kliniskt program med nio studier, inklusive den globala fas 3-studien SPARKLE, har slutförts.

Om Oncoral
Oncoral är en ny oral irinotecan-baserad tablettformulering för cellgiftsbehandling av magcancer. Oncoral har potentialen att erbjuda en mer patientvänlig behandlingsform, inklusive en bättre säkerhetsprofil med en daglig oral dosering i hemmet jämfört med intravenösa högdosinfusioner på sjukhuset. Efter framgångsrika fas 1-resultat är Oncoral nu förbered för fas 2-studier.

support@mfn.se (mfn.se)
MFN - www.mfn.se