Shape Robotics
Ledelsesændring (Cision)

2022-06-09 15:09
Grundlægger af Shape Robotics David Johan Christensen træder tilbage: “Jeg er opfinder helt ind til benet, men jeg er bestemt også familiemenneske”

Selskabsmeddelelse nr. 72 - 2022
København d. 9. juni 2022

Meddelelsen indeholder intern viden.

Grundlægger af Shape Robotics, David Johan Christensen, stopper efter gensidig aftale som Executive Vice President i Shape Robotics ved udgangen af juli 2022 og fortsætter som menigt bestyrelsesmedlem.

“Jeg er en stolt grundlægger af en succesfuld dansk teknologivirksomhed, der hjælper børn og unge med at forstå og omfavne teknologiens vidunderlige verden. Jeg har brugt over et årti af mit liv på at udvikle vores kerneprodukter, som nu er grundigt testet i markedet, og hver dag gør en stor forskel for tusinder af børn og unge i hele verden. Min hovedrolle som opfinder i denne virksomhed er slut nu,” siger afgående Executive Vice President David Johan Christensen.

Shape Robotics står netop nu foran en international vækstrejse med nye partnerskaber og har det seneste år landet historisk store kontrakter med både private og offentlige skolesystemer i Rumænien, Storbritannien og Emiraterne.

“Min daglige gang på kontoret er ikke længere afgørende for at forløse Shape Robotics’ internationale potentiale Derfor vil jeg via mit ejerskab og bestyrelsesarbejde bistå selskabet med at sikre den fortsatte positive udvikling af vores palette af både robotter og STEAM-labs og partnerskaber,” siger grundlægger af og tidligere CEO for Shape Robotics, David Johan Christensen, der efter mange travle år i Shape Robotics vil vende tilbage til sine teknologiske rødder i udviklingslaboratoriet og til et mere fleksibelt arbejdsliv.

“Efter en lang og fantastisk rejse med Shape glæder jeg mig til igen at skulle udvikle teknologi helt fra bunden til noget levedygtigt på det åbne marked. Jeg er dermed klar til at lægge min udviklingserfaring og skabertrang i nye projekter, der måtte komme min vej. Jeg er opfinder ind til benet, men jeg er bestemt også familiemenneske. Jeg ved, at mine fire børn og min kære kone glæder sig til, at jeg får mere fleksibilitet i mit arbejdsliv og flere frie timer i døgnet,” lyder det fra David Johan Christensen.

Mangeårigt makkerpar takker for fælles kampe

Topchef i Shape Robotics, André Fehrn, har både som finansdirektør og sidenhen som øverste leder arbejdet skulder ved skulder med David gennem børsnotering, emission og virksomhedsopkøb i Rumænien.

”Jeg vil gerne takke David for hans store indsats med at skabe det Shape Robotics, vi har i dag. David er en Gudsbenådet opfinder og har skabt en virksomhed, der nu beviser sin relevans på både det personlige og det samfundsmæssige plan, og som slår igennem internationalt. Vi ønsker David held og lykke og vi ved, at der sikkert ikke går længe, inden han finder på noget nyt og fantastisk at udvikle, som også bliver til gavn for verden,” siger André Fehrn, CEO i Shape Robotics.

Om Shape Robotics A/S

Shape Robotics har på få år opbygget en stærk position på det globale EdTech-marked og sigter efter at være etableret i alle verdens landes skolesystemer inden 2030.

Shape Robotics klæder verden på til en fremtid, hvor nytænkning med kodning og robotteknologi er afgørende for samfundsudviklingen. Inspirerende undervisning med robotter og teknologi er med til at forberede de studerende til en omskiftelig fremtid, hvor digitale teknologier, kunstig intelligens og automatisering i stadig stigende grad præger familie- og arbejdsliv.

Fable til STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Math) undervisning var det første produkt som virksomheden udviklede. Fable er en modulær robot, som studerende kan bygge på få sekunder. De studerende kan kode Fable, afhængigt af deres erfaring - fra simpel blokprogrammering til kodning i det avancerede Python-sprog. Fable inkluderer en bred vifte af undervisningsmaterialer, udviklet af lærere til lærere. Tusindvis af Fable robotter bruges i dag i klasseværelser rundt om i verden.

Stedfortræder-robotten, Fable Connect, var det næste produkt som virksomheden lancerede. Systemet afhjælper højt fravær, fx på grund af sygdom. Den studerende foretager først et videoopkald til robotten som står i klasselokalet.  Derefter kan den studerende fjernstyre robotten rundt, tale, se og kommunikere med klassekammeraterne og læreren. Hundredvis af Fable Connect-robotter bruges nu på skoler og hospitaler, primært af børn med langvarige sundhedsproblemer.

Teknologilokaler til undervisning implementeres i disse år på mange skoler i hele verden. Med opkøbet af en distributør begyndt Shape Robotics også at tilbyde skoler komplette teknologilokaler til deres STEAM undervisning. Et RobotLab, SmartLab eller TechLab fra Shape Robotics indeholder blandt andet Fable Robotter, Virtual Reality Headsets, 3D Printere og det hele bindes unikt sammen af integreret læringsmateriale. Indtil videre har Shape Robotics implementeret adskillige teknologilokaler og forventer at skulle implementere tusindvis i de kommende år.

Yderligere Information og Investor relations
André Fehrn, CEO Shape Robotics A/S