Sensec
Sensec: Sensec Holding AB (publ) Bokslutskommuniké 2021 (beQuoted)

2022-02-25 08:30

SENSEC HOLDING AB (PUBL) BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 2021

Sensec visar ett starkt resultat och förmåga att ställa om

Finansiell utveckling 1 oktober - 31 december 2021

· Nettoomsättningen för perioden uppgick till 35 951 (17 739) Tkr

· Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 5 905 (1 792) Tkr.

· Rörelseresultatet för perioden uppgick till -1 518 (901) Tkr. Rörelseresultatet belastas av nedskrivning av goodwill med 5 000 Tkr

· Resultatet efter finansiella poster för perioden uppgick till -2 088 (795) Tkr

· Kassaflödet för perioden uppgick till 5 615 (506) Tkr

· Resultat per aktie för perioden uppgick till -0,02 (0,00) SEK

Finansiell utveckling 1 januari - 31 december 2021

· Nettoomsättningen för perioden uppgick till 113 119 (67 921) Tkr

· Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 14 837 (8 122) Tkr.

· Rörelseresultatet för perioden uppgick till 3 391 (5 240) Tkr. Rörelseresultatet belastas av nedskrivning av goodwill med 5 000 Tkr

· Resultatet efter finansiella poster för perioden uppgick till 1 467 (4 855) Tkr

· Kassaflödet för perioden uppgick till -6 870 (7 885) Tkr

· Resultat per aktie för perioden uppgick till 0,00 (0,03) SEK

Finansiellt sammandrag

Tkr, om inte annat anges

okt-dec

jan-dec

Nettoomsättning

Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA)

Rörelseresultat

-1 518

Resultat efter finansiella poster

-2 088

Rörelsemarginal %

Resultat per aktie före/efter utspädning, kr

Kassaflöde

-6 870

Väsentliga händelser under rapportperioden

• Sensec Holding AB och Transfer Group AB har föreslagits att fusioneras. Fusionen kommer att implementeras genom att Sensec absorberas av Transfer. Aktieägare i Sensec kommer i fusionsvederlag att erhålla 0,751671359 aktier i Transfer för varje innehavd aktie i Sensec. Fusionen har godkänts på extra bolagsstämma den 13 december. Styrelserna ser en övertygande strategisk fördel med en sammanslagning av Transfer och Sensec.
  • Sensecs styrelse har utsett Mathias Svedlund till ny VD för Sensec Holding AB
  • Styrelsen i Transfer Group AB har utsett Pernilla Jennesäter till VD och koncernchef efter genomförd fusion.
  • Sensec har levererat säkerhetsteknik till stor ramavtalskund.
  • Sensec har vunnit ramavtal för skyddsutrustning till mediebolag.
  • Sensec har vunnit en upphandling avseende skalskydd hos Länsstyrelsen i Uppsala.
  • Sensec Solutions AS har levererat en fullständig uppgradering av bagagehanteringssystemet på norsk flygplats.
  • Sensec Solutions AS har säkrat viktig installation i Norge.
  • Sensec har genomfört affärsområdes- och ledningsgruppsförändringar i syfte att öka lönsamheten.
  • Sensec Solutions AS har säkrat ytterligare avtal inom inpasseringssäkerhet.
  • Sensec Solution AS har säkrat kritisk infrastruktur i Oslo.

Väsentliga händelser efter rapportperioden

• Sensec har fått fortsatt förtroende att leverera detektionsutrustning för säkerhetskontroll till Västra Götalandsregionen.
  • Sensec har utsett Mathias Rådman till ny servicechef.
  • Sensec har fått i uppdrag att leverera säkerhetsteknik till Region Sörmland.

VD-kommentar

Jag tog över som VD i oktober 2021 efter Michael Pettersson och har hitintills haft en intensiv men väldigt spännande tid i min roll. I sitt avslutande VD ord sa Michael bland annat:

"Jag vet att det finns gedigen kunskap, erfarenhet, vilja och många Sensec-hjärtan kvar i bolaget och jag ser med stor tillförsikt fram emot vad framtiden kommer utvisa".

Jag kan inte annat än att hålla med, Sensec är ett fantastiskt bolag med trogna, kompetenta och engagerade medarbetare som alla gör sitt yttersta för att Sensec skall lyckas och nå sina mål.

Samtidigt kan vi aldrig stanna upp och vara nöjda utan vi måste kontinuerligt vara lyhörda och anpassa oss för att utvecklas och ligga i framkant. Vi står inför en omvärldssituation med ökad aggression från öst och ett ständigt hot om cyberattacker och informationsinhämtning från främmande makt. Medvetenheten måste öka för att vi skall inse att spionage mot stater och dess kritiska infrastruktur är ett faktum och vi måste göra allt som står i vår makt för att skydda Sveriges intressen.

År 2021 har varit ett utmanande år med en pandemi som verkade vara på nedgång med tog fart igen med ökade restriktioner som följd. Osäkerheten runt pandemin och dess påverkan på samhället har inneburit en försiktighet hos våra kunder avseende nya investeringar vilket avspeglar sig i omsättningen för de senaste två åren. Känslan är dock att samhället vädrar morgonluft och optimism och vi är glada över att återigen fysiskt kunna besöka våra kunder. I mångt och mycket kan videomöten och telefonsamtal driva verksamheten framåt men inget ersätter det personliga mötet.

I början av året förvärvades Sensec Solutions AS i Norge och integrationsarbetet med övriga Sensec inleddes. Den norska verksamheten hade precis som den svenska utmaningar försäljningsmässigt förra året men avslutade året riktigt starkt och fyllde på med nya fina affärer och projekt som borgar för en fin start på 2022. Hela teamet i Norge har kämpat hårt och det är riktigt kul att se att insatsen ger utdelning.

Verksamheten har försäljningsmässigt haft ett utmanande år framförallt mot exempelvis flygsektorn, men här har flera års arbete att bredda oss inom fler segment lett till en stark EBITDA marginal även om vi inte når omsättningsmålen. Vi har även en effektiv organisation med optimerat resursutnyttjande som gör att vi kan hålla nere kostnadssidan och leverera starka marginaler trots lägre omsättning. Ett ökat resande och optimism inom flera andra segment ger ljusa framtidsutsikter, 2022 blir startpunkten för återgången till det normala.

Hösten 2021 kommunicerades nyheten om fusionen med Transfer Group AB. Sensec kommer även fortsatt att verka som ett eget bolag och varumärke på marknaden men nu inom Transfer koncernen. Det här är riktigt spännande då den förvärvsresa Sensec varit inne på nu kan ske i den större Transfer kostymen och Sensec som bolag kan renodla sin verksamhet och fullt ut fokusera på kärnverksamheten.

Arlandastad 2022-02-25
Mathias Svedlund
VD Sensec Holding AB (publ)

Bolagets Certified Adviser är Amudova AB, telefon: +46 (0) 8-546 017 58, E-post: info@amudova.se
För ytterligare information kontakta Pernilla Jennesäter, Sensec Holding AB (Publ), +46722090344 eller besök bolagets hemsida; www.sensec.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Sensec-Pressmeddelande-2022-02-25.pdf
Bokslutskommunike-2021-Sensec-Holding-AB-publ-.pdf

Sensec Holding AB (publ) är ett publikt aktiebolag med över 5 000 aktieägare. Bolaget bildades år 2006 i samband med förvärvet av det helägda dotterbolaget Sensec AB, verksamt sedan 1982. Under 2017 förvärvades Mil Sec AB och 2021 förvärvades Sensec Solutions AS (fd. Bertel O Steen Airport Solutions AS). Tillsammans är Sensec Group helhetsleverantörer av kompletta lösningar för utförande av säkerhetskontroll innefattandes rådgivning, planering, leverans av teknisk utrustning, service och utbildning. Sensec är experter på säkerhet i känsliga miljöer och försäljer, marknadsför, utbildar och utför teknisk service av säkerhetsprodukter såsom röntgenutrustning, metalldetektorer, narkotika- och sprängämnesdetektorer, strålningsdetektorer, elektronisk övervakning, perimeterskydd i form av skydd mot beskjutning och tryckvåg, påkörningsskydd, förstärkning av fönster, dörrar och väggar.

Denna information är sådan information som Sensec Holding AB (Publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 februari 2022 kl. 08.30 CET.