Sjöstrand Coffee
Sjöstrand Coffee Int AB: Sjöstrand Coffee Int AB bokslutskommuniké 2021 (Cision)

2022-02-15 07:59
Finansiell översikt
Koncernens finansiella översikt, januari-december 2021
Totala intäkter uppgick till 26 705 158 SEK (10 399 162)
Rörelseresultatet uppgick till 974 486 SEK (-1 596 813)
Periodens resultat uppgick till 683 235 SEK (-1 600 528)
Resultat per aktie uppgick till 0,03 SEK (-0,06)
Moderbolagets finansiella översikt, januari-december 2021
Totala intäkter uppgick till 1 545 138 (80 286)
Rörelseresultatet uppgick till-765 710 SEK (-1 569 542)
Resultat per aktie uppgick till 0,07 SEK (-0,07)
Koncernens finansiella översikt oktober-december 2021
Totala intäkter uppgick till 9 175 928 SEK (4 157 308)
Rörelseresultatet uppgick till 960 725 SEK (-619 482)
Periodens resultat uppgick till 676 816 SEK (-620 009)
Resultat per aktie uppgick till 0,03 SEK (-0,02)
Moderbolagets finansiella översikt oktober-december 2021
Totala intäkter uppgick till 1 473 144 SEK (19 996)
Rörelseresultatet uppgick till 675 965 SEK (-492 430 SEK)
Periodens resultat uppgick till 643 893 SEK (-742 430)
Resultat per aktie uppgick till 0,03 SEK (-0,03)

VD har ordet

Koncernen har under 2021 ökat omsättningen med dryga 154% till ca 26,2 miljoner totalt över året. Koncernens resultat landar på ca +0,9 MSEK vilket är en betydande förbättring mot fg år (-1,6 MSEK) och vi har därmed vänt till vinst för första gången i företagets historia.

Årets positiva resultat påverkas av en betydande omsättningsökning där vi har haft en otroligt stark efterfrågan på samtliga marknader både i Norden och internationellt.

Omsättningen har konsekvent ökat mot föregående år genom alla fyra kvartalen och det fjärde kvartalet blev årets starkaste med en omsättning på 9,1 miljoner, en ökning med hela 120% mot föregående år. Koncernen uppnår ett positivt kassaflöde med en stor förbättring mot föregående år. Det har vart ett stort fokus på att förbättra företagets marginalstruktur med att jobba mer strategiskt med pris och marginaler mot framförallt återförsäljarna och det här arbetet kommer att fortsätta under kommande året.

Under 2021 etablerade bolaget ett flertal starka partnerskap med starka distributörer och återförsäljare för att möjliggöra bolagets fortsatta internationella expansion. Bolaget står nu väl positionerat för en fortsatt stark tillväxttakt under 2022 och ambitionerna inför det kommande räkenskapsåret är höga. Fokus för det kommande året är framförallt att utveckla affären via distributörer, fortsätta att investera i vårt varumärke, bygga vår egen online affär samt investera i produktutveckling.

Under 2021 ingick Sjöstrand ett strategiskt samarbete tillsammans med Aqipa som innefattar distribution på sju internationella marknader. Det gemensamma målet är att Aqipa ska omsätta 2 Miljoner EURO per år, vilket skulle innebära en betydande affär för bolaget. För att maximera potentialen tillsammans med Aqipa så kommer vi att investera i det här partnerskapet med bland annat, point of sales material för att lyfta vår profil i butiksmiljö, presentationsmaterial samt produktutbildning för lokala säljorganisationerna.

Under 2022 kommer vi också att fortsätta investera i vårt varumärke. Sjöstrand’s ambition är att vara ett lifestyle varumärke i premium segmentet och detta ska återspeglas i allt vi gör, från vårt produktsortiment samt vår varumärkesprofilering och kommunikation. Under 2021 inleddes arbetet med vår grafiska profil tillsammans med varumärkesbyrån Grand Public. Fokus för 2022 är nu att börja bygga ett internt marknadsteam för att exekvera på den strategi som ligger samt utveckla varumärket vidare.

Under 2021 stod vår egen online affär för ca 10% av omsättningen och fokus framåt är att bygga vår egen kanal för att bli en mer betydande del av den totala omsättningen. Vår egen online kanal erbjuder stark bruttomarginal och det påverkar också positivt till vårt kassaflöde då vi får in intäkterna mycket snabbare jämfört med de övriga kanalerna. Vi ser också en stor fördel med att bygga direktrelationer med våra konsumenter och de insikter vi kan dra fördel av genom den affären.

Det rådande marknadsläget ur ett branschperspektiv har varit relativt gynnsamt under 2021 och vi ser en fortsatt god tillväxt genom ett flexibelt arbetssätt som en konsekvens av Covid-19. Sjöstrand är primärt ett B2C varumärke och vi gynnas av att mer av kaffedrickandet sker i hemmet jämfört med på kontoret.

Som en del i bolagets hållbarhetsarbete så har vi etablerat en ny serviceverkstad i Norge för att bemöta vår fortsatta expansion på den här marknaden. Vårt Vintage koncept som vi lanserade under 2020 har vi fortsatt att bygga på under 2021 och det kommer fortsatt att vara centralt i vårt arbete med en cirkulär affärsmodell. Vi har också kompenserat för ca 70 ton koldioxid under året för att erbjuda våra konsumenter en klimatpositiv kaffeupplevelse.

Vi går in i 2022 med ett starkt momentum, ett etablerat distributionsnät för internationell tillväxt samt ett stark team av otroligt duktiga kollegor. Vi ser att vi under 2021 har skapat goda förutsättningar för en kraftig ökad omsättning och resultat under 2022 och målet är att nå en årsomsättning på 47 MSEK vilket är ett ambitiöst men rimligt mål.

John Ekeberg, Verkställande Direktör

Denna information är sådan som Sjöstrand Coffee är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-02-15 08:00 CET.

Sjöstrand Coffee B - I dag