NFO Drives
NFO Drives kallar till extra bolagstämma (Cision)

2020-09-22 08:30
Aktieägarna i NFO Drives AB (publ), 556529-9293, kallas härmed till extra bolagsstämma torsdag den 29 oktober 2020 kl. 10.00 i Best Western Karlshamn, Jannebergsvägen 2 Karlshamn.

Anmälan m.m.

Aktieägare som vill delta i stämman skall dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken onsdagen den 21 oktober 2020, och senast den 26 oktober klockan 12.00 anmäla sig via e-post catrin.linqvist@nfodrives.se. I anmälan skall uppges fullständigt namn, person- eller organisationsnummer, aktieinnehav, adress, telefonnummerdagtid samt i förekommande fall, uppgift om ställföreträdare, eller biträde (högst 2). Anmälan skall i förekommande fall åtföljas av fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar.

Förvaltarregistrerade aktier

Aktieägare, som låtit förvaltarregistrera sina aktier genom banks notariatavdelning eller enskild fondhandlare, måste, för att äga rätt att delta i bolagsstämman, tillfälligt inregistrera sina aktier i eget namn hos Euroclear Sweden AB. Aktieägare som önskar omregistrera sina aktier måste underrätta sina förvaltare om detta i god tid före onsdagen den 21 oktober 2020, då sådan omregistrering skall vara verkställd.

Ombud mm

Aktieägare som företräds genom ombud skall utfärda fullmakt för ombudet. Om fullmakten utfärdas av juridisk person skall bestyrkt kopia av registreringsbevis eller motsvarande (”registreringsbevis”) för den juridiska personen bifogas. Fullmakten och registreringsbeviset får inte vara äldre än ett år. Fullmakten i original samt eventuellt registreringsbevis skall i god tid före stämman insändas per brev till NFO Drives AB (publ).

Förslag till dagordning:

1. Stämman öppnas.
  2. Val av ordförande.
  3. Val av sekreterare för mötet.
  4. Upprättande och godkännande av röstlängd.
  5. Val av två justeringsmän.
  6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad.
  7. Godkännande av dagordningen.
  8. Beslut om:
    a) Antagande av ny bolagsordning
    b) Sammanläggning av aktier.
  9. Stämman avslutas.

Beslutsförslag i korthet:

Beslut om antagande av ny bolagsordning (punkt 8 a)

För att möjliggöra den sammanläggning av aktier som föreslås under punkt 8 c föreslår styrelsen att bolagsstämman beslutar att § 5 avseende gränser för antalet aktier i bolaget ändras till lägst 700 000 aktier och högst 2 800 000 aktier. Den föreslagna bolagsordningen framgår av Bilaga.

Bolagsstämmans godkännande av detta förslag är giltigt endast om det biträds av aktieägare med minst 2/3 av såväl de avgivna rösterna som de vid stämman företrädda aktierna.

Beslut om sammanläggning av aktier (punkt 8 b)

Styrelsen föreslår att stämman fattar beslut om sammanläggning av bolagets aktier (1:100) varvid 100 befintliga aktier läggs samman till 1 ny aktie, i syfte att uppnå ett för bolaget ändamålsenligt antal aktier.

Aktieägare Johan Braun har åtagit sig att till de aktieägare vars innehav inte är jämnt delbart med 100, vederlagsfritt tillskjuta det antal aktier som krävs för att uppnå ett aktieinnehav jämnt delbart med 100. Utbyte av aktier samt tillskjutande av aktier till jämnt delbart hundratal på sätt som anges ovan kommer att ske utan att ytterligare åtgärd behöver vidtas av bolagets aktieägare.

Styrelsen föreslås bemyndigas fastställa verkställighetsdag för sammanläggningen, vilken inte får infalla innan det att beslutet om sammanläggningen har registrerats

Styrelsen, eller den styrelsen utser, föreslås vidare bemyndigas att besluta om de mindre ändringar i stämmans beslut som kan erfordras i samband med registrering av beslutet vid Bolagsverket, Euroclear Sweden AB eller på grund av andra formella krav.

Förslaget innebär att om sammanläggningen genomförs med antalet idag utestående aktier, och efter genomförd utjämning av det totala antalet aktier, kommer antalet aktier att minska till 2 380 052, vilket skulle innebära ett kvotvärde om ca 25 kronor efter sammanläggningen.

Antal aktier och röster

Per kallelsedagen uppgår det totala antalet aktier i bolaget till 238 005 213 det totala antalet röster uppgår till 238 005 213 Bolaget innehar inga egna aktier.

Upplysningar

Styrelsen och verkställande direktören skall, om någon aktieägare begär det och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för bolaget, lämna upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen.

Fullständiga förslag till beslut

Karlshamn den 22 september 2020