IVISYS AB
Athanase konverterar sina konvertibler i IVISYS till aktier (Cision)

2020-09-01 16:10
Uppnår cirka 39 procent av aktier och röster Pressmeddelande IVISYS AB 556998-4981 2020-09-01 Athanase Industrial Partner (”Athanase”) meddelar idag att de väljer att konvertera samtliga de konvertibler som gavs ut till Athanase enligt beslut av årsstämma i IVISYS AB (”IVISYS”) i maj 2020. Konverteringen av konvertibellånet sker den 1 november 2020. Efter konverteringen kommer Athanases ägande att motsvara cirka 39 procent aktierna och rösterna i IVISYS.

Årsstämman i IVISYS beslutade den 27 maj 2020 om en riktad emission av konvertibler till Athanase vilken gav Athanase rätt att teckna konvertibler genom kvittning av fordringar om 7 500 000 kronor. Athanase, som är största aktieägare i IVISYS med 28,7 procent av aktier och röster, meddelar idag att de väljer att konvertera samtliga sina konvertibler till aktier i IVISYS. Konverteringen av konvertibellånet, som uppgår till totalt 7 500 000 kronor, sker, i enlighet med konvertibelvillkoren, den 1 november 2020. Athanase erhåller då 3 058 104 miljoner nya aktier i IVISYS. Konverteringskursen är ca 2,45 kronor. Efter konverteringen kommer det totala antalet aktier i IVISYS att uppgå till 20 577 715 och aktiekapitalet till cirka 3 703 989 kronor.

Efter konverteringen den 1 november 2020 kommer Athanases ägande att motsvara cirka 39 av aktierna och rösterna i IVISYS, vilket innebär att Athanases röstandel passerar gränsen för budplikt. Det innebär att Athanase inom fyra veckor efter den 1 november ska lämna ett offentligt uppköpserbjudande avseende resterande aktier i IVISYS, om inte inom samma tid Athanases röstandel i IVISYS minskas så att den inte längre motsvarar 30 procent eller mer.