IVISYS AB
IVISYS genomför framgångsrikt en riktad nyemission av 2 500 000 aktier och tillförs härigenom 5 975 000 SEK (Cision)

2020-06-24 08:59
Pressmeddelande IVISYS AB 556998-4981 2020-06-24 EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, KANADA, NYA ZEELAND, HONGKONG, JAPAN, SINGAPORE, SYDAFRIKA, SYDKOREA ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR DISTRIBUTION AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA OTILLÅTEN, KRÄVA REGISTRERING ELLER ANNAN ÅTGÄRD ENLIGT TILLÄMPLIG LAG. IVISYS AB ("IVISYS" eller "Bolaget") (Nasdaq First North Growth Market: IVISYS) offentliggör härmed att Bolaget framgångsrikt har genomfört en riktad nyemission av 2 500 000 aktier till en teckningskurs om 2,39 kronor per aktie (den "Riktade Emissionen") genom ett accelererat bookbuilding-förfarande. Genom den Riktade Emissionen tillförs IVISYS 5 975 000 kronor före transaktionskostnader.

Styrelsen för IVISYS har, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 27 maj 2020, och i enlighet med vad som indikerades i Bolagets pressmeddelande igår, beslutat om en riktad nyemission av 2 500 000 aktier till en teckningskurs om 2,39 kronor per aktie, vilket innebär att Bolaget tillförs 5 975 000 kronor före transaktionskostnader. Teckningskursen i den Riktade Emissionen har fastställts genom ett accelererat bookbuilding-förfarande, och det är styrelsens bedömning att teckningskursen är marknadsmässig och återspeglar rådande marknadsförhållanden och efterfrågan. Den Riktade Nyemissionen har genomförts i syfte att på ett tids- och kostnadseffektivt sätt tillföra Bolaget ytterligare kapital för att stödja Bolagets expansiva tillväxtstrategi samt att diversifiera ägarbasen i Bolaget.

Teckningskursen om 2,39 kronor per aktie motsvarar en rabatt om cirka 11 procent i förhållande till stängningskursen på Nasdaq First North Growth Market den 23 juni 2020. Investerare i den Riktade Emissionen utgörs av befintliga och nya aktieägare, däribland en av Bolagets största ägare Athanase Industrial Partner.

”Vi är mycket nöjda med att vi i och med detta säkrat kapital som medger arbetsro för vår fortsatta tillväxt” säger IVISYS VD, Stefan Bohman.

Den Riktade Emissionen medför en utspädning om cirka 14,3 procent av antalet aktier och röster i Bolaget beräknat efter den Riktade Emissionen. Efter registreringen av den Riktade Emissionen hos Bolagsverket kommer det totala antalet utestående aktier och röster att öka från 15 019 611 aktier till 17 519 611 aktier. Aktiekapitalet kommer att öka med 450 000 kronor, från cirka 2 703 530 till cirka 3 153 530 kronor.