IVISYS AB
IVISYS avser genomföra en riktad nyemission (Cision)

2020-06-23 17:31
EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, KANADA, NYA ZEELAND, HONGKONG, JAPAN, SINGAPORE, SYDAFRIKA, SYDKOREA ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR DISTRIBUTION AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA OTILLÅTEN, KRÄVA REGISTRERING ELLER ANNAN ÅTGÄRD ENLIGT TILLÄMPLIG LAG. IVISYS AB ("IVISYS" eller "Bolaget") (Nasdaq First North Growth Market: IVISYS) offentliggör härmed avsikten att genomföra en riktad nyemission av högst 2,5 miljoner aktier till kvalificerade svenska och internationella investerare (den "Riktade Emissionen") genom ett accelererat bookbuilding-förfarande. Bolaget har gett Mangold Fondkommission AB i uppdrag att utreda förutsättningarna för att genomföra den Riktade Emissionen.

Den Riktade Emissionen avses att genomföras med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och med stöd av det bemyndigande som erhölls från årsstämman den 27 maj 2020. Teckningskursen i den Riktade Emissionen kommer att fastställas genom ett accelererat bookbuilding-förfarande som kommer att påbörjas omedelbart efter offentliggörandet av detta pressmeddelande. Antalet nya aktier som emitteras i den Riktade Emissionen uppgår till högst 2,5 miljoner aktier. Prissättning och tilldelning av de nya aktierna förväntas ske innan handeln påbörjas på Nasdaq First North Growth Market kl. 09.00 CEST den 24 juni 2020, men tidpunkten för sista intresseanmälan, prissättning och tilldelning i bookbuilding-förfarandet fastställs av Bolaget, och styrelsen i Bolaget kan när som helst besluta att avbryta, förkorta eller förlänga bookbuilding-förfarandet samt helt eller delvis avstå från att genomföra den Riktade Emissionen.

Genom att teckningskursen i den Riktade Emissionen fastställs genom ett accelererat bookbuilding-förfarande är det styrelsens bedömning att teckningskursen kommer att återspegla rådande marknadsförhållanden och efterfrågan och därmed vara marknadsmässig.

Athanase Industrial Partner, en av Bolagets större ägare, har förklarat sig berett att delta i den Riktade Emissionen på samma villkor som andra investerare, och avser att teckna de aktier i den Riktade Emissionen som inte tecknas av andra.

Anledningen till att den Riktade Emissionen genomförs, och skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt, är att på ett tids- och kostnadseffektivt sätt tillföra Bolaget ytterligare kapital för att stödja Bolagets expansiva tillväxtstrategi samt att diversifiera ägarbasen i Bolaget.