Clean Motion
Clean Motion AB ansöker om företagsrekonstruktion (GlobeNewswire)

2020-04-09 11:04

Elfordonstillverkaren Clean Motion AB meddelar att styrelsen idag lämnat in ansökan om företagsrekonstruktion vid Alingsås tingsrätt. Clean Motion anser att beslutet är nödvändigt för att ge Bolaget den tid som behövs för att dels genomföra ytterligare verksamhetsförändringar dels klara sig ur effekterna av COVID-19. Bolaget är i förhandling med en ny investerare som sagt sig vilja investera i Bolaget både för att säkerställa finansiering under och efter en rekonstruktion. Därmed bedöms det finnas goda förutsättningar att kunna genomföra rekonstruktionen.

Bolagets affärsidé har tagit längre tid än förväntats att förverkliga och licensförsäljning har ännu inte kommit till stånd, trots ett betydande intresse från marknaden. Den pågående turbulensen relaterad till Corona pandemin påverkar möjligheten till att göra affärer mycket negativt. Bolagets likviditet har därmed påverkats på ett sådant sätt att Bolaget har hamnat i betalningssvårigheter.

Till rekonstruktör föreslås advokaten Bill Kronqvist, Kronqvist Advokatbyrå AB, som har förklarat sig villig att åta sig uppdraget.

Lerum, 2020-04-09

För mer information, vänligen kontakta:
Göran Folkesson
VD, Clean Motion AB
Email: goran@cleanmotion.se

Denna information är sådan information som Clean Motion AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning MAR. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2020-04-09 kl. 11:00 CET.

Om Clean Motion AB
Clean Motion AB är ett svenskt bolag som tillverkar och säljer elfordon. Bolagets vision är att utveckla verkligt hållbara produkter som den stora massan av världens befolkning har råd att använda. Bolagets elfordon, Zbee, är lätt, har en hög effektivitet och således en mycket god driftsekonomi. Clean Motion förser marknaden med säkra och energieffektiva fordon för en hållbar stadstrafikmiljö.

Clean Motion AB är listat på First North Growth Market vid Nasdaq Stockholm. Certified Adviser är G&W Fondkommission, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08- 503 000 50.

För ytterligare information, vänligen besök: www.cleanmotion.se.

Clean Motion - I dag