Polygiene AB
Polygiene lanserar ViralOff, en Polygiene teknologi (Cision)

2020-04-02 08:32
Användningsområdena för ViralOff® kommer att vara i allt från sjukvårdsmaterial och kläder som operationsrockar och uniformer, till konsumentprodukter där antivirala egenskaper gör skillnad, som ansiktsmasker, handskar och andra viktiga produkter. Den nya produkten kommer att finnas tillgänglig omedelbart på de flesta marknader*.
[image] År 2004 var det stor efterfrågan på antibakteriella och antivirala behandlingar när SARS-epidemin härjade. Skickliga forskare och tekniker på det svenska kemiföretaget Perstorp utvecklade nya lösningar och resultatet blev ett nytt företag – Polygiene. När epidemin var över minskade intresset och Polygiene valde att fokusera på konsumentprodukter istället. Att ställa om klädbranschen till att bli mer hållbar genom att tvätta mindre och förlänga livslängden på textilier, blev bolagets nya kärnverksamhet. Nu har det nya Corona-viruset förändrat världen och vi har snabbt återvänt till våra rötter i sjukvårdssektorn med ovärderlig kunskap och erfarenhet i hur man slåss mot virus. Därför kan vi idag lansera en ny produkt – ViralOff®, en Polygiene teknologi. På ett plagg behandlat med ViralOff reduceras virus i textilen med över 99% på två timmar, testat utifrån standard ISO 18184:2019. Alla virus vi testat hittills, från Influenza A, Fågelinfluensan, Norovirus och till Corona (SARS), reduceras i storleksordningen 99%. Eftersom denna testmetod är central, kommer ViralOff-varumärket att tjäna som en trygghetsstämpel - produkter som har denna märkning kommer leva upp till en viss standard. ”Tänk på det som handsprit för kläderna” säger Ulrika Björk, VD på Polygiene. ”Det finns en enorm efterfrågan på saker som hjälper till i kampen mot virus nu. Med vår ViralOff-behandling kan vi sätta en standard för funktionen och hjälpa människor i dessa tuffa tider, allt från hjältarna i sjukvården till konsumenten som gärna vill ha ett par handskar eller en ansiktsmask med antivirala egenskaper.” Vi förväntar oss, och välkomnar också andra nya produktidéer från forskare och uppfinnare som använder denna teknik. För mer information om ViralOff, besök polygiene.com *produkten är ännu inte godkänd för att användning med anti-virala claims, av US FDA och US EPA. Denna information är sådan information som Polygiene AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 april 2020 kl. 08.30 CET.

Polygiene Group - I dag