Xintela
Xintela: Xintela publicerar resultat fran glioblastomstudie (beQuoted)

2019-04-26 14:47
XINTELA PUBLICERAR RESULTAT FRAN GLIOBLASTOMSTUDIE Lund, Sverige, 26 april 2019 - Xintela meddelar att resultaten från bolagets glioblastomstudie nu har publicerats i den välrenommerade internationella vetenskapliga tidskriften Cancers. I publikationen demonstreras och diskuteras att Xintelas markör, integrin a10b1, reglerar viktiga funktioner hos glioblastomceller och att den är en ny, potentiell terapeutisk target för behandling av den mycket aggressiva hjärntumören glioblastom. Glioblastom är den vanligaste och mest aggressiva hjärntumörformen hos vuxna och det finns ett mycket stort behov av nya och bättre behandlingsstrategier. Xintela har tidigare rapporterat positiva prekliniska resultat dar en antikropp riktad mot bolagets markör integrin a10b1 och kombinerad med ett cellgift (Antibody-Drug-Conjugate, ADC) har förmåga att avdöda glioblastomceller både i cellexperiment och i en djurmodell. I artikeln som nu publicerats, demonstreras att integrin a10b1 är högt uttryck på celler i glioblastomtumörer men inte i normal hjärnvävnad och att integrinet har en viktig funktion för glioblastomceller genom att reglera cellernas migration (rörelse), tillväxt och överlevnad. Dessutom publiceras de resultat som påvisar att en ADC riktad mot integrin a10b1 kan blockera glioblastomcellers funktion och leda till en avdödning av glioblastomcellerna både i cellexperiment och i en djurmodell. Dessa resultat visar på potentialen av Xintelas markör integrin a10b1 som en ny terapeutisk target för behandling av glioblastom. - Vi är väldigt glada över att våra resultat nu har publicerats i den välrenommerade internationella vetenskapliga tidskriften Cancers. Det är mycket positivt i våra diskussioner med möjliga investerare och samarbetspartners kring utveckligen av en First-in-Class terapi för glioblastom och andra höggradiga och aggressiva tumörer, sager Xintelas vd Evy Lundgren-Åkerlund. Publikationen: Integrin a10, a Novel Therapeutic Target in Glioblastoma, Regulates Cell Migration, Proliferation, and Survival by Matilda Munksgaard Thorén, Katarzyna Chmielarska Masoumi, Cecilia Krona, Xiaoli Huang, Soumi Kundu, Linnéa Schmidt, Karin Forsberg-Nilsson, Marcus Floyd Keep, Elisabet Englund, Sven Nelander, Bo Holmqvist and Evy Lundgren-Åkerlund. Cancers 2019, 11(4), 587. För att läsa publikationen, besök: https://doi.org/10.3390/cancers11040587 https://doi.org/10.3390/cancers11040587 Xintela AB (publ) Evy Lundgren-Åkerlund, vd Tel: 070-329 18 71 E-post: evy@xintela.se mailto:evy@xintela.se Medicon Village 223 81 Lund www.xintela.se http://www.xintela.se Följande dokument kan hämtas från beQuoted Xintela Pressrelease 2019-04-26.pdf-http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=25928 Om Xintela Xintela utvecklar medicinska produkter inom regenerativ medicin och cancer baserade på bolagets patentskyddade markörteknologi, XINMARK(r). Xintela använder teknologin för att selektera och kvalitetssäkra mesenkymala stamceller för behandling broskskador och artros. I en studie på hästar har bolaget visat att stamcellerna är säkra att använda och att de har en positiv effekt på ledbrosket och det underliggande benet efter en skada. Xintela förbereder nu för kliniska studier på häst och människa. Dessutom har Xintela utvecklat ett test, XACT, för kvalitetskontroll av broskceller vid cellterapi av broskskador. XINMARK(r) används även för att utveckla en antikropps-baserad behandling (Antibody Drug Conjugate, ADC) mot glioblastom, den vanligaste och mest aggressiva formen av hjärntumörer hos vuxna. Positiva prekliniska resultat från cellstudier och djurmodell har visat att antikroppen har en dödande effekt på glioblastomcellerna och har därmed bekräftat att konceptet fungerar. Xintela är noterat på Nasdaq First North Stockholm sedan 22 mars 2016. Xintelas Certified Adviser på Nasdaq First North är Erik Penser Bank AB, +46 8-463 80 00, certifiedadviser@penser.se mailto:certifiedadviser@penser.se .

Xintela - I dag