Axolot Solutions Holding AB
Analyst Group: Aktieanalys på Axolot Solutions - Tidigt positionerade i en starkt växande bransch (Cision)

2018-12-03 13:00
Axolot är idag aktiva på en marknad som är värd omkring 120 mdUSD. Med en ökande vattenbrist, striktare lagstiftning och industrier som vill kostnadsminimera estimeras Bolagets adresserbara marknad öka kraftigt de kommande åren. Återkommande intäkter från kunder med långa avtal väntas driva Axolots intäkter, som estimeras uppgå till ca 276 MSEK 2023E, med en EBIT-marginal omkring 15 %. Med en målmultipel om 9x EV/EBIT, justerat med en storleksrelaterad riskpremie och en diskonteringsränta om 10 %, motiveras ett potentiellt bolagsvärde om 268 MSEK och ett aktiepris om 10 SEK i ett Base scenario.
 För fullständig analys läs här: https://analystgroup.se/analysis/axolot-solutions-holding/     Marknaden för reningsteknik väntas växa kraftigt   Marknaden för reningsteknik väntas växa med 9,2 % CAGR fram till 2020E. Denna tillväxt väntas drivas av att industrier blir mer miljömedvetna, befolkningen ökar, miljökrav blir hårdare och att vattenbristen blir mer omfattande. Axolot har idag två betalande kunder och upplever en stabil efterfrågan efter deras lösning med flertalet pågående testprojekt. Kunderna som nu befinner sig under testavtal har hittills visat sig vara nöjda och teknologin har visat på goda resultat. Det stärker utsikterna för att Axolot ska kunna addera ytterligare kunder framgent.   Axolots lösning bidrar till både kostnads- och miljöbesparingar för kunderna   Förutom att industrivatten kan renas så kan det recirkuleras med hjälp av Axolots teknologi vilket minskar spillvattnet och utsläppen av föroreningar som kan vara skadligt för miljön, samtidigt som energi sparas. Lösningen minskar kostnaderna hos kunderna och Axolot uppskattar att industrier kan kostnadsbespara genom att använda Bolagets lösning. Det skapar bra försäljningsargument för Axolot.   Attraktiv intäktsmodell som leder till återkommande intäkter   Majoriteten av Axolots intäkter härrör från antalet kubikmeter deras kunder renar. Detta skapar ett flöde av återkommande intäkter samtidigt som avtalen mellan Axolot och deras kunder ofta sträcker sig över en period om 5 år eller längre. Bolaget tar även en fast avgift för att eliminera risken att göra förlust på specifika kunder som väljer att rena små mängder vatten. Modellen innebär återkommande intäkter och således mer säkra kassaflöden.   Tidigt stadie medför risker   Bolaget har idag ett begränsat antal intäktsgenererande kontrakt och det finns ingen garanti för framtida framgång även fast teknologin hittills har visat på goda resultat. Axolot kan även behöva investera mer i exempelvis marknadsföring för att nå deras målgrupp och de potentiella avtalen kan dröja längre än väntat.     Om Analyst Group: Ett av Sveriges främsta analyshus med fokus på små och medelstora börsbolag. Läs mer om Analyst Group, (http://analystgroup.se/om-ag/)     Det här ett pressmeddelande från Analyst Group angående publicering av aktieanalys på Axolot Solutions Holding. Läsare kan anta att Analyst Group har mottagit ersättning för att framställa analysen. Uppdragsgivaren har inte haft någon möjlighet att påverka de delar där Analyst Group har haft åsikter om Bolaget, framtida värdering eller annat som skulle kunna tänkas utgöra en subjektiv bedömning. De delar som Bolaget har kunnat påverka är de delar som är rent faktamässiga och objektiva.

Axolot Solutions Holding - I dag