XMReality
XMReality AB (publ), Delårsrapport juli - september 2017 (Cision)

2017-10-31 08:30
XMReality ökade omsättningen och antalet kunder. Samtidigt accelererade bolaget sina investeringar i nästa generations programvaruplattform och stärkte organisationen i syfte att skapa förutsättningar för kraftfull tillväxt inom kunskapsöverföring med hjälp av Augmented Reality (AR).
XMReality offentliggör delårsrapport för juli – september 2017 och den finns tillgänglig i sin helhet som bilagt dokument och på bolagets webbplats, www.xmreality.se. Kvartalet juli - september 2017 · Nettoomsättningen uppgick till 1 635 TSEK (1 236 TSEK). · Kostnaderna uppgick till -8 605 TSEK (-3 711 TSEK). · Resultatet blev –5 147 TSEK (-1 989 TSEK). · Kassaflödet blev -6 494 TSEK (-3 522 TSEK) och soliditeten var vid periodens slut 88,9 (70,5) procent. Under perioden har omsättningen ökat med drygt 30 procent jämfört med föregående år, därtill har orderingången varit fortsatt stark. Bruttomarginalen ökade till 56 (28) procent som en effekt av ökad mjukvaruförsäljning. Delåret januari – september 2017 · Nettoomsättningen uppgick till 3 948 TSEK (4 019 TSEK). · Kostnaderna uppgick till -24 006 TSEK (-11 276 TSEK). · Resultatet blev –14 767 TSEK (-5 491 TSEK). · Kassaflödet blev 34 309 TSEK (3 271 TSEK). Bolaget periodiserar förutbetalda prenumerationsintäkter och hyror av hårdvara med lika delar över perioden. Kassaflödesmässigt påverkas Bolaget positivt i anslutning till ordertecknandet men den resultatmässiga effekten av tagna ordrar får däremot ett begränsat genomslag under perioden, något som kortsiktigt påverkat såväl redovisad soliditet som resultat. Hårdvaruförsäljning intäktförs då varorna levererats. Väsentliga händelser under kvartalet juli - september 2017 · Atlas Copco Rock Drills utökade samarbetet med XMReality · Global fordonstillverkare inledde samarbete med XMReality · XMReality förberedde lansering av en omfattande uppdatering av sin programvara XMReality Remote Guidance™ som använder AR för kunskapsöverföring. · Henrik Krohn ny COO på XMReality Väsentliga händelser efter kvartalets utgång · XMReality utökade internationellt samarbete med Siemens Industrial Turbomachinery AB · Per Unell ny CTO på XMReality · Lansering av den nya generationen av programvara planerad till mitten på november  För mer information, vänligen kontakta: Johan Castevall, VD, XMReality AB Phone:                   +46 (0)73 356 04 81 E-mail:                   johan.castevall@xmreality.se Om XMReality XMReality AB (publ) utvecklar och säljer lösningar som revolutionerar kunskapsöverföring via så kallad förstärkt verklighet - Augmented Reality (AR). Företaget är marknadsledande inom vägledning på distans (remote guidance) där man via AR kan guida en person på plats för att lösa problem eller förhindra att de uppstår. XMReality:s kunder finns främst inom industrin såsom Bosch Rexroth, Wärtsilä och Bombardier. XMReality är baserat i Linköping och är noterat på Nasdaq First North (ticker: XMR).  För mer information, besök: www.xmreality.se Bolagets Certified Adviser är Redeye AB Telefon: +46 (0)8 545 013 30 www.redeye.se Denna information är sådan information som XMReality AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande tisdagen den 31 oktober kl. 08:30

XMReality - I dag