H & M Hennes & Mauritz AB
Försäljningsutveckling i juni 2017 (Cision)

2017-07-17 08:00
H&M-koncernens omsättning inklusive moms ökade med 7 procent i lokala valutor under juni 2017 jämfört med samma månad föregående år. Omräknat till SEK ökade försäljningen med 10 procent. Totalt uppgick antalet butiker i koncernen till 4 517 per den 30 juni 2017 jämfört med 4 095 butiker vid samma tidpunkt föregående år. H&M-koncernen har beslutat att framöver hålla kapitalmarknadsdagar där fördjupad information om verksamheten kommer att ges och har dessutom i samråd med de större institutionella ägarna beslutat att publicera koncernens försäljningsutveckling per kvartal istället för per månad. Precis som tidigare kommer försäljningen för kvartalet att publiceras inför varje kvartalsrapport som procentuell utveckling i lokal valuta och i svenska kronor samt även i absoluta tal i svenska kronor, både inklusive och exklusive moms.  Anledningen är att en månad är en alltför kort tid att bedöma försäljningsutvecklingen på och att en månadsförsäljning kan vara direkt missvisande då bland annat kalender- och vädereffekter kan ge stora jämförelsestörande effekter för enskilda månader. Istället ska försäljningsutvecklingen ses över en längre tid såsom under en säsong eller ett kvartal. Det är också mot denna bakgrund som flertalet bolag inom modehandeln idag redovisar sin försäljning kvartalsvis istället för månadsvis.   Efter publiceringen av försäljningsutvecklingen för juni 2017 kommer H&M-koncernen vanligtvis att publicera kvartalsförsäljningen den 15:e i den månad som en kvartalsrapport lämnas. Tredje kvartalets försäljning kommer således att publiceras den 15 september 2017. När det gäller fjärde kvartalets försäljning kommer försäljningen att publiceras den 15 december 2017. Mer information om kapitalmarknadsdagar lämnas längre fram.  Karl-Johan Persson, vd

Hennes & Mauritz B - I dag