ExeoTech
Kommuniké för andra kvartalet (beQuoted)

2016-08-30 12:15
KOMMUNIK FÖR ANDRA KVARTALET Nettoomsättning i Q2 uppgick till 2,8 MSEK (0,3 MSEK) och för H1 3,8 MSEK (0,5 MSEK). EBITDA i Q2 uppgick till -3,1 MSEK (-0,9 MSEK) och för H1 -5,6 MSEK (-1,8 MSEK). EBIT i Q2 uppgick till -3,4 MSEK (-0,9 MSEK) och för H1 -6,1 MSEK (-1,8 MSEK). EBT i Q2 uppgick till -0,5 MSEK (-5,2 MSEK) och för H1 -3,4 MSEK (-10,3 MSEK) Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick i Q2 till -0,0 MSEK och för H1 -2,7 MSEK (-2,7 MSEK). Avkastning på Eget Kapital var för perioden negativ (neg) Likvida medel per siste juni uppgick till cirka 0,5 MSEK (0,0 MSEK). Koncernens eget kapital uppgick per den siste juni till 7,1 MSEK (-23,5 MSEK). Räntebärande skulder uppgick per siste juni till 3,0 MSEK (14,6 MSEK). Koncernens soliditet var 41 % och moderbolagets soliditet 18 %. VD KOMMENTAR Om jag skall ta tillfället i akt och kort sammanfatta läget för ExeoTech idag så kan jag konstatera att vi har fått ordning på bolagets balansräkning och säkerställt finansieringen. Vi har påbörjat bygget av en ny företagsgrupp med tonvikt på livsmedel, kombinerat med mer opportunistiska investeringar inom andra sektorer. Vi har sedan april, då vi lagt kontrollbalansräkningsproblematiken bakom oss och för första gången använt oss av det finansieringsavtal vi sedan tidigare ingått med GEM, kunnat lägga vårt fokus på att utveckla våra verksamheter, få en organisation, struktur och rutiner på plats för att hantera och utveckla våra verksamheter samt skapa kapacitet, både finansiellt och personellt, för att genomföra kompletterande förvärv. Kostnaderna under första halvåret har varit exceptionellt höga då vi belastats med kostnader relaterade till externa rådgivare, förvärv, emissioner, tvister, men även ett utdömt vite av NGMs disciplinnämnd. Detta i kombination med att flera av våra befintliga verksamheter varit i uppstartsfas och att gjorda förvärv först ingår under andra kvartalet gör att den redovisade omsättning och resultatet för första halvåret inte ger en helt rättvisande bild av den underliggande utvecklingen. Avslutningsvis därför lite kort orientering om våra olika verksamheter och hur de utvecklas. La Petite Epicerie Saigon Ltd (LPES"), ett intressebolag sedan april med en ägarandel om 40 %, fortsätter att uppvisa extremt stark tillväxt. LPES har under perioden fortsatt ingå större leveransavtal med hotell i Vietnam och Kambodja och har per idag ingått leveransavtal för sylt, men nu även för honung och juice, med ett 30-tal hotell. Varje månad tillkommer nu ett 20-tal butiker, framförallt i södra Vietnam, som försäljningspunkter och antalet försäljningspunkter i Vietnam är nu cirka 300. Ett eget säljkontor har etablerats i Phnom Penh, Kambodja, och en intensiv bearbetning av denna marknad pågår. Nya distributörer har adderats i Frankrike och Belgien och provlansering som genomfördes med Globus i Schweiz har resulterat i att LPES sylt ingår i deras sortiment från och med 2017. Just nu lanseras torkad frukt i Vietnam och det ser redan nu ut som detta blir bolagets största produkt. Lansering av juice till hotell och restauranger i Vietnam har även påbörjats och även detta blir en betydande produkt. Exceptionell tillväxt kan förväntas under överskådlig framtid. LPE Saigon AB (www.lpes.se http://www.lpes.se ) har etablerat LPES sylt i ett 20-tal butiker i Sverige. Försäljningen utvecklas enligt plan och förberedelser för lansering på ytterligare marknader pågår och då i första hand Danmark, Finland, Norge och Storbritannien. Inom kort utökas produktutbudet med bl.a. honung, te och torkad frukt, både frystorkad och soltorkad, vilket stärker bolagets attraktionskraft som leverantör. The LPES Trading Company Pte Ltd ("LPES Trading") (www.lpes-trading.com http://www.lpes-trading.com ) har tagit fram en egen serie ekologiska tesorter från Vietnam och en egen serie frystorkad exotisk frukt som båda lanserats under La Petite Epicerie Saigons varumärke. Lanseringen blev något försenad men kommer att få betydande genomslag på både omsättning och resultat under andra halvåret. Ytterligare produkter lanseras under andra halvåret. Facile & Co AB (www.facile.se http://www.facile.se ), intressebolag sedan april med en ägarandel om cirka 26 %, lanserade den 1 juni nya Noble Selected ljus rom, Faciles enskilt största lansering någonsin. Noble Selected ljus rom kan redan idag konstateras vara en stor framgång och är nu den 4:e mest sålda ljusa rom på Systembolaget. MBN Trading AB (www.mbntrading.se http://www.mbntrading.se ), ingår sedan april och är verksamt med import och försäljning av högkvalitativa kolonialvaror från Grekland och Ungern på den svenska marknaden, uppvisade initialt lägre omsättningen än beräknat då mer resurser behövts läggas på integration med vår verksamhet. Under sommaren har ett antal butiksdemonstrationer genomförts med gott resultat och kundbasen utökats med ytterligare butiker. I augusti har KIWA certifiering som leverantör av ekologiska produkter erhållits. Sedan augusti uppvisar åter bolaget försäljningstillväxt. Österhagenprodukter AB (www.osterhagenglass.se http://www.osterhagenglass.se ), ingår sedan april och har initialt fokuserat på det egna nyöppnade glasskafet i Hjo och leveranser till butiker i närområdet. Förnyade leveranser till Stockholm och Göteborg har först skett i början av augusti. Bolagets leveranskapacitet har förbättrats genom inköp av nytt distributionsfordon. Nya etiketter samt en helt nedbrytbar glassförpackning har tagits fram och lanseras under hösten med ny grafisk profil. Bolaget har även genomfört första leveranser till Jönköping där bearbetning av ett antal butiker påbörjats. Sedan juli uppvisar åter bolaget försäljningstillväxt. Sameffekt AB (www.sameffekt.se http://www.sameffekt.se ) växer kraftigt och resultatutveckling är positiv. Idag finns inga tecken på avmattning. Tillväxten drivs bl.a. av nya arbetsmiljöregler. Oak Event AB, verksamheten i Kalmar utvecklas enligt plan. Juni har påverkats av sommarlov och verksamheten har varit stängd i juli och öppnade åter i mitten av augusti. Volymerna ökar under hösten, dels som resultat av utökade avtal med befintliga skolkunder, dels ökat antal s.k. drop-in kunder. Uppstarten av verksamheten i Gävleborgs län, där avtal ingåtts avseende catering baserat på konceptet Måltid till en operatör av asylboende, är fortsatt försenat. Vi har således nu på plats embryot till en ny företagsgrupp som kännetecknas av stark tillväxt, stabila kassaflöden och positivt resultat något som kommer att bli att mer tydligt under kommande kvartal. VD, Jesper Birgemo NÄSTA RAPPORTTILLFÄLLE Rapport för tredje kvartalet 2016 kommer att lämnas måndagen den 28 november 2016. Rapporten i sin helhet bifogas. Kalmar den 30 augusti 2016 Styrelsen i ExeoTech Invest AB (publ KONTAKTINFORMATION Jesper Birgemo, VD 070 - 895 39 34, jesper.birgemo@exeotech.se mailto:jesper.birgemo@exeotech.se Fredrik Nygren, styrelseordförande 070 - 428 35 10, fredrik.nygren@exeotech.se mailto:fredrik.nygren@exeotech.se Följande dokument kan hämtas från beQuoted ExeoTech Delarsrapport Q2 2016.pdf - http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=18639

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -