Online Brands
Online Brands Delårsrapport 2016-04-01 - 2106-06-30 (beQuoted)

2016-08-18 08:05
ONLINE BRANDS DELÅRSRAPPORT 2016-04-01 - 2106-06-30 Online Brands vänder till positivt EBITDA Sammanfattning andra kvartalet 2016 Rörelseresultatet / EBITDA före avskrivningar förbättrades till 65 kkr (-134 kkr) Handelsmarginalen stärktes till 38% (36%) Rörelsens intäkter uppgick till 4 548 kkr (5 117 kkr) Förvärvet av Juvelerare Eric G Anderson AB i Västervik genomfördes 14 juni. Rapportperiod andra kvartalet 2016 Rörelsens intäkter uppgick till 4 548 kkr (5 117 kkr) Rörelseresultatet före avskrivningar EBITDA uppgick till 65 kkr (-134 kkr) Rörelseresultatet uppgick till 51 kkr (-201 kkr) Nettoresultatet uppgick till 14 kkr (-234 kkr) Kassaflödet uppgick till 2 383 kkr (-114 kkr) Resultat per genomsnittlig aktie uppgick till -0,03 kr (genomsnittligt antal aktier uppgår till 17 216 766 st.) Soliditeten var 10,4 % Kommentarer till andra kvartalet 2016 Det är med stor tillfredsställelse vi kan konstatera att bolaget genererar ett positivt rörelseresultat i det andra kvartalet. Välriktade marknadsinsatser där de marginalstarkare segmenten fått större försäljningsandel har resulterat i en positiv lönsamhetsutveckling. 11 maj höll bolaget en extra bolagsstämma där stämman godkände emission av konvertibelt förlagslån som uppgick till maximalt SEK 4 820 676:- Kostnaderna för emissionen var 99 kkr varav 50 kkr har belastat resultatet i detta det andra kvartalet. Det konvertibla förlagslånet ligger till grund för bolagets utlagda strategi vilken innebär förvärv av fysiska smyckesbutiker som understöd till den dominerande e-handeln. 14 juni slutfördes förvärvet av Juvelerare Eric G Anderson AB. Förvärvet har således haft marginell inverkan på detta kvartalsbokslut. Under tredje kvartalet kommer Juvelerare Eric G Anderson AB att bidraga fullt till det tredje kvartalets bokslut. Dotterbolagen Göran Hedbergs Guldatelj AB och Diamondo AB avvecklades under april månad. Kommande rapporttillfällen för 2016 Delårsrapport för perioden januari-september: 10 november Rapporten i sin helhet bifogas. Dalsjöfors den 18 augusti 2016 Mats Bergengren Verkställande direktör För eventuella frågor gällande kvartalsrapporten kontakta gärna: Mats Bergengren, VD, mats.bergengren@hedbergsguld.se mailto:mats.bergengren@hedbergsguld.se För mer information om verksamheten, se www.onlinebrands.se http://www.onlinebrands.se Följande dokument kan hämtas från beQuoted Online Brands Delarsrapport Q2 2016.pdf - http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=18558 Denna information är sådan information som Online Brands Nordic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 augusti 2016 kl. 08:05 CET. Mer om Online Brands Nordic AB (publ) Online Brands Nordic AB, www.onlinebrands.se http://www.onlinebrands.se , är en koncern som driver en ledande e-butik på den svenska marknaden för smycken. Koncernen består idag av moderbolaget Online Brands Nordic AB, det helägda dotterbolaget Hedbergs Guld & Silver AB, som säljer vigselringar, smycken, klockor och matsilver via ehandelsbutiken, www.hedbergsguld.se http://www.hedbergsguld.se och sin fysiska butik i Dalsjöfors utanför Borås, samt Juvelerare Eric G Andersson AB som bedriver smyckes- och klockhandel i Västervik. Bolaget har sedan 1928 sålt smycken av högsta kvalitet till mycket konkurrenskraftiga priser. Aktien handlas på First North under tickerkoden OBAB. Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB, tel 08- 503 10 550

Online Brands Nordic - I dag