FastOut
HALVÅRSRAPPORT 2016 (Cision)

2016-08-11 10:00
VD har ordet Under andra kvartalet har FastOut gjort stora framsteg på flera områden. Bolaget fortsätter att växa i snabb takt. Efterfrågan på våra produkter och tjänster är hög och vi möter ett mycket stort intresse hos potentiella kunder. Blickar vi lite framåt ser vi en kraftigt växande marknad för både kommersiella drönare och virtual reality (VR). Vi ser att bolaget växer i symbios med våra kunder och vårt produktutbud kommer också att växa i takt med att marknaden mognar. På intäktssidan i andra kvartalet noterar vi en stark tillväxt på 251 procent jämfört med första kvartalet 2016. Den riktiga toppmånaden var maj, där vi för första gången uppnådde break-even. Det ger oss ett extra självförtroende och är ett kvitto på att FastOuts affärsmodell fungerar bra. Jag vill ändå betona att FastOut är ett bolag med fullt fokus på tillväxt och att vi kommer fortsätta att investera kraftigt för att expandera verksamheten i linje med bolagets strategi. I juni kunde vi glädjande nog meddela att Finland blir FastOuts första utlandsetablering. Vi är redan i full gång och planerar att lansera 360° drönarvyer från FastOut på två ledande webbplatser i Finland under andra halvåret 2016. Extra spännande är att vår första kund är ett större mediahus som också har intresse av att bli återförsäljare inom mäklarsegmentet för bostäder. Fakturering kommer att påbörjas under tredje kvartalet. Inom mäklarsegmentet för bostäder har vi överträffat våra förväntningar i Sverige under andra kvartalet. Fastighetsbyrån, Länsförsäkringar Fastighetsförmedling och HusmanHagberg har under perioden tecknat ramavtal med oss. Det betyder att FastOut nu samarbetar med 8 av de 11 största mäklarkedjorna i landet. Under perioden har vi också fått in ett av nordens ledande bygg- och anläggningsföretag som kund. Det är ett nytt kundsegment för oss som vi ser stor potential inom. Ett exempel är interaktiva drönarvyer som kan användas vid prospektering av mark, sedan under själva byggfasen och slutligen för besiktning och dokumentation. Och naturligtvis vid marknadsföring och försäljning. Vår efterlängtade mobilapp till piloter som släpptes i Sverige under maj månad har redan lett till att över 80 nya piloter anslutit sig till FastOut. Det innebär att vi nu kan ta uppdrag över hela Sverige och dessutom hjälper detta oss att snabbare bygga upp bildbanken då många av våra anslutna piloter även hjälper till med detta. I mars meddelade vi att FastOut arbetar med att göra alla sina vyer tillgängliga för VR-teknik, som är ett kraftigt växande område. Detta för att ge kunderna möjligheten att uppleva sina 360° vyer genom avancerade tourer med VR-glasögon, som blixtsnabbt kan förflytta användaren mellan exteriör, interiör och panorera över stora områden. Ett användningsområde kan till exempel vara att snabbt få överblick och detaljkoll på en turistanläggning som ska besökas. Utvecklingsarbetet med första generationens VR-produkt är nu klart och vi lanserar den tillsammans med en kund inom kommersiella fastigheter under Q3. Efter att själv ha varit ombord på FastOut sedan januari har jag all anledning att vara riktigt positiv om framtiden för bolaget. Vi har bara börjat resan. Alexander Greidinger Verkställande Direktör FastOut Int. AB   Översikt Koncernens finansiella översikt halvår 2016 Totala intäkter uppgick till 2,4 MSEK Rörelseresultatet uppgick till -2,7 MSEK Periodens resultat uppgick till -2,7 MSEK  Resultat per aktie uppgick till -0,06 SEK Koncernens finansiella översikt q2 2016 Totala intäkter uppgick till 1,9 MSEK Rörelseresultatet uppgick till -1,0 MSEK Periodens resultat uppgick till -0,9 MSEK  Resultat per aktie uppgick till -0,02 SEK   Antalet aktier Bolaget har per 2016-06-30, 48 259 635 aktier Kommande rapporter Kvartal 3 2016                                                           2016-10-26 Bokslutskommuniké 2016                                       2017-02-23 VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER RAPPORTPERIODEN (1/1-2016 - 30/6-2016) · I januari 2016 startade handeln med FastOut Int. ABs aktier på marknadsplatsen AktieTorget. · Catena Fastigheter blev i januari FastOuts första kund inom kommersiella fastigheter. · FastOut ingick i januari ett ramavtal med Skandiamäklarna. · FastOut tecknade i februari ramavtal med mäklarkedjan ERA. · FastOut meddelade i mars att bolaget utvecklat en ny funktionalitet för att möta efterfrågan på drönarvyer tillgängliga för virtual reality (VR). · I mars meddelade FastOut att bolaget och Hitta.se utökar sitt samarbete med ytterligare 3 500 drönarvyer. · I mars skrev FastOut ramavtal med mäklarkedjan HusmanHagberg om 360° drönarvyer. · Skistar Vacation Club väljer under april Fastout för invändiga och utvändiga 360° tourer. · FastOut tecknar i april avtal med Vasakronan. · Objektvision, som är Sveriges största marknadsplats för lokaler och kommersiella fastigheter, tecknar under maj avtal med Fastout. · I maj lanserade FastOut en ny app för drönarpiloter. Appen gör att piloter snabbt och enkelt ska kunna ansluta sig till det växande nätverket och samtidigt börja ta uppdrag och mappa upp områden. · FastOut tecknade i juni ramavtal med mäklarkedjan Mäklarhuset. · FastOut tecknade i juni avtal med ett av nordens ledande bygg- och anläggningsföretag för drönarvyer inom flera olika områden. · FastOut meddelande i juni att man expanderar sin verksamhet till Finland efter att avtal tecknats med en större mediakoncern. · FastOut tecknade i juni ramavtal med Länsförsäkringar Fastighetsförmedling som är landets tredje största mäklarkedja. · FastOut tecknade i juni ramavtal med Fastighetsbyrån som är landets största mäklarkedja. Bolaget har därefter ramavtal med 8 av landets 11 största mäklarkedjor.   KOMMENTAR TILL DEN FINANSIELLA UTVECKLINGEN DET FÖRSTA HALVÅRET 2016 Bolaget FastOut Int AB startades i juli 2015 och i september 2015 förvärvades dotterbolaget FastOut AB till 100 procent. Koncernen bildades sålunda i september 2015. Rapportperioden omfattar tiden 1/1-2016 fram till 30/6-2016. Detta innebär att siffror för motsvarande period föregående år ej är tillgängliga. RESULTATRÄKNING Intäkterna för bolaget i perioden uppgick till 2 439 tkr. Ökningen jämfört med första kvartalet 2016 uppgår till 251 procent. Produktutveckling, ökade marknadsinsatser och rekrytering av nya säljare har gett önskad effekt. Intäkterna består främst av abonnemangsintäkter och utveckling av kundspecifika drönarvyer. Personalkostnaderna för det första halvåret uppgick till 2 626 tkr. Under andra kvartalet ökade personalkostnaderna med 161 tkr som till stor del beror på en växande säljavdelning. Övriga externa kostnader och handelsvaror, som avser utvecklingskostnader för IT-plattformen, uppgick tillsammans till 2 001 tkr för det första halvåret 2016. Under det andra kvartalet uppgick dessa kostnader till 1 156 tkr, vilket är en ökning med 311 tkr jämfört med det första kvartalet. Detta beror till stor del beror på ökad produktutveckling. För rapportperioden januari - juni 2016 var rörelseresultat -2 650 tkr. BALANSRÄKNING De immateriella anläggningstillgångarna uppgår till 3 340 tkr per den 30 juni 2016, vilket består av kostnader för utveckling av IT-plattformen och goodwill som uppstått i samband med förvärvet av FastOut AB. Goodwill och balanserade utvecklingsutgifter skrivs av över fem år. Bolagets omsättningstillgångar uppgick till 2 544 tkr vid periodens utgång. Tillgångarna består främst av kundfordringar på 1 149 tkr, som vuxit kraftigt då omsättningen ökat i bolaget, samt bolagets kassa och bank som uppgår till 1 238 tkr. FastOuts egna kapital uppgick 2016-06-30 till 2 908 tkr, varav 496 tkr är fritt eget kapital. Långfristiga skulder på totalt 885 tkr består av en checkräkningskredit på 500 tkr samt ett lån från Almi på 385 tkr. Lånet från Almi amorteras av över en period på 5 år. Kortfristiga skulder på totalt 2 100 tkr utgörs främst av skulder till leverantörer på 466 tkr samt övriga skulder på 1 612 tkr. De övriga skulderna utgörs av mervärdesskatteskuld, skulder för personalskatt och sociala avgifter samt ett kortfristigt lån.

Fastout Int - I dag