Transtema
Bokslutskommuniké, 1 december 2014 till 31 december 2015 (Cision)

2016-02-26 08:30
Transtema blir en nationell leverantör och sätter nya finansiella mål · Omsättning 67,7 mkr (1 december 2014-31 december 2015, 13 månader) · EBITDA marginal 19,2 %. · Kassaflödet från den löpande verksamheten var 8,5 mkr. · Två förvärv genomförda under januari 2016, Fiber Gruppen i Sverige AB och Datelab AB. Med dessa två förvärv hade gruppen proforma (dvs för kalenderåret 2015) omsatt drygt 140 mkr med en EBITDA marginal på 13% för kalenderåret 2015. Transtema har också med dessa förvärv nu en närvaro i hela södra Sverige och kan ta uppdrag i hela landet. · Nya finansiella mål fastställda. Perioden 1 december 2014 till 31 december 2015 (13 månader) · Nettoomsättningen uppgick till 67 740 kkr. · Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) 12 995 kkr vilket motsvarar en EBITDA marginal på 19,2%. · Rörelseresultat uppgick till 11 509 kkr. · Nettoresultatet uppgick till 8 505 kkr vilket motsvarar en vinst per aktie om 0,56 kr/aktie. · Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 8 463 kkr · Inga jämförelsesiffror har tagits fram då detta är koncernens första räkenskapsår. Räkenskapsåret är förlängt till 13 månader. Ungefärliga jämförelsesiffror är framräknade från underliggande rörelsedrivande bolags historiska ekonomiredovisningar. Då dessa inte tidigare redovisat pågående arbete löpande över året har förenklingar och uppskattningar i dessa jämförelsetal varit nödvändiga. Omsättningen det för 1 januari-31 december (12 mån) är 62,1 mkr för Transtema koncernen vilket motsvarar en tillväxt för 12 månaders-perioden på ca 22 %. EBITDA resultatet för 12 månader (1 jan-31 dec) är 11,8 mkr vilket motsvarar en EBITDA marginal på 19 %. · Ingen utdelning föreslås för 2015. Kvartalsrapport 4, 1 oktober 2015 till 31 december 2015 · Nettoomsättningen uppgick till 22 831 kkr vilket motsvarar en omsättningsökning på ca 25 %. · Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) 5 048 kkr vilket motsvarar en EBITDA marginal på 22 %. · Rörelseresultat uppgick till 4 703 kkr. · Nettoresultatet uppgick till 3 556 kkr vilket motsvarar en vinst per aktie om 0,23 kr/aktie. · Kassaflödet från den löpande verksamheten för kvartal 4 uppgick till 5 042 kkr · Ungefärliga jämförelsesiffror för kvartalet är framräknade från underliggande rörelsedrivande bolags historiska ekonomiredovisningar. Då dessa inte tidigare redovisat pågående arbete löpande över året har förenklingar och uppskattningar i dessa jämförelsetal varit nödvändiga.
Händelser efter rapporttidens utgång · 4 januari 2016 förvärvades Fiber Gruppen i Sverige AB. Fibergruppen, med säte i Norrköping, omsatte ca 50 mkr med ett rörelseresultat på ca 5 mkr under 2015. Fibergruppen hade vid förvärvet ca 20 st anställda. Förvärvet betalades till del via en apportemission där styrelsens bemyndigande att emittera aktier utnyttjades. · 28 januari förvärvades Datelab AB. Datelab, med säte i Örebro, omsatte under 2015 24 mkr med ett rörelseresultat på ca 2 mkr. Datelab hade vid förvärvet 18 st anställda. · 12 februari avhölls en extra bolagsstämma där styrelsens förslag till emissionsbeslut om 500 000 st aktier som delbetalning av förvärvet av Datelab AB godkändes. VD har ordet ”Fin organisk tillväxt och två förvärv” Transtema kan se tillbaka på ett framgångsrikt år. Vi har vuxit kraftigt organiskt med god lönsamhet med en EBITDA-marginal om 19 %. Den organiska omsättningstillväxten var ca 20 % för kalenderåret. Vi arbetar i en god marknad. Utbygganden av bredbandsnät i allmänhet och fibernät till hemmet (sk FTTH, ”Fiber-to-the-home”) i synnerhet driver vår marknad kraftigt. Våra kunder är professionella nätägare som ställer stora krav på sina leverantörer. Vi vill vara den bästa partnern då det gäller bredbandskommunikation för våra kunder. Jag upplever att vår målsättning får ett gott gehör hos våra kunder och att de värdesätter vårt erbjudande. Vi arbetar idag med de flesta av de mest namnkunniga operatörerna och nätägarna i Sverige. Transtemas verksamhet är också att sköta drift och service och eftermarknadstjänster åt våra kunder. Denna del av vårt erbjudande fortsätter vi också att strategiskt utveckla. Tack vare ett ännu högre kompetenskrav inom detta område kan en duktig leverantör hålla högre marginaler inom detta segment. Efter rapporttidens utgång har vi genomfört våra första två förvärv, Fibergruppen I Sverige AB och Datelab AB. Bägge är entreprenörsledda företag som passar utmärkt in i Transtemas affär och företagskultur. Entreprenörerna i de bägge bolagen kommer att bli ett bra tillskott till Transtema och våra kunder. Tillsammans kommer vi att kunna utveckla vårt kunderbjudande än mer. Entreprenörerna har också i samband med förvärven blivit aktieägare i Bolaget. Jag är övertygad att detta är en extra drivkraft som kommer att gynna alla aktieägare. Vi har lyckats med vår strävan att bli en nationell spelare i vår bransch. Med förvärven och den egna etableringen i Skåne driver vi nu verksamhet i hela södra Sverige. Vi kan nu ta uppdrag i hela landet. Vi fortsätter att leta tillväxtmöjligheter såväl organiskt som via förvärv. Vi listade Transtemas aktie för handel den 21 maj 2015 på marknadsplatsen AktieTorget. Aktien har mottagits väl och Bolaget har fått ökad synlighet och trovärdighet gentemot såväl våra partners som befintliga och presumtiva medarbetare. Jag ser fram emot att få arbeta vidare med att utveckla Transtema Group till förmån för alla våra kunder och för alla aktieägare. Jag har höga förväntningar på 2016! Magnus Johansson VD och koncernchef Transtema Group AB” Verksamheten Koncernen Transtema Group består av det helägda rörelsedrivande bolaget Transtema AB och det delägda (51 %) Relink Networks. Koncernen bildades i sin nuvarande form under 2014 medan Transtema AB har funnits sedan 1990-talet. Koncernen särredovisar inte dotterbolagens resultat. Transtema levererar tjänster och lösningar till kunder som efterfrågar ett brett tekniskt kunnande inom nätverk och kommunikation. Verksamheten är uppdelad i två̊ affärsområden Nät, som projekterar, bygger och underhåller passiva kommunikationsnät och Teknik, som installerar och sköter driften av aktiv nätverksutrustning. Koncernen har under flera år byggt upp en stabil affärsplattform och utvecklas nu från en lokal aktör i västra Sverige till en nationell leverantör. Förvärv Bolaget har som en del i sin affärsutveckling förvärv som en väg till ökad tillväxt. Bolagets ledning och styrelse har arbetat aktivt i flera förvärvsprocesser under 2015. Efter rapportidens utgång har två förvärv genomförts. Fiber Gruppen i Sverige AB, Norrköping, förvärvades 4 januari 2016 och Datelab AB, Örebro, förvärvades den 28 januari 2016. Om Transtema Group ägt Fibergruppen och Datelab under hela 2015 hade omsättningen i koncernen varit 140 mkr med en EBITDA marginal om ca 13%. Fiber Gruppen i Sverige AB Fibergruppen omsatte ca 50 mkr med en EBIT marginal om ca 10 % år 2015. Bolaget har vuxit kraftigt med god lönsamhet sedan starten 2012. Den lönsamma tillväxten förväntas fortsätta under de kommande åren. Fibergruppen har sitt säte i Norrköping men driver verksamhet i södra och mellersta Sverige. Bolaget hade vid förvärvet ca 20 st anställda. Fibergruppens verksamhet är konstruktion och byggnation av fiberoptiska bredbandsnät. Bolaget arbetar också med support och underhåll av dessa nät. Kunderna är främst större nätägare och operatörer. Säljare av Fibergruppen är Jonas Bergstrand, Daniel Ajax och Niklas Källström, alla grundare och aktiva i bolaget. VD i bolaget är från och med förvärvet Jonas Bergstrand. Alla säljare kvarstår i sina befattningar med sina respektive ansvarsområden. Fibergruppen skall drivas vidare under samma ledning och med samma struktur som innan förvärvet. Köpeskillingen är 30 miljoner kronor och 4 mkr i möjlig tilläggsköpeskilling baserat på en resultatnivå (EBIT) under 2016 om minst 10 mkr. 16 mkr betalades kontant och 14 miljoner kronor betalades genom apport av 1 629 843 aktier i Transtema Group AB (pris per aktie är 8,59 kronor). Säljarna har en lock-up på erhållna aktier på upptill 36 mån (1/3 per år). Kontantdelen har finansierats via egen kassa och bankfinansiering. Möjlig tilläggsköpeskilling betalas under 2017 med framtida nyemitterade aktier i Transtema. Fibergruppen hade ett justerat eget kapital om ca 5 mkr vid tillträdet Datelab AB Datelab omsatte ca 24 mkr med en EBIT marginal om ca 8 % år 2015. Datelab har sitt säte i Örebro men driver verksamhet i hela Mälardalen. Bolaget hade vid förvärvet 18 st anställda. Datelabs verksamhet är i första hand byggnation av fiberoptiska bredbandsnät. Kunderna är större nätbyggare och nätägare. Säljare av Datelab är grundarna och de ledande befattningshavarna Mattias Leijon och Per Olsson. Datelab skall drivas vidare under samma ledning och med samma struktur som innan förvärvet. Köpeskillingen är 10 miljoner kronor. 4 mkr betalas kontant och 6 miljoner kronor betalas genom apport av 500 000 aktier i Transtema Group AB (pris per aktie 12 kronor). Säljarna har en lock-up på erhållna aktier på upptill 36 mån (1/3-del per år). Kontantdelen finansierades via bankfinansiering. Datelab hade ett justerat eget kapital om ca 3,8 mkr vid tillträdet. Marknaden Marknaden för nätverksinfrastruktur har en god underliggande tillväxt då det ökade kraven på bredbandskommunikation ökar från såväl konsument som företag. Marknaden förväntas vara god i många år framåt. Koncernens finansiella mål: Lönsamhet: Koncernen har som mål att leverera en EBITDA marginal (rörelseresultat före avskrivningar) på 15 %. Målet mäts på årsbasis. Vid större förvärv kan EBITDA marginalen understiga 15 % under en integrations-och konsolideringsfas. Proforma hade koncernen en EBITDA-marginal om 13 % 2015. Tillväxt: Koncernen eftersträvar en genomsnittlig tillväxt på 20-30 % per år från och med bokslutsåret 2016 och de kommande närmaste åren. Tillväxten kommer både från organisk tillväxt och förvärv. Proforma hade koncernen en omsättning på 140 mkr 2015. Finansiell stabilitet: Koncernen skall ha en soliditet på minst 30 %. Vid förvärv kan nyemissioner (i första hand riktade till säljare av förvärvat bolag) komma att användas. Det är styrelsens inriktning att begränsa utspädning i möjligaste mån med hänsyn taget till bolagets finansiella styrka. Den viktigaste måttstocken vid utvärdering av nya förvärv, förutom rent affärsmässiga, är utvecklingen av vinsten per aktie för koncernen. Allt för att skapa mesta möjliga aktieägarvärde. Utsikter för bokslutsår 2016 Marknaden för fiberoptiska kommunikationsnät kommer att vara en tillväxtmarknad i många år framåt. Styrelsen ser positivt på de närmaste åren. Bolaget upplever viss säsongsvariation där det första kvartalet normalt är det sämsta medan det fjärde kvartalet är det bästa. Under januari och februari 2016 har det varit frost och därmed tjäle på många håll där Bolaget drivit projekt. Tjäle försvårar markarbeten, vilket innebär att fiberprojekt senareläggs. Detta kan påverka Bolagets resultat negativt. Bolaget lämnar inte några prognoser. Övrig information och övriga kommentarer till kommunikén Relink, Bolagets delägda dotterbolag (ägt till 51%), har inte nått sina mål om tillväxt och lönsamhet. Åtgärder för att förbättra Relinks utveckling har initierats. Koncernen har vid rapporttidens utgång 30 st anställda. Finansiell ställning och likviditet Bolagets finansiella ställning och likviditet är god. Likvida medel uppgick per den 31 december till 16,6 mkr. Dessutom finns ett outnyttjad beviljat checkkreditutrymme på 500 kkr. Bolaget har dessutom en portfölj med ett långfristigt värdepappersinnehav om 4 361 tkr i huvudsak företagsobligationer och obligationsfonder. Detta värdepappersinnehav kan, trots klassificeringen i enlighet med redovisningsmetoder, likvideras snabbt då samtliga innehav är handlade på likvida marknader. Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden (1 december 2014-31 december 2015) uppgick till 8 463 kkr. Verksamheten och dess organiska tillväxt är självfinansierad. Soliditeten uppgår vid periodens utgång till 54 %. Moderbolaget Moderbolagets finansiella ställning och likviditet är god. Under perioden har den långfristiga förvärvskredit som uppkommit vid bildandet av koncernen på ursprungligen 10 mkr amorterats ytterligare med 833 tkr och är vid periodens utgång 6 667 kkr. Av dessa skall 3 333 kkr amorteras inom ett år. Moderbolaget har viss extern försäljning men i huvudsak är moderbolagets verksamhet gemensamma koncernfunktioner. Moderbolagets försäljning under 2015 var 1 826 kkr och resultatet före avskrivningar var 968 kkr. Moderbolagets egna kapital är 21 123 kkr. Aktien Bolagets aktie är listat på Aktietorget under tickern TRANS. Totalt antal aktier i Bolaget är efter spridningsemissionen (i maj 2015) är 15 200 000 aktier. Börsvärdet var vid utgången av perioden (31 december) ca 142 mkr. Stängningskurs var 9,40 kronor. Den extra bolagsstämman den 21 november 2014 har givit Styrelsen bemyndigande att, med eller utan företrädesrätt, emittera upptill 4 000 000 st aktier vid förvärv och/eller finansiering av verksamheten. Bemyndigandet utnyttjades vid spridningsemissionen i maj 2015. Av bemyndigande återstår 1 800 000 aktier vid årets slut. Efter rapporttidens utgång har ovanstående bemyndigande utnyttjats till del då 14 miljoner kronor betalades genom apport av 1 629 843 aktier vid förvärvet av Fibergruppen i Sverige AB (pris per aktie fastställdes till 8,59 kronor vilket motsvarade aktiens genomsnittliga volymviktade kurs de senaste 10 handelsdagarna innan förvärvet). Efter rapportidens utgång har också en extra bolagsstämma hållits den 12 februari 2016. Stämman beslöt att godkänna styrelsens emissionsbeslut om 500 000 aktier. Aktierna har använts som delbetalning av förvärvet av Datelab AB genom apport. Varje aktie emitteras till en kurs av 12 kronor. Efter alla vederbörliga registreringar av ovanstående emissioner kommer det att finnas 17 329 843 st aktier i Bolaget. Inga utestående optionsprogram finns i Bolaget. Kommande rapporttillfällen Årsstämma den 26 maj 2016 Kvartalsrapport 1, 27 maj 2016 Kvartalsrapport 2, 25 augusti 2016 Kvartalsrapport 3, 24 november 2016 Bokslutskommuniké 2016, 24 februari 2016. Denna rapport har varit inte varit föremål för revisorernas granskning. Mölndal 26 februari 2016 Magnus Johansson Verkställande Direktör Transtema Group AB Org nr 556988-0411 Flöjelbergsgatan 12 Mölndal Tel: 031-7468300 För eventuella frågor angående bokslutskommuniké kontakta: Magnus Johansson Verkställande Direktör 031-7468300 Om Transtema Group AB (publ) Transtema Group är ett kunskapsföretag som sedan 1997 erbjuder tjänster och produkter inom infrastruktur för data- och telekommunikation. Transtema arbetar med planering, utbyggnad och drift av bredbandsnät innehållande optofiber, radio och fastighetsnät. Transtemas kunder består av teleoperatörer, stadsnät, kommuner, kraftbolag samt större företag som har behov av professionell infrastruktur för bredbandskommunikation. Koncernen består av de rörelsedrivande bolagen Transtema AB, Fibergruppen i Sverige AB, Datelab och Relink Networks AB (ägs till 51%). Transtema Group AB omsatte år 2015 68 mkr med en EBITDA (rörelseresultat före avskrivningar) på ca 13 mkr. Antal anställda i koncernen ca 70. Transtema Group AB är listat på Aktietorget med tickern TRANS.

Transtema Group - I dag