VA Automotive
Bokslutskommuniké januari-december 2015 för VA Automotive i Hässleholm (beQuoted)

2016-02-25 08:21
BOKSLUTSKOMMUNIK JANUARI-DECEMBER 2015 FÖR VA AUTOMOTIVE I HÄSSLEHOLM Fjärde kvartalet: oktober-december (jämfört med samma period föregående år) Intäkterna uppgick till 115 385 TSEK (72 833) Rörelseresultat uppgick till -9 137 TSEK (-5 531) Resultat efter skatt uppgick till -4 807 (-2 306) Helåret: januari-december (jämfört med samma period föregående år) Intäkterna uppgick till 338 431 TSEK (333 481) Rörelseresultat uppgick till -18 118 TSEK (5 157) Resultat efter skatt uppgick till -18 282 TSEK (2 252) Resultat per aktier -1,34 SEK (0,23) Händelser efter balansdagen Ny koncernchef, den 2 februari tillträdde Lars-Åke Grundmark tjänsten som koncernchef. Tidigare koncernchef Christer Svensson går vidare till VA Automotives Advisory Board med ansvarsområde utveckling av HardMesch. Ny Verkställande direktör på VA Components blir Anders Andersson som efterträdde Lars-Åke Grundmark. Affärsområdet VA Tooling har påbörjat ett rationaliseringsprogram som förväntas resultera i betydande kostnadsminskning under de kommande 12 månaderna. Affärsområdet VA Tooling erhåller en verktygsaffär överstigande 12,5 MSEK till kund aktiv utanför Automotivebranschen. Affärsområdet VA Engineering erhåller genombrottsorder från en av de största internationella aktörerna inom verktygsbranschen. Affärsområdet VA Automation inom VA Components har fortsatt utvecklingen av Fillex-konceptet och utvecklat en prototyp att använda i test- och demo sammanhang. VD har ordet Årets sista kvartal kännetecknas av fortsatt renodling av VA Automotives kärnverksamhet. Renodling har kostat betydande summor men bedömts nödvändiga för VA Automotives långsiktiga lönsamhet. Genom sammanslagning och avyttringar har koncernen skapat en mer ändamålsenlig struktur som skapar förutsättningar för fortsatt tillväxt i koncernen. Resultatet för den underliggande verksamheten har stabiliserats. Q4 var förlust, men förlusttakten har avtagit för samtliga affärsområde inom VA Automotive. De stora engångskostnaderna som tagits under Q4 är hänförbara till fusionen mellan VA Automation i Hässleholm AB och VA Components i Hässleholm AB. Denna transaktion medförde avskrivningar av pågående utvecklingsprojekt samt nedskrivningar av varulager. Utöver kostnaderna som uppkom i samband med fusionen var den underliggande förlusten i VA Automation ca 7 MSEK för 2015. Efter genomförda aktiviteter begränsas eventuell förlust under 2016 för VA Automation. En stor investering har genomförts inom VA Components avseende produktutveckling med syftet att bygga en egen produktportfölj inom området Automotive Interiör. VA Engineering har genom sitt samarbete med en av sina största kunder blivit nominerade till att genomföra ett initialprojekt som innebär att konstruera verktyg till en global verktygstillverkare med huvudsäte i Europa. VA Tooling har erhållit verktygsorder på ca 25 MSEK till kund inom fordonsindustrin under årets sista kvartal. Ytterligare engångskostnader uppkom när affärsområde VA Tooling avvecklade dotterföretaget Moderna Verktyg Hongkong LTD samt sålde aktierna i Ningbo Modern Tool. Summeringen av dessa aktiviteter kostade ca 0,4 MSEK vilket får betraktas som engångskostnad. Avvecklingen av Moderna Verktyg Hong Kong LTD samt försäljningen av Ningbo Modern Tool tillför affärsområdet VA Tooling ca 7 MSEK i likviditet under de kommande 3 åren. Genom transaktionen har eventuella investeringsbehov i Kina eliminerats inom verktygstillverkning, samtidigt som kärnverksamheten inom VA Tooling fokuseras ytterligare. Genomförda transaktioner bedöms som nödvändiga för att skapa förutsättningar för lönsamhet under 2016. Ytterligare aktiviteter kan komma under året för att kostnadsanpassa och skapa den kostnadsstruktur som krävs över en konjunkturcykel inom Automotivesektorn. Hässleholm den 25 februari 2016 Lars-Åke Grundmark, Koncernchef, VA Automotive Kommande rapporteringstillfällen Rapporteringstillfällen för 2016 har fastställts till Årsredovisning 2015 den 16 maj 2016 Delårsrapport januari-mars den 17 maj 2016 Delårsrapport april-juni den 23 augusti 2016 Delårsrapport juli-september den 15 november 2016 Bokslutskommunik 2016 den 24 februari 2017 Rapporterna kommer att finnas tillgängliga på hemsidan. Presentation av delårsrapporten Delårsrapporten kommer att presenteras 25 februari på VA Automotives hemsida (www.va-automotive.com http://www.va-automotive.com ). Rapporten i sin helhet finns bifogad. Hässleholm den 25 februari VA Automotive i Hässleholm AB (publ) Lars Thunberg Ordförande Lars-Åke Grundmark Verkställande direktör Harriet Lidh Ledamot Hans Granqvist Ledamot Bitte Mller-Hansen Ledamot För mer information vänligen kontakta: Lars Thunberg, ordförande Telefon: 0701-43 30 40 Email: lars.thunberg@va-automotive.com mailto:lars.thunberg@va-automotive.com Följande dokument kan hämtas från beQuoted VA Automotive Bokslutskommunike 2015.pdf - http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=17707 Om VA Automotive i Hässleholm AB (publ) VA Automotive bedriver verksamhet inom fyra affärsområden, verktyg, automation, komponenter och engineering. Utöver detta finns utvecklingsbolag och koncernfunktioner. Större delen av omsättningen är hänförlig till fordonsindustrin. VA Automotives affärsstruktur grundlades under 2013, vilket resulterade i ovan nämnda affärsområden. De olika områdena utgör tillsammans en unik kompetenskedja som efterfrågas av Bolagets kunder men som för tillfället inte tillhandahålls av konkurrenterna. På så vis finns det goda förutsättningar för framtida expansion och tillväxt. Bolagets verksamhet är förlagd till tre platser i Sverige. VA Automotives affärsid går ut på att erbjuda aktörer inom främst fordons- och verkstadsindustrin fullständiga, innovativa och kostnadseffektiva lösningar oavsett om det gäller verktyg, automatiserad produktionsutrustning eller färdiga fordonskomponenter.