AdCityMedia
Bokslutskommuniké januari - december 2015 A City Media (beQuoted)

2016-02-18 16:26
BOKSLUTSKOMMUNIK JANUARI - DECEMBER 2015 A CITY MEDIA AdCityMedia ökar omsättningen med 96% och EBITDA med 242% i Q4 2015 mot föregående år. Styrelsen föreslår ökad utdelning från 2 kr 2014 till 2,25 kr 2015. OKTOBER - DECEMBER 2015 Nettoomsättningen uppgick till 21 406 (10 919) TSEK, en ökning med 96%. EBITDA uppgick till 4 496 (1 316) TSEK och EBITDA-marginalen uppgick till 21 (12,1)%, en ökning med 3 180 TSEK motsvarande 242%. Resultat efter skatt uppgick till 2 397 (-1 312) TSEK. JANUARI - DECEMBER 2015 Nettoomsättning uppgick till 53 696 (42 413) TSEK, en ökning med 27%. EBITDA uppgick till 8 106 (4 418) TSEK och EBITDA-marginalen till 15,1 (10,4)%, en ökning med 3 688 TSEK motsvarande 83%. Resultat efter skatt uppgick till 5 427 (765) TSEK. Resultatet per aktie uppgick till 3,71 (0,56) SEK. Antal anställda uppgick till 17 vid periodens utgång. VD KOMMENTAR "Årets förvärv och de nya produktpaketeringarna ger resultat i Q4". Idag är vi marknadsledande inom digitala storformatsskärmar ovan jord med ett rikstäckande nät bestående av 148 st storformatsskärmar (LED skärmar över 5 kvm). Expansionsstrategin som påbörjades under 2015 med förvärvet av såväl ADTV AB med sina drygt 1000 skärmar i ca 650 retailbutiker samt förvärvet av Brick Digital AB har varit lyckade och samtlig personal sitter nu i AdCityMedias lokaler och arbetar i en integrerad organisation. EBITDA Q4 ökar med 242% jämfört med föregående år och samtidigt ökar omsättningen med 96%. Enligt mediabyråbarometern så är vår kategori utomhusreklam upp 4% på året och 2,8% under Q4. Vår bedömning är fortsatt att utomhusreklamen kommer att ha en stark tillväxt framöver. AdCityMedia tar marknadsandelar. Bolaget har under Q4 satt en ny organisation med tydligare fokus på bolagets fyra affärsområden, media, digital signage, production och creative. Affärsidn är fortsatt "att hjälpa företag att synas". AdCityMedias huvudfokus under Q4 2015 har varit produktpaketering av mediadelens digitala storbildsskärmar och omfattande marknadsföring av dessa mot kunder. Q4 visar tydligt effekten då vi lanserade de digitala storformatspaketen 1 oktober och ökningen mot föregående år landar på 96%. Bolaget har sedan listningen 2 december 2015 lämnat pressmeddelande om tre affärer som samtliga är av större dig- nitet men också strategiska då de belyser att produktpaketeringarna fungerar. Vi tar löpande affärer och pressmeddelar enbart affärer över 1 500 TSEK. Bolaget har en mycket stark orderbok framöver 2016. Produktpaketeringar och förän- drad organisation förväntas ge fortsatt ökning av ordrar 2016 men först 2017 ser vi full effekt. Våra andra affärsområden digital signage, production och creative kommer framöver benämnas enbart creative och här ser vi en mycket stor potential. Under 2015 har vi fokuserat på att skaffa referenskunder vilket har lyckats bra. Målet 2016 är att gå i mål med några av de större projekt som ligger offererade. Bolaget skall fortsatt expandera och den nyanställda försäljningsansvarige Annaqie Rickman för creative har som uppdrag att öka omsättning och resultat vid sidan om Mikael Solberg som är försäljningsansvarig för mediadelen. Styrelsen har beslutat att föreslå stämman att utdelningen skall ökas från 2 kr / aktie föregående år till 2,25 kr/ aktie detta år. Stockholm 2016-02-18 Anders Axelsson VD A City Media AB (publ) För mer information: Anders Axelsson, Verkställande Direktör anders.a@adcitymedia.com mailto:anders.a@adcitymedia.com +46 (0)709 66 00 86 Följande dokument kan hämtas från beQuoted AdCityMedia Pressrelease 2015-02-18.pdf - http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=17664 AdCityMedia Bokslutskommunike 2015.pdf - http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=17665 Kort om Bolaget: AdCityMedia är verksamt inom mediabranschen och är idag ledande i Sverige inom segmentet digital utomhusreklam i storformat. Bolagets reklamytor finns fördelade på över 260 städer/orter i Sverige och erbjuder bolag en möjlighet att få en bred exponering av sina marknadsföringskampanjer. AdCityMedias breda utbud har medfört att Bolaget förmedlat reklamytor åt ett stort antal multinationella koncerner. För mer information, vänligen besök Bolagets hemsida www.adcitymedia.com http://www.adcitymedia.com . AdCityMedias aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North. Mangold Fondkommission AB, tel: +46 8 5030 1550, är Bolagets Certified Adviser.