ExeoTech
ExeoTech tvistar med skatteverket (beQuoted)

2015-12-23 08:37
EXEOTECH TVISTAR MED SKATTEVERKET Vid utgången av juli 2015 uppgick ExeoTechs skuld till skatteverket till cirka 1,1 MSEK. Därefter har Bolaget genomfört ett antal kvittningsemissioner där leverantörer accepterat aktier i betalning för deras fakturor. Bolaget har därför i samband med detta redovisat ett "positivt" skattenetto. Skatteverket har dock valt att utreda dessa deklarationer och samtidigt krävt att Bolaget betalar in hela det tidigare utestående beloppet, d v s 1,1 MSEK. Bolaget har motsatt sig detta och hävdat dels att den verkligen skulden är cirka 0,6 MSEK, vilket Bolaget kan betala, dels att Bolaget betala av skulden successivt genom både löpande kontanta betalning och det faktum att Bolaget genomfört ytterligare kvittningsemissioner som haft en positiv skatteeffekt. Parterna har således inte kunnat enas och skatteverket har då valt att lämna in en konkursansökan på Bolaget om 1,1 MSEK, d v s ursprungsbeloppet utan hänsyn till Bolagets deklarationer. Dagen efter att ansökan lämnats in har skatteverket godkänt Bolagets deklaration för augusti vilket innebär att utestående skatteskuld uppgår till cirka 0,6 MSEK, d v s det belopp Bolaget hela tiden hävdat. Bolaget kommer därför nu reglera utestående belopp så att skatteverket kan återta sin ansökan. I en kommentar säger Bolagets VD Jesper Birgemo - Det är alltid tråkigt när en tvist går så här långt men samtidigt är det ofrånkomligt att alla inte kan vara överens om den skuldsanering vi arbetat med sedan augusti. Det kan dock tyckas märkligt att skatteverket ena dagen väljer att lämna i en konkursansökan för att befästa det belopp det hävdat bara för att dagens efter godkänna deklarationer så att beloppet blir det samma som vi hävdat. Vi kommer nu reglera utestående belopp om cirka 0,6 MSEK och med detta närmar vi oss slutet av skuldsaneringen då vi nu antingen betalt av eller ingått avtal om betalningsplaner med i stort sett samtliga fordringsägare. Jag räknar dessutom fortsatt med att inom kort kunna presentera en finansieringslösning som gör att vi kan fokussera alla våra resureser på att bygga vidare på den spännade verksamhet vi nu bygger upp. Vi kommer även undersöka vilka legala möjligheter vi har att agera gentemot skatteverket då deras förfarande naturligtvis är till skada för Bolaget. KALMAR, SVERIGE, 23 december 2015 För mer information kontakta: Fredrik Nygren, Styreleordförande, fredrik.nygren@exeotech.se mailto:fredrik.nygren@exeotech.se Jesper Birgemo, VD/CEO, jesper.birgemo@exeotech.se mailto:jesper.birgemo@exeotech.se ExeoTech Invest AB (publ) Tel 070-895 39 34 Följande dokument kan hämtas från beQuoted Exeotech Invest Pressrelease 2015-12-23.pdf - http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=17469 Om ExeoTech Invest ExeoTech Invest AB (publ), ("ExeoTech") 556536-0954, affärsid är att bereda sina aktieägare en konkurrenskraftig avkastning genom att förvärva, utveckla, och avyttra rörelsedrivande bolag. ExeoTech skall i första hand investera i hel- eller delägda rörelsedrivande bolag, både noterade och onoterade, inom tillverkning, handel och logistik och med tonvikt på livsmedel. ExeoTech är noterat på NGM-MTF (ETIN)