LifeAssays
Hunden Duke ett mycket bra exempel på hur LifeAssays® högkänsliga test för CRP hos hund hjälper cancersjuka hundar (https://vimeo.com/gritcomms). (NGNews)

2015-12-16 09:10
”Som tidigare meddelats pågår en klinisk studie i Australien där LifeAssays högkänsliga test för CRP hos hund används. Vi har nu glädjen att kunna meddela att rekryteringen av 20 ledande kliniker i Australien nu är klar och att steg 2 i studien inleds fr.o.m. årsskiftet. En första leverans av test har därför nu skickats iväg för start av steg 2 i studien.

Studien är ett mycket spännande steg för LifeAssays som bolag, där LifeAssays högkänsliga CRP-test kan komma att bidra till att förbättra behandlingen av cancersjuka hundar. Nära hälften av alla hundar diagnosticeras med cancer under sin livstid och enligt Webvet diagnosticeras 1,2 miljoner nya cancerfall hos hundar per år bara i USA. Det är därför glädjande att i nedan länkad film se berättelsen om hur behandlingen av Duke kan göras så mycket bättre med hjälp av LifeAssays test. Duke var diagnosticerad med bencancer i käken och beräknades att ha ca 4-5 månader kvar att leva även vid en omfattande behandling. Men genom att hitta den individuella behandlingscykeln för Duke, så kunde en effektiv behandling utföras och 12 månader senare är Duke fri från cancer och friskförklarad.

De studier som hittills utförts har uppvisat positiva resultat för en effektivare behandling av cancer hos hundar och den utökade studien utförs nu för att bekräfta tidigare resultat med ett stort antal behandlingar. Studien beräknas att vara klar inom 12 månader och om resultaten bekräftar de positiva resultat som hittills erhållits, så är nästa steg att starta en bredare försäljning i Australien och övriga världen. Vad detta kan komma att innebära i försäljningsvolymer och intäkter för LifeAssays framgent ber bolaget att få återkomma med, men i och med att ett stort antal hundar årligen diagnostiseras med cancer så finns det en stor potential i att kunna förbättra behandlingen av cancersjuka hundar. Att via LifeAssays test prediktera när behandlingen skall sättas in är också relativt billigt i relation till vad olika cancerbehandlingar kostar, vilket ur försäljningssynpunkt är gynnsamt för LifeAssays.

Diskussioner pågår nu med LifeAssays® distributörer även i andra länder än Australien för att klinker där skall kunna delta i studien. Detta arbete är dock i en initial fas och bolaget får därför återkomma om detaljer kring detta framöver, men helt klart är det en behandlingsform som vi märkt att det finns intresse för även i ex. Sverige och Norden.

Som hundägare och som VD för LifeAssays känns det glädjande att steg 2 nu inleds och att LifeAssays är med och bidrar till att skapa en bättre livsavgörande behandling av människans bästa vän. Som i fallet med hunden Duke:” säger Anders Ingvarsson, VD i LifeAssays® AB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som LifeAssays® AB skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 december 2015 kl. 9.10.

För ytterligare information kontakta VD för LifeAssays AB, Anders Ingvarsson +46 46 286 54 00 eller email: info@lifeassays.com

Om LifeAssays®. NGM-listade LifeAssays® ABs affärsidé är att utveckla, tillverka och sälja diagnostiska system baserade på bolagets egna och patenterade teknologiplattform, MagnetoImmunoAssay (MIA). Företaget levererar säkra och robusta system för snabba och tillförlitliga analyser inom veterinärmedicin. För mer detaljer se www.lifeassays.com