VA Automotive
Delårsrapport juli-september 2015 för VA Automotive i Hässleholm (beQuoted)

2015-11-16 08:45
DELÅRSRAPPORT JULI-SEPTEMBER 2015 FÖR VA AUTOMOTIVE I HÄSSLEHOLM Tredje kvartalet: juli-september (jämfört med samma period föregående år) Intäkterna uppgick till 66 043 TSEK (84 513) Rörelseresultat uppgick till - 5 560 TSEK (695) Resultat efter skatt uppgick till - 7 254 TSEK ( - 286) Resultat per aktier - 0,53 SEK (- 0,03) Årets första nio månader: januari-september (jämfört med samma period föregående år) Intäkterna uppgick till 223 046 TSEK (260 648) Rörelseresultat uppgick till - 8 983 TSEK (10 686) Resultat efter skatt uppgick till - 13 477 TSEK (4 556) Resultat per aktier - 0,99 SEK (0,9) Låg beläggning inom affärsområdet VA Components Händelser efter balansdagen Överenskommelse har gjorts med Autoliv om övertagande av en produktlinje Styrkolonn med omsättning överstigande 200 MSEK under de kommande fyra åren för affärsområdet VA Components. Nya verktygsaffärer för ca 30 MSEK för leverans under 2016. Nya order till VA Automation på ca 4 MSEK. Maskinerna är en helt ny generation glasfiberfyllningsmaskiner. Affärerna är strategiska och innebär att VA Automation positionerar sig som leverantör i Sydafrika, USA samt Europa. Affärerna medför tillgång till en stor eftermarknad. VA Automation integreras som affärsområde inom VA Components. VA Components produktionsvolym är åter stigande. VD har ordet Årets första 9 månader har inte levt upp till förväntningarna. Utfasningen av gamla XC90 har inneburit en volymnedgång överstigande 100 MSEK, detta innebär en negativ resultatpåverkan för innevarande period och för helåret 2015. Resultat och omsättning bedöms dock ha stabiliserats i slutet av perioden. Nya affärer under perioden innebär att vi ser positivt på 2016. I dagsläget budgeterar vi en volymökning inom VA Components. Detta givet kommer VA Automotive att visa svarta siffor under 2016. Under hösten har VA Automotive omgrupperat dotterbolagen till affärsområden där större synergier kommer att uppnås i kostnadsreduktion samt försäljningsökning. - VA Engineering - VA Tooling - VA Automation - VA Components VA Automotive kommer att utvidga och förtydliga affärsområdenas erbjudanden ute på marknaden. Detta sker genom utökat samarbete inom marknadsbearbetning och produktion. VA Automotive fortsätter utveckla egna patenterade produkter baserade på ny produktionsteknik och lätta material. - HardMesch - Fillex HardMesch baserad på VA Automotives teknik har under perioden verifierats genom fysiska tester. Verifieringen kommer fortsätta under våren med att bygga referensprodukter. När detta är genomfört kommer kommersialiseringsfasen att inledas. Fillex har presenterats för slutkunder och mottagits väl. Fillex kommer genom sin miljövänlighet att bli ett konkurenskraftigt alternativ till dagens produkter där miljöfarliga ämnen används. Nya krav från myndigheter ökar efterfrågan på Fillex. Sista kvartalet kommer vara en fortsatt utmaning. 2015 har inte levt upp till förväntningarna och slutar på negativt resultat för helåret. Tagna affärer verifierar och säkerställer den plan vi arbetar efter, vi ser nu en ökning av omsättningen för 2016. Hässleholm den 16 november Christer Svensson, VD, VA Automotive Viktiga händelser under perioden juli-september Intäkterna nådde 66 043 TSEK (84 513) för perioden. Minskningen är hänförlig till lägre försäljning i affärsområdet VA Components. Orderingången har varit god för affärsomårdet VA Tooling. Affärsområdet VA Components har nya produkter som fasas in med stigande effekt från slutet av året. Rörelseresultatet minskar från föregående års 695 TSEK till - 5 560 TSEK. Det sämre resultatet för affärsområdet VA Components förklarar den största delen av minskningen i resultat. Viktiga händelser under perioden januari-september Intäkterna nådde 223 046 TSEK (260 648) för perioden. Minskningen är hänförlig till lägre försäljning i affärsområdet VA Components. Orderingången har varit god för affärsomårdet VA Tooling. Affärsområdet VA Components har nya produkter som fasas in med stigande effekt från slutet av året. Rörelseresultatet minskar från föregående års 10 686 TSEK till - 8 983 TSEK. Det sämre resultatet för affärsområdet komponent förklarar den största delen av minskningen i resultat. Även affärsområdet VA Tooling har ett lägre resultat då mindre andel av projekten har avräknats. Affärsområdet VA Tooling har en stark orderingång om ca 125 MSEK under det första nio månaderna. Total volym av utestående offerter är ca 450 MSEK. Lidhs Verktyg har investerat i en ny trådgnist och SwePart Verktyg har investerat i ökad kapacitet för maskinbearbetning. Verksamheten i Kina (NMT) har god orderingång, speciellt på export från Kina. Affärsområdet VA Engineering har ökat personalen och har full beläggning en bra bit in på 2016. Nya kontor har startats i Olofström och Göteborg. Dessa kontor kommer löpande bemannas. Tagna order under innevarande period är ca 12 MSEK, ca 3 MSEK i utestående offerter. Efter det stora volymtappet inom VA Components under innevarande år har nu volymerna börjat stiga. Utestående offertstock uppgår till ca 250 MSEK. Kommande rapporteringstillfällen Rapporteringstillfällen för 2015 har fastställts till Bokslutskommunik den 25 februari 2016 Årsredovisning 2015 kommer att vara tillgänglig under maj månad Delårsrapport januari-mars den 17 maj 2016 Rapporterna kommer att finnas tillgängliga på hemsidan. Rapporten i sin helhet bifogas. Hässleholm den 16 november 2015 VA Automotive i Hässleholm AB (publ) Lars Thunberg Ordförande Christer Svensson VD Harriet Lidh Ledamot Henrik Perman Ledamot Hans Granqvist Ledamot Bitte Mller-Hansen Ledamot För mer information vänligen kontakta: Lars Thunberg, ordförande Telefon: 0701-43 30 40 Email: lars.thunberg@va-automotive.com mailto:lars.thunberg@va-automotive.com Följande dokument kan hämtas från beQuoted VA Automotive Delarsrapport Q3 2015.pdf - http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=17260 Om VA Automotive i Hässleholm AB (publ) VA Automotive bedriver verksamhet inom fyra affärsområden; VA Engineering, VA Tooling, VA Automation och VA Components. Utöver detta finns utvecklingsbolag och koncernfunktioner. Större delen av omsättningen är hänförlig till fordonsindustrin. VA Automotives affärsstruktur grundlades under 2013, vilket resulterade i ovan nämnda affärsområden. De olika områdena utgör tillsammans en unik kompetenskedja som efterfrågas av Bolagets kunder men som för tillfället inte tillhandahålls av konkurrenterna. På så vis finns det goda förutsättningar för framtida expansion och tillväxt. Bolagets verksamhet är förlagd till tre platser i Sverige och en i Kina. VA Automotives affärsid går ut på att erbjuda aktörer inom främst fordons- och verkstadsindustrin fullständiga, innovativa och kostnadseffektiva lösningar oavsett om det gäller verktyg, automatiserad produktionsutrustning eller färdiga fordonskomponenter.