Axonkids
Avtal med distributör för Storbritannien samt Frankrike (Cision)

2015-08-26 15:20
Axonkids har skrivit avtal med en ny distributör, Kooltrade, för Storbritannien samt Frankrike. Kooltrade är en av de tre största distributörerna inom barn- och baby-branschen för regionen och når över 1700 butiker med sin säljkår. Initial order har redan lagts på ca 1.000.000 kr vilket visar på marknadsstorlek samt intresset för produkterna. Kooltrade är ett välrenommerat företag startat 1983 och har etablerats som en av de starkaste distributörerna på marknaden med starka varumärken som Babyjogger, 4moms samt Mychild i sin portfölj. Marknaden för bilbarnstolar i Storbritannien isolerat är enligt senaste mätetalen från 2012 värd 1,8 miljarder kronor* och därefter har det ökat markant då intresset för dyrare produkter såsom bakåtvända bilbarnstolar har tagit fäste inom området. Till detta skall också adderas den franska marknaden som mäts till ungefär samma siffror. Med denna satsning så tar nu Axonkids ännu ett stort steg för att ytterligare växa och förstärka sin position i Europa. Kooltrade har säljteam på plats både i Storbritannien samt Frankrike och en egen marknadsavdelning som nu arbetar hårt med att marknadsföra och sprida information om Axonkids produkter. ”Att vi nu fått hela samarbetet på plats med Kooltrade är fantastiskt då detta ger oss helt nya möjligheter i Storbritannien och Frankrike. Dessa områden är stora marknader och med en så stark partner som Kooltrade har Axonkids fått en mycket bra position. Att dom i samband med avtalskrivningen lägger en så pass stor order visar på att marknaden finns där då en nyetablering oftast tar en tid innan arbetet ger frukt” säger Tony Qvist, VD, Axonkids.   För ytterligare information kontakta VD Tony Qvist, tel. 0706-91 93 86 eller Marknadsansvarig Daniel Johansson, tel. 0704-566733. För mer information kring EKgroup se www.ekgroup.de *Siffror från Mintel: Global market research and market insight Kort om Axonkids AB Axonkids utvecklar, tillverkar och säljer bilbarnstolar med inriktning mot den europeiska marknaden, men har även en viss försäljning i bland annat Kina. Axonkids bilbarnstolar är framtagna i linje med den skandinaviska filosofin att bakåtvänt är säkrast, vilket är en insikt som sprider sig i världen. Alla bilbarnstolar från Axonkids är godkända enligt den europeiska säkerhetsstandarden ECE r44 04 samt den kinesiska säkerhetsstandarden CCC.