BrainCool
Abstract (“EFFICACY OF A NOVEL INTRAORAL COOLING DEVICE”) godkänt för presentation vid MASCC och uppdatering klinisk utveckling (Aktietorget)

2015-03-26 10:00

BrainCool ABs (publ) produkt för att motverka Oral mukosit (OM) har testats på friska frivilliga av forskare vid Sahlgrenska Akademin och Akademiska Sjukhuset i Uppsala. Ett abstract är accepterat av en stor internationell kongress (MASCC/ISOO Annual Meeting on Supportive Care in Cancer) som hålls den 25-27 juni, 2015 i Köpenhamn, Danmark.
Resultaten bekräftar de positiva resultaten med den nya patenterade orala engångsprodukten vilka innebär att prestandan är minst i linje med att använda is. Produkten ger ökade hygieniska förhållanden samt en bättre användarvänlighet och komfort. Interna tester visar också att produkten går att använda vid längre infusionstider.

Projektgruppen under ledning av Professor Mats Jontell har även startat en in vitro-forskningsstudie på artificiella slemhinnor tillsammans med dr. Craig Murdoch som leder en välrenommerad forskningsgrupp vid University of Sheffield i Storbritannien. Syftet med studien är att undersöka optimala måltemperaturer för att motverka oral mukosit vid behandling med olika kemoterapiläkemedel. Genom att identifiera måltemperaturer som går att kontrollera med systemet kommer flera fördelar att skapas jämfört med is och en ytterligare förbättrad komfort och användarvänlighet kommer att erhållas.

Bolaget har upprättat två kliniska protokoll för patientgrupper inom hematologi och allmän onkologi och kommer under andra kvartalet att ansöka om etiskt tillstånd för att bedriva kliniska studier.

OM drabbar patienter med flera olika cancerdiagnoser. I stort sett alla patienter som genomgår högdos cytostatikabehandling (cellgifter) inför benmärgstransplantation, samt en stor del (40-50 %) av patienter som får behandling med cytostatika inom allmänonkologi drabbas av OM under behandlingen.

VD Martin Waleij kommenterar
Vi bygger en mycket stark vetenskap kring vår produkt vilket kommer att underlätta både regulatoriska godkännanden på olika marknader och en kommande lansering av vår medicintekniska produkt med optimerad kylning för att motverka OM.
För att ytterligare förstärka bolaget produktskydd kommer mönsterskydds- och varumärkesansökningar att lämnas in innan produkten presenteras för första gången på MASCC mötet i juni.

För ytterligare information:

Martin Waleij - VD