Envirologic
Delårsrapport januari – september 2014 (Aktietorget)

2014-11-21 12:11
Väsentliga händelser under perioden:• Nettoomsättning för perioden uppgår till, 6 326 kSEK ( 7 908 kSEK)• Nettoomsättningen för tredje kvartalet uppgår till, 1 877 kSEK (886 kSEK)• Resultat före skatt för perioden uppgick till –1 470 kSEK ( - 712 kSEK)• Resultatet per aktie uppgick till -0,32 SEK• Resultat före skatt för tredje kvartalet uppgår till, -445 kSEK (-1 283 kSEK)• Eget kapital 30/9 2014 uppgick till 4 016 kSEK, varav Aktiekapital 605 kSEK• Likvida medel inklusive beviljad checkkredit, 30/9 2014, 958 kSEK• Ny säljchef anställd fr.o.m. augusti månad• Bolaget har erhållit order från Frankrike

Väsentliga händelser efter perioden:

• Säljare anställd för försäljning direkt mot tyska grisproducenter
• Utveckling av Evo Cleaner, Envirologics tvättrobot generation två.
• Medverkat på mässan Eurotier i Hannover, Tyskland där den nya roboten Evo Cleaner premiärvisades. Eurotier är världens största mässor för djurproduktion med 156 000 besökare.

Kommentarer från VD Jan Sandberg:

Under sensommaren och hösten har ett omfattande utvecklingsarbete genomförts för att ta fram nästa generation tvättrobot. Resultatet visades för publik på den stora lantbruksmässan Eurotier för en vecka sedan och EvoCleaner, som den döpts till, fick ett mycket gott mottagande. Den har försetts med en helt ny design för att visa förändring och ge ett bra första intryck samt en hel del ny teknik. Nämnas kan ett helt nytt styrsystem med mer lättanvänd grafisk display och möjlighet att koppla upp roboten mot internet. Detta för att användaren lätt ska få information om vad den gör och hur långt den kommit men också för att kunna ge bättre support. Det nya styrsystemet ger möjlighet att lagra fler program och nya funktioner som bl.a. övervakning av batterier som efterfrågats mycket av kunder.

Vi fortsätter att satsa på marknad genom att anställa Leo Langkamp för bearbetning av kunder i västra Tyskland. Han är en person med en lång erfarenhet av försäljning till producenter i detta område och har både en stor kunskap om branschen samt ett massivt nätverk. På detta sätt får vi tillgång till Europas största marknad vilket är oerhört värdefullt och före vår plan i tid.

Danmark har utvecklats negativt under perioden beroende på kärv ekonomi hos producenterna. Priset på kött har fallit med 25 % under perioden vilket gjort att investeringsviljan minskat. Ryskt importstopp anses vara den största orsaken till problemen och man försöker istället hitta andra kanaler för att exportera sina produkter. Vi kommer nästa vecka att delta på mässan Agromek som hålls i Herning på Jylland och kommer då att visa Evo Cleaner även där.

Jan Sandberg
VD Envirologic

Väsentliga händelser under perioden

Under perioden har bolaget erhållit ytterligare en beställning på 6 maskiner från Japan.

Bolaget har tecknat en första viktig order avseende två maskiner med samarbetspartnern Hema för leverans i maj. Detta är en första order till Tjeckien.

Bolaget har även erhållit order från en tidigare avvaktande Dansk marknad.

Bolaget har genomfört en emission som tecknades till 147 % och totalt tillför ca 4,28 MSEK efter emissionskostnader om totalt 0,72 MSEK.

Bolaget har anställt en internationell säljchef.

Order från Frankrike, maskin som ska ställas ut på mässan Space i Bretagne.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Bolaget har anställt ytterligare en säljare anställd för försäljning direkt mot tyska grisproducenter. Leo Langkamp har lång erfarenhet av försäljning i området av produkter till grisproducenter.

Bolaget premiärvisade den nyutvecklade roboten Evo Cleaner på mässan Eurotier i Hannover, Tyskland. En av världens största mässor för djurproduktion med 156 000 besökare. Roboten har en ny design för att få ett gott intryck men också för att visa att en rejäl förändring skett. Den nya roboten har även ett grafiskt användargränssnitt och kan kopplas mot internet.

Om Envirologic

Envirologic AB har sin verksamhet i Uppsala. Här leds och bedrivs produktutveckling, tillverkning, marknadsföring och försäljning. Envirologic är ett miljövårdsföretag, som har utvecklat ett robotsystem för rengöring av hälsovådliga utrymmen.

Per den 2014-09-30 hade Envirologic AB totalt 183 aktieägare.
Följande aktieägare i Envirologic AB har både A- och B-aktier: Ramsta Innovation AB, Erik Hedlund och Lars-Inge Kinge. Övriga ägare har endast B-aktier.
Ramsta Innovation AB är den störste ägaren och ägs av grundarna Jan Sandberg, Anders Lif och Bjarne Graff samt av Företagssupport Christer Pamrin AB.

Envirologic levererar tekniska lösningar som hjälper våra kunder att skapa rena och hygieniska miljöer på ett konkurrenskraftigt sätt och utan att äventyra sina anställdas hälsa.

Envirologic har fyra produkter i sin produkt-portfölj:
• CC60 – budgetmodell av Clever Cleaner
• CC120 – standardmodell av Clever Cleaner
• CC240 – premiummodell av Clever Cleaner
• Compact Cleaner – modell för trånga utrymmen.

Bolaget har levererat totalt närmare 600 robotar till kunder i Europa, Nordamerika och Japan. I nypris motsvarar de installerade robotarna ett värde på ca 165 MSEK. Den främsta målgruppen har hittills varit grisproducenter med stora rengöringsbehov av stallar.

Envirologics aktie

Envirologics aktie är listad på Aktietorget, www.aktietorget.se, och handlas i OM Stockholmsbörsens SAX-system. Aktien har kortnamn ENVI B och ISIN-kod SE0005704095. Aktiens första handelsdag på aktietorget var den 22 april. Per den sista september 2014 hade bolaget 4 616 100 aktier fördelat på 183 ägare.

Finansiell utveckling
Även det tredje kvartalet har präglats av en avvaktande marknad som har gjort att försäljningen inte nått upp till fjolårets. Bolagets kostnader har hållits på samma nivå som föregående år.

Genom emissionen på 5 MSEK tillfördes bolaget ny likviditet om totalt 4,3 MSEK efter emissionskostnader. Likviditeten från emissionen har använts till att starta upp verksamhet i Danmark, utveckla nästa generation tvättrobot, Evo Cleaner och lösa några kostsamma lån.

Under 2015 kommer expansionen att fortsätta vilket kommer att innebära ytterligare investeringar. Förutom ytterligare ansträngningar i Danmark kommer Tyskland att börja bearbetas vilket inte förväntas generera intäkt förrän senare delen av året. Om bolaget under tiden skulle hamna få akuta likviditetssvårigheter tar styrelsen ställning vid vart tillfälle hur detta skall lösas.

Se hela rapporten från Envirologic

Envirologic B - I dag