Vindico Security
Delårsrapport för perioden 2014-01-01 - 2014-09-30, Rustade för tillväxt (Aktietorget)

2014-11-07 14:38

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Vindicos nyemission blir övertecknad och bolaget tillförs ca 5,5 Mkr efter emissionskostnader.
• Ökade säljresurser genom anställning av säljare
• Vindico deltar på säkerhetsmässan SKYDD 2014
• Märk-DNA projektet mot bostadsinbrott i Stockholm, där Vindico ingår, vinner utmärkelsen ”Årets Säkerhetsrookie”

Tredje kvartalet 2014

Omsättningen var lägre än under jämförelseperioden, vilket precis som föregående period främst berodde på att dotterbolaget Key Innovations försäljning av låsstyrningsenheter har övergått till en provisionsbaserad försäljning samt att man ej längre säljer konsulttjänster.
Den förväntade omsättningsökningen avseende Märk-DNA har ej kommit igång ännu, men Bolaget räknar med att så skall ske under de kommande perioderna, Det stora intresset för denna form av stöldskyddsmärkning talar för detta men säljprocesserna är ofta utdragna.

Försäljningen av datorsäkerhetsprodukter i dotterbolaget UniSafe var i nivå med föregående års försäljning. Ett ökat intresse för våra nya datorvagnar för läsplattor förväntas dock innebära en ökad försäljning under kommande perioder.

Under perioden har fokus legat på marknadsföring av Märk-DNA vilket förväntas ge resultat under kommande perioder. Detta styrks bland annat av ett stort medialt intresse. Länkar till artiklar mm finns på www.märkdna.se. Försäljningen av Märk-DNA produkter har dock hittills varit ganska blygsam. Det var därför glädjande att Clas Ohlson nu tecknat ett återförsäljaravtal med SSF Stöldskyddsföreningen avseende DNA stöldskyddsmärkning för privata konsumenter. Inledningsvis enbart beställningsbar via deras webbshop men mot slutet av perioden har ett mindre antal blivit tillgänglig i deras butiker.

Under perioden registrerades UniSecure Norway där Vindico är hälftenägare tillsammans med UniSecure i Danmark. Bolaget kommer att representera Märk-DNA produkter från Selectamark i Norge . Dessutom har det tecknats ett lokalt distributionsavtal med ett större säkerhetsföretag i Norge som träder ikraft under nästa kvartal. Inledande informationsmöten med norsk polis talar för att ackrediteringen av DNA-produkterna på den norska marknaden kan gå relativt snabbt.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Företrädesemissionen med därtill hörande övertilldelningsoption är nu avslutad och samtliga som fick tilldelning har betalat. Emissionen innebar att Vindico tillfördes ca 5,5 Mkr efter emissionskostnader. Det var mycket glädjande att konstatera att emissionen övertecknades, vilket innebär att våra aktieägare tror på den satsning vi nu gör på Märk-DNA samt vår förvärvsstrategi. Emissionen förväntas vara registrerad på Bolagsverket inom ett par veckor.

Vindico var med på säkerhetsmässan SKYDD 2014 14-16 oktober i Älvsjö där utbudet av Märk-DNA produkter presenterades. Intresset var stort och Märk-DNA projektet mot bostadsinbrott i Stockholm vann utmärkelsen ”Årets Säkerhetsrookie”. I projektet ingår förutom Vindico, Polis, SSF Stöldskyddsföreningen samt ytterligare två leverantörer av Märk-DNA.

Vindico har nu ökat säljresurserna internt genom att anställa en ny säljare för Märk-DNA. Dessutom har avtal skrivits med en provisionsbaserad deltidssäljare i Stockholmsområdet.

Försäljningsarbetet kommer dels att vara inriktat mot privatmarknaden genom försäljning av märksatser tillsammans med SSF, dels för mer professionell användning av stöldskydds-märkning med DNA där etablering av andra Märk-DNA- produkter för nya marknadsområden fortsätter.

En mycket intressant Märk-DNA produkt är DNA-Spray. Informations-och samrådsmöten har inletts med detalj-och servicehandel där våra produkter kan spraya rånare och inbrottstjuvar för att därmed öka polisens möjligheter att lagföra dessa kriminella grupperingar. Vår DNA produkt kan integreras med befintliga larmsystem vilket medför nya affärsmöjligheter för våra återförsäljare i larm och säkerhetsbranschen. Installationer av SelectaDNA-Spray pågår hos Coop, IRMA, 7-11 samt McDonalds i Danmark av vår samarbetspartner UniSecure Danmark.

Styrelsen har nu inlett arbetet med att genomföra den planerade förvärvsstrategin och inledande diskussioner avseende strategiska företagsförvärv pågår.

Se hela rapporten från Vindico Security

Sustainion - I dag