Väsentliga händelser under perioden
Förfrågningarna på marknaden har ökat i jämförelse med föregående år, dock från en blygsam nivå och orderstocken är inte så stor som önskat. Periodens försäljning har gått upp i jämförelse med samma period föregående år, men även den från en mycket låg nivå och vi ligger efter plan.
Abelco har under kvartal 3 medverkat, i varierande skala, på två mässor, Entreprenad Live i Göteborg och Entreprenad Expo i Borgeby. Vi har fått mycket positiv respons både när det gäller våra små lastmaskiner på 1-3,5 ton och på våra större alternativ från XCMG. Till exempel vår 11 tons hjullastare, där den första såldes under mässan i Göteborg. Även vår för året nya 15 tons hjulgrävare har mottagits väl med stort kundintresse. Dessa för året nya maskiner, skiljer sig från vad vi tidigare kunnat erbjuda i form av detaljer, finish och komponentval. Detta har uppmärksammats på ett mycket positivt sätt under höstens mässor.
Vi har tyvärr fortfarande inte fått till en stark försäljningskanal i form av nationella återförsäljare. Dialoger fortgår och delar av vårt produktprogram kan sannolikt hitta nya försäljningskanaler. På kort sikt ser vi att huvuddelen av försäljningen även i fortsättningen kommer ske via vår egen organisation.
Väsentliga händelser efter perioden
Så sent som i slutet av förra veckan, hade vi ett öppet hus/maskinvisning i Bovallstrand. Trots lite regn och rusk, hade vi ca 50 besökare under dagen. Vi hoppas att denna lite kalla, men ändå mycket trevliga dag, med besök från både befintliga kunder samt nya och bekanta ansikten, resulterar i flera nya glada Abelcoägare. Vi kommer fortsätta vara aktiva i form av mer specificerade erbjudande och riktade insatser och vi kommer alla i bolaget att vara en del av dessa aktiviteter på olika sätt. Vi är en liten tight organisation idag och det är väldigt stimulerande att återigen se den lilla organisationens styrka i form av flexibilitet och känsla för att alla verkligen behövs och tar i.
– Jag har sedan jag tillträdde som VD den 8 september, hunnit vara med på 3 mässor samt ett öppet hus och nu kör vi tillsammans igång med telefonbearbetning av kunderna. Det är inget fel på aktiviteterna och vi gör detta tillsammans med bättre fokusering både på produkter och kundsegment. Målsättningen är att vi ska hitta vår stabila plats på marknaden, samt få till en eller två nya säljkanaler. Kommenterar Abelcos VD Per Pettersson.
Det ekonomiska läget i bolaget är såklart ansträngt, då vi inte nått upp till den lagda försäljningsplanen för året. Vi har inte heller nått upp till den kritiska försäljningsnivån som krävs för att nå break even. Det är ju framförallt tiden det tagit för att få igång en utökad försäljning via återförsäljare, som bidragit mest till detta. Det finns dock både bra och potentiella maskin- och rena tillbehörsåterförsäljare i både Norge, Sverige och Finland. Det kan gå fort, men vi beräknar att det kommer ta upp till 6 månader, innan vi ser någon tillfredställande försäljning via ÅF ledet.
Se hela rapporten från Abelco
|