Interfox Resources
Det oberoende geofysiska expertbolaget "Innovative Oil and Gas Technologies" bekräftar kolväten och höga mättnadsgrader (Aktietorget)

2014-08-01 12:21
Innovative Oil and Gas Technologies (”IOGT”) har avslutat sin analys av den återinträdda brunnen; #4 på licensblocket 71-1 "Ellej-Igajskoje". Analysen bekräftar förekomst av betydande potentiellt utvinningsbara reserver på licensen.

IOGT är delvis ägda av Gazprombank och har stor erfarenhet från såväl prospektering för bolag inom Gazpromsfären som andra ryska och internationella prospekteringsbolag. Teamet inom IOGT, varav 15 disputerade experter, har utvecklat en unik metod för att bestämma vilken typ av vätska som finns i en brunn; olja, gas eller vatten, samt att beräkna mättnadsgraden.

Den 15 juli startade IOGT att samla in information från brunn 4. IOGT använde ett magnetiskt impulsinstrument, som kan upptäcka defekter i fodret runt hålet, och kunde på så vis bedöma skicket på foderrören från toppen till botten i borrhålet. Genom ytterligare en rad spektroskopiska metoder har IOGT utvärderat reservoarens beskaffenhet och har bedömt mättnadsgraden av olja, vatten och gas.

Analysen bekräftar de tidigare slutsatser från tredjepartskonsulters rapporter samt historiska data från de ursprungliga arbetena under sovjettiden om att det finns betydande förekomster av olja och gas i berggrunden på licensblocket. IOGT:s analys bekräftar vidare som exempel att det troligen finns betydande förekomster av olja och gas på ett djup av 3 813 till 3 829,7 meter med en genomsnittlig mättnadsgrad om 62%. Det var vid detta djup, 3 810 meter, som man under de sovjetiska borrningarna 1977 i brunn 2 stötte på olja och gas, vilket resulterade i okontrollerbara flöden.

Vidare indikerar analysen ett ytterligare intervall i kritalagren, vid 1 553 till 1 603,3 meter djup. Detta intervall ingick inte i den ursprungliga bedömningen av potentiella resurser. Utöver denna upptäckt har IOGT presenterat ytterligare uppgifter om samtliga intervall, varav 25 har bedömts mycket intressanta för ytterligare prospektering (se bifogad tabell).

"Jag är mycket imponerad av kvaliteten på det arbete som utförs av IOGT. Deras analys kommer att vara till stor nytta för oss inför kommande perforeringarna. Att ha tillgång till ett flertal oberoende uppgifter som alla pekar på betydande förekomster ger oss stor tillförsikt inför resultaten av den fortsatta prospekteringen", kommenterar Jens Bruno, VD för Interfox Resources AB.

Hela rapporten med dataloggar kommer att finnas tillgängliga för intresserade parter på Interfox Resources hemsida när den är sammanställd och översatt.

(Se tabell i bifogad fil.)

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jens Bruno, VD och styrelseledamot
E-post: jens@interfox.com

Fakta om Interfox Resources AB (publ)

Se nyheten från Interfox Resources