Kopy Goldfields
Kopy Goldfields undertecknar avtal med GV Gold för att ta Krasny-projektet till produktionsfasen (beQuoted)

2014-07-15 08:26
KOPY GOLDFIELDS UNDERTECKNAR AVTAL MED GV GOLD FÖR ATT TA KRASNY-PROJEKTET TILL PRODUKTIONSFASEN Kopy Goldfields AB (publ) ("Kopy Goldfields" eller "Bolaget") är glada att kunna tillkännage att dess dotterbolag AB Krasny Gold Fields har ingått avtal med den ryska guldproducenten Open Joint Stock Company GV Gold ("GV Gold") avseende prospektering och utveckling av Krasnyprojektet. Enligt avtalsvillkoren ska GV Gold investera upp till 9 miljoner USD, varav 1 miljon USD är en kontantlikvid som skall betalas till Kopy Goldfields vid slutförande av affären, 6 miljoner USD är öronmärkta till fortsatta prospekteringsarbeten och 2 miljoner USD utgör en potentiell tilläggsköpeskilling vid ett framgångsrikt borrprogram. Detta ger GV Gold upp till 51% av ägandet i Krasnyprojektet. Avslut skall ske inom 30 dagar. Prospekteringen kommer emellertid att starta omedelbart. Enligt avtalsvillkoren kan GV Gold erhålla upp till 51% av Krasnyprojektet genom att finansiera ett borrprogram följt av en rapport av mineralreserver enligt både rysk GKZklassificering och den internationellt vedertagna JORCstandarden. Borrprogrammet kommer primärt att inriktas mot den del av Krasnyfyndigheten som är närmast ytan och begränsas till 200 meters djup. Programmet förväntas ta 18 månader inklusive rapportering av mineralreserver och kommer att utvecklas i två steg. Inom steg 1 inriktas borraktiviteterna på att bekräfta den existerande modellen av Krasny mineraliseringen under 840 meter i strykningsriktningen och innebär 7 415 meters kärnborrning och 1 733 meters dikningsprovtagning. Budgeten för steg 1 är 3 miljoner USD. Beroende på resultatet från steg 1 har GV Gold rättten att avbryta ytterligare finansiering av Krasnyprojektet eller att fortsätta prospekteringsarbetet i enlighet med prospekteringsprogrammet. Under prospekteringsperioden planeras Kopy Goldfields att vara operatör av Projektet. Budgeten för hela borrprogrammets två steg uppgår till 6 miljoner USD och inkluderar alla prospekteringskostnader samt rapporteringen av mineralreserver. Detta kommer att finansieras av GV Gold i enlighet med avtalet. Fortsatt arbete kommer att finansieras av aktieägarna i förhållande till aktuell ägarandel eller genom tredjepartsfinansiering. Affären innefattar också en kontantbetalning från GV Gold om 1 miljon USD för att reglera interna skulder mellan Kopy Goldfields ryska dotterbolag och moderbolaget som uppkommit vid tidigare prospekteringsprogram. Vidare finns en möjlig tilläggsköpeskilling om 2 miljoner USD, villkorad av resultatet från rapporten av mineralreserver. Undertecknandet av avtalet betyder att parterna har enats om de slutliga detaljerna i affären samt det kommande borrprogrammet. Innan slutförande av affären kan ske måste vissa företagsspecifika åtgärder genomföras, vilket förväntas ske inom 30 dagar. Ledningsgruppen för projektet har redan utsetts och mobiliserats till Bodaibo och prospekteringsaktiviteterna kommer att starta omedelbart. Operatören av borriggarna har godkänts och borrkontraktet är redo att signeras, varför borrningen förväntas påbörjas under juli månad. Mikhail Damrin, VD för Kopy Goldfields, kommenterar nyheten: - Signeringen av detta avtal är ett väldigt viktigt steg i Kopy Goldfields arbete med att ta Krasnyprojektet mot produktion. Det bekräftar också den goda kvaliteten i bolagets prospekteringstillgångar. Vid slutförande av affären kommer vi att med full fart kunna fortsätta utvecklandet av Krasnyfyndigheten till en gruva. Produktionsplanerna blir än mer realistiska genom att som partner ha en av Rysslands största och mest snabbväxande guldproducenter med stor kompetens och erfarenhet av att bygga och driva guldgruvor i Lena Goldfields regionen. Vi är också nöjda med att få en full ekonomisk täckning för det överenskomna borrprogrammet. Om GV Gold GV Gold (OJSC Vysochaishy) är en rysk privatägd grupp av guldproducerande bolag med en hög effektivitetsnivå i produktionen. GV Gold är den åttonde största guldproducenten i Ryssland. Gruppen producerar mer än 5,4 ton (175,5 koz) guld per år och har en balanserad portfölj av prospekterings och produktionstillgångar vilken innehåller 13 licenser i Irkutsk Regionen och Sakha (Yakutia) republiken. Den totala resurstillgången är 632 ton (20,32 Moz). År 2013 uppgick resultatet till 2,3 miljarder rubel (cirka 450 miljoner SEK). Bolaget planerar att år 2017 ha uppnått en årlig produktion om 9 ton (300 koz). Hemsida: http://www.gvgold.ru/en/. http://www.gvgold.ru/en/. Stockholm, 15 juli 2014 För mer information, vänligen kontakta: Mikhail Damrin, VD, +7 916 808 12 17, mikhail.damrin@kopygoldfields.com mailto:mikhail.damrin@kopygoldfields.com Tim Carlsson, CFO, + 46 702 31 87 01, tim.carlsson@kopygoldfields.com mailto:tim.carlsson@kopygoldfields.com Följande dokument kan hämtas från beQuoted Kopy Goldfields Pressrelease 2014-07-15 (Swedish).pdf - http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=13156 Kopy Goldfields Pressrelease 2014-07-15 (English).pdf - http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=13157 Om Kopy Goldfields AB Kopy Goldfields AB (publ), listat på NASDAQ OMX First North i Stockholm, är ett guldprospekteringsbolag i ett av världens främsta guldmineralområden, Lena Goldfields, Bodaibo, Ryssland. Bolaget innehar rättigheterna till elva berggrundslicenser för både prospektering och produktion som täcker 1 963 kvadratkilometer. Målsättningen med Kopy Goldfields verksamhet är att skapa värde genom att identifiera och förvärva högpotentiella guldfyndigheter och därefter utföra tidig prospektering tills dess att fyndigheten antingen kan säljas eller utvecklas i samarbete med en annan partner under ett joint venture avtal. Kopy Goldfields tillämpar International Financial Reporting Standards (IFRS), som godkänts av EU. Aqurat Fondkommission verkar som Certified Adviser, tel: 08684 05 800. Aktien Ticker: KOPY http://www.nasdaqomxnordic.com/shares/microsite?Instrument=SSE77457 http://www.nasdaqomxnordic.com/shares/microsite?Instrument=SSE77457 Utestående aktier: 30 247 220 Mer information från beQuoted Nyhetsrum Kopy Goldfields http://www.bequoted.com/kopy-goldfields

Kopy Goldfields - I dag