Interfox Resources
Kvartalsrapport, januari - mars 2014 (Aktietorget)

2014-05-16 08:46

Om Interfox Resources

Interfox Resources AB är ett prospekteringsbolag som identifierar och utvecklar råvarutillgångar, främst olje- och gastillgångar, för en vidare försäljning eller samarbete med produktionsbolag. Affärsverksamheten omfattar idag utveckling av Bolagets första tillgång, licens 71-1 ”Ellej-Igajskoje”.

Resultat och balans

Resultatet under perioden januari - mars 2014 uppgick till -3 960 387 kr. Balansomslutningen
under samma period uppgick till 36 975 023 kr.

VD HAR ORDET
Den nystart för bolaget som initierades i slutet av december tog fart under det första kvartalet 2014 och jag och hela teamet är stolta över allt som har åstadkommits under denna korta period. Generellt kännetecknas det första kvartalet 2014 av stora omdaningar av verksamheten och organisationen. Bolaget bytte namn från Archelon Mineral AB till Interfox Resources AB och i samband med detta genomfördes en företrädesemission. Vi är mycket tacksamma för det förtroende alla gamla och nya aktieägare har visat oss i samband med detta. Emissionen möjliggjorde det slutgiltiga förvärvet av projektet i Tomsk och gav oss möjlighet att helt fokusera på verksamheten.

Arbetet i Ryssland stod under denna period på intet vis stilla. I stället pågick en febril aktivitet med förberedelse inför återinträdet i den gamla brunnen från 1991. Det ryska teamet avslutade anläggandet av den livsviktiga vintervägen ut till prospekteringsfältet och upphandlingsprocessen för all nödvändig utrustning och material inleddes. Vintern hade varit ovanligt varm i Sibirien, men i mitten av januari föll temperaturerna mycket snabbt. I början av februari visade kvicksilvret på temperaturer under minus 50 grader, vilket lovade gott. Tyvärr byttes den extrema kylan mot värme redan i slutet av månaden, vilket försvårade transporterna. Trots detta lyckades vi under en väldigt kort period förvärva och transportera all nödvändig utrustning och material ut till fältet och inleda arbetet runt brunnen.

Vi har nu nått ned till cirka 3 800 meters djup och i väntan på att byta borrkrona har vi med hjälp av tredjepartskonsulter analyserat de tester vi genomfört hittills under återinträdet. Resultaten av dessa analyser var långt över våra mest optimistiskt förväntningar, med 13 intressanta och potentiellt kolväteförande intervall med en total tjocklek om 212 meter, men vi vet samtidigt att mycket arbete och många utmaningar återstår innan vi har en bevisad kommersiell fyndighet. Vi ska till att börja med borra ända ned till måldjup på cirka 4 080 meter och undersöka de ytterligare fem intervall som vi på förhand har bedömt vara särskilt intressanta. När vi har gjort detta kommer vi att perforera intervallen och göra ytterligare tester.

Vi ser därför fram emot en mycket spännande period där vi kommer kunna visa konkreta resultat från arbetet löpande i takt med att vi perforerar och testar de intressanta intervallen. Vi vet redan att det finns kolväten på plats. Vår uppgift nu är att fastställa hur mycket och de tekniska förutsättningarna för en framtida produktion.

Vi ser med stor tillförsikt fram emot detta arbete!

Jens Bruno

JANUARI – MARS 2013

Verksamhetsöversikt

Företrädesemission
En företrädesemission genomfördes i februari som tillförde Interfox Resources brutto 23,7 MSEK. Sammanlagt tecknades nyemissionen till 77,3 procent. Garantikonsortiet behövde därmed inte infria sina garantier.

Antalet aktier ökade därmed med 745 279 791 till 818 347 429. Genom nyemissionen ökade Bolagets aktiekapital med SEK 7 452 797,91 till SEK 8 183 474,29.

Samtidigt tecknade The Far East and Pacific Investments Inc 286 035 066 aktier och Archelon AB 44 175 300 aktier som del av förvärvet av Tomskprojektet samt affären.

Aktiekapitalet i Interfox Resources AB (publ) uppgår till 11 043 824,95 fördelat på 2 051 090 A-aktier och 1 102 331 405 B-aktier. Det totala antalet aktier motsvarar 1 122 842 305 röster.

Namnbyte
Den 9 januari bytte bolaget namn från Archelon Mineral AB till Interfox Resources AB.

Ny VD
Den 3 mars tillträdde Jens Bruno som verkställande direktör för bolaget. Han avlöste Anders Thorsell, som fortfarande har en aktiv roll i bolaget som styrelsemedlem.

Jens Bruno har en omfattande erfarenhet från att styra och kontrollera och kommersialisera investeringar i Ryssland och före detta Sovjetunionen och har bl a fungerat som rådgivare åt det ryska finansministeriet samt var ekonomisk attaché på svenska ambassaden i Moskva. De senaste fem åren har Jens utvecklat det svensk-ukrainska jordbruksbolaget Grain Alliance, som har gått från en start-up 2008 till ett av de mest lönsamma jordbruksbolagen i före detta Sovjetunionen. Jens är flytande i ryska.

Förvärv av OOO Bakcharneftegaz (BNG)
Avtalet mellan Interfox Resources AB och Mikhail Malyarenko, partner i BNG, slår fast att när de finansiella åtagandena enligt avtalet har mötts skall ägande i BNG överföras till Interfox Resources. Den första fasen, genomförandet av återinträdet i brunn 4 har i sin helhet finansierats och därför har 14.3 procent av ägandet i BNG överförts till Interfox Resources AB. Finansieringen av fas 2, borrande av en ny undersökningsbrunn, som planeras borras under 2015, har också inletts enligt överenskommelse mellan Interfox Resources och Malyarenko och de första förberedande arbetena på borrsiten har genomförts i samband med att man iordningställde för återinträdet av brunn 4.

Förberedelser inför återinträdet
Under januari färdigställdes 42 km vintervägen ut till fält 71-1, samt att upphandlingen av nödvändig utrustning och material inleddes. Upphandlingen av de stora posterna av material har skett genom ett anbudsförfarande .

Väderleksförhållandena var mycket svåra med temperaturer runt minus 50 °C i början av februari till plusgrader i slutet av månaden. Det ovanligt varma vädret har fick till följd att väglaget på vintervägen försämrades och transporter endast kunde gå in nattetid. Trots den besvärliga väderleken transporterades allt material transporterats ut till fältet. Totalt har 500 ton utrustning transporteras, däribland 83 ton rör, 180 ton kemikalier, 160 ton diesel, 25 ton cement, borrningsinstrument, trämaterial, byggmaterial och så vidare.

Utöver detta har en mobil borrigg, Cooper LT 350, anskaffats och transporterats till 71-1. Borriggen har en kapacitet på 125 ton, vilket är betydligt mer än vad som krävs för återinträdet.

Markanläggningen av området kring det gamla borrhålet är klar i enlighet med ryska föreskrifter för oljeutvinning, bland annat har en 200 m3 brandsäkerhetsvattenreservoar grävts ut, platsen har planats ut och vallar och brandgator har anlagts. Barackerna till fältlägret har monterats och även en satellitlänk, som säkerställer dygnet-runtkommunikation med omvärlden, något som är ytterst viktigt då platsen endast är tillgänglig med helikopter när vintervägen är ofarbar.

VIKTIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

Återinträdet inlett –positiva första resultat
Söndagen den 13 april öppnade Interfox Resources en av de två gamla sovjetiska prospekteringsbrunnarna, brunn 4, på licensblock 71-1 ”Ellej-Igajskoje. I samband med öppnandet av brunnen iakttogs ett visst läckage av gas. Den gamla brunn nummer 4 stängdes efter haveriet 1991. Kvaliteten på det arbete som hade utförts under den tiden och vilka skador haveriet medförde för foderrör etcetera var okända inför återinträdet.

Under arbetet med brunn nummer 4 vid ”Ellej-Igajskoje” fältet har borrkronan per 13 maj 2014 nått ner till ett djup av 3 799 meter. Arbetet ner till detta djup har fortlöpt utan missöden, förutom på 3 529 meters djup, där det påträffades och borrades igenom cementbryggor samt rester av metall.

Bolaget har med hjälp av tredjepartskonsulter genomfört en rad standardiserade geofysiska undersökningar; akustisk CBL, gammastrålningsloggning, casing collar locator samt neutronloggning av termiska neutroner, så kallad thermal neutron logging. Som ett resultat av tolkningen av erhållna data korrigerades den geologiska genomskärningen hos brunn 4 och till följd av detta gjordes även en korrigering av antalet presumtiva intervaller.

Bolagets tidigare maximalt ställda förväntningar för hela brunnen var 8 intervall med totalt potentiellt produktiva intervall om 127 meter, men utifrån de geologiska och geofysiska egenskaperna påvisas nu att ovanför ett djup av 3 799 meter finns 13 presumtiva intervaller, med en total tjocklek av 212 meter, som alla kan innehålla olja, kondensat och/eller gas. Under sovjettiden perforerades 9 intervall, vilket nu konstaterades var på fel djup och med allt för små sprängladdningar. Bolaget kommer nu med hjälp av den nya informationen att verkställa perforeringarna på ett korrekt sätt.

Under de fortsatta utforskningarna av brunn 4 kan antalet intervall som kontrolleras variera beroende på den ytterligare information som insamlas och som i mer detalj kan klargöra de geologiska förhållandena. Det skall också noteras att de gamla loggarna indikerar förekomsten av ytterligare 5 presumtiva intervall på ett större djup än nuvarande 3 799 m. Dessa intervall har på förhand bedömts mest intressanta av Bolaget, baserat på gamla borrloggar och den seismik som omtolkades av Geoprime, ett bolag delägt av Schlumberger. När bolaget har nått ner till det planerade djupet, 4 080 m, kan även dessa intervall visa sig vara lämpliga att perforera och utforska. Det totala antalet intervall att undersöka för volymer av kolväten kommer i så fall alltså att uppgå till 18.

Per den 15 maj 2014 har borrningsarbetet avstannat på ett djup av 3 799 meter i samband med påträffandet av metallrester från okänd utrustning. Det pågår ett byte av borrkrona för att komma igenom den passagen. Enligt plan skall arbetet inom kort fortsätta ner mot 4 080 meters djup. Därefter planeras alla de påvisade intervallerna utforskas nedifrån och upp.

Övrig information

Förtydligande avseende tilläggsköpeskilling

I samband med förvärvet av Tomskprojektet har som tidigare kommunicerats överenskommits att tilläggsköpeskilling skall utgå till the Far East and Pacific Investments Inc. (”FEPI”) vid ytterligare finansiering upp till ett belopp av USD 13m. Denna kommer även om den beräknas i kontanter alltid att utbetalas i form av aktier på marknadsmässiga villkor, förutsatt att aktieägarna i Interfox Resources AB röstar för det. Om aktieägarna inte vill rösta för ett beslut att emittera aktier kan beloppet teoretiskt sett komma att betalas ut i kontanter. Avsikten att emittera aktier i dessa fall har åter bekräftats av FEPI samt styrelsen för Interfox Resources AB.

Kommande finansiella rapporter
Årsstämma 2014 15 maj 2014

Delårsrapport april – juni 2014 publiceras den 19 augusti 2014.

Delårsrapport juli – september publiceras den 18 november 2014.

Bokslutskommuniké 2014 publiceras den 17 februari 2015

Finansiella rapporter, pressmeddelanden och annan information finns tillgängligt på Interfox Resources hemsida www.interfoxresources.se och på www.aktietorget.se.

Kommentar till den finansiella informationen
Då Bolaget i sin helhet har förändrat sin verksamhet och affärsmodell har styrelsen beslutat att jämförelsesiffrorna för motsvarande period föregående år kan utelämnas, då de inte på ett relevant sätt återspeglar en jämförelse med den nuvarande verksamheten. Rapporten har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Se hela rapporten från Interfox Resources