Pohjola Pankki Oyj
Förnyelsen av OP-Pohjola började med utnämningar av direktörer (GlobeNewswire)

2014-04-24 13:17
Pressmeddelande 24.4.2014 Förnyelsen av OP-Pohjola började med utnämningar av direktörer Förvaltningsrådet för OP-Pohjolas centralinstitut har 24.4.2014 beslutat betydligt förnya centralinstitutskoncernens ledning och organisationsstruktur. Målet är att ändra hela gruppens och särskilt centralinstitutskoncernens ledning så att den bli klart mer affärsrörelseorienterad och samtidigt koncentrera koncernstrukturen. I fortsättningen utgör de tre affärsområdena, dvs. bankrörelsen, kapitalförvaltningen och skadeförsäkringen grunden för ledningen i hela koncernen. Ändringarna är fortsättning på vinterns beslut om att avnotera Pohjola Bank från börsen. Förnyandet av ledningssystemet är det första stora steget för uppbyggnaden av ett nytt OP-Pohjola. Förnyandet börjar i direktionen. Bland annat kommer alla tre affärsområden att representeras i direktionen. Dessutom cirkulerar ledningens ansvarsområden. Förvaltningsrådet utnämnde de nya direktionsledamöterna från och med 1.10.2014. Till direktör för bankrörelsen utnämndes Pohjola Banks nuvarande verkställande direktör Jouko Pölönen. För kapitalförvaltningen ansvarar Harri Nummela som nu är verkställande direktör för gruppens tjänsteföretag OP-Tjänster Ab. Direktör för skadeförsäkringen blir Helsingfors OP Banks nuvarande verkställande direktör Olli Lehtilä. Affärsrörelsedirektör Tony Vepsäläinen, som fungerar som ställföreträdare för chefdirektör Reijo Karhinen, får ansvaret för gruppens centraliserade tjänsteproduktion och blir verkställande direktör för tjänsteföretaget. Enligt planen kommer Jouko Pölönen också att bli verkställande direktör för den nya storbank som bildas i huvudstadsregionen av Pohjolas bankrörelse och Helsingfors OP Bank. Olli Lehtilä blir verkställande direktör för Pohjola Försäkring.  Så länge som Pohjola Banks aktie noteras på Helsingforsbörsen hålls de nuvarande ansvarsområdena oförändrade. Som en del av förnyandet av ledningssystemet klargörs också gruppstyrningen och dess kvalitet förbättras. Jari Himanen har utnämnts till ny direktionsledamot med ansvar för gruppstyrningen. Han är för närvarande verkställande direktör för Etelä-Karjalan Osuuspankki. Direktionsledamöterna fr.o.m. 1.10.2014: Karhinen Reijo, chefdirektör, ordförande för direktionen Vepsäläinen Tony, grupptjänster, vice ordförande för direktionen Geber-Teir Carina, identitet och kommunikation Himanen Jari, gruppstyrning Lehtilä Olli, skadeförsäkring Luhtala Harri, ekonomi och balanshantering Nummela Harri, kapitalförvaltning Palmén Erik, riskhantering Pölönen Jouko, bankrörelse Sarajärvi Teija, HR Som sekreterare för direktionen och direktionssuppleant med ansvar för juridiska ärenden fortsätter Markku Koponen. Alla ovan nämnda rapporterar till chefdirektör Reijo Karhinen. Förvaltningsrådet beslöt samtidigt höja chefdirektör Reijo Karhinens pensionsålder från 62 år till 63 år. Karhinen fyller 63 år 2018. Nyckeln till framgång är att förstå kundens vardag - I den nya organisationen syns vårt redan tidigare offentliggjorda mål att göra verksamheten och beslutsfattandet i gruppens centralinstitutskoncern mer strömlinjeformad samtidigt som vår ägarstruktur förenklas, beskriver chefdirektör Reijo Karhinen. - Med de nu fattade besluten stärker vi den högsta ledningens affärsrörelse- och grupporientering.  Det är en lång process att bygga upp det nya OP-Pohjola. Den förnyade direktionen är en kombination av mångsidig erfarenhet, djup expertis och djärvhet att förnya etablerade rutiner, säger Karhinen. - Direktörsvalen infriar vårt löfte att göra våra kunders röst allt mer hörd i all vår verksamhet. Jag är övertygad om att vi med den här ledningen kan genomföra krävande reformer. Vi är inte enbart ute efter ökad effektivitet. Nyckeln till framgång är att vi förstår kundens vardag, sammanfattar Karhinen. - Med den här lösningen har vi också beaktat gruppens unika struktur och den mångsidiga roll som den ger direktionen som både styrelse och ledningsgrupp. I och med utnämningarna inleds en närmare planering av organisationen. OP-Pohjola meddelade 6.2.2014 att det lämnar ett offentligt uppköpserbjudande på samtliga aktier i Pohjola Bank. Samtidigt meddelade OP-Pohjola om planerna på att avnotera Pohjolas aktie från börslistan och till sin ägarstruktur åter bli en helt och hållet kundägd finansgrupp. Avsikten är att via olika strukturarrangemang få skadeförsäkrings- och kapitalförvaltningsbolagen till OP- Pohjolas helägda dotterföretag och att förena Pohjola och Helsingfors OP Bank till en ny storbank i huvudstadsregionen. Uppköpserbjudandet har framskridit enligt planerna. Nu innehar OP-Pohjola cirka 97,26 % av aktierna och cirka 98,51 % av röstetalet som aktierna medför i Pohjola och OP-Pohjola har inlett ett inlösenförfarande för de återstående aktierna. Tilläggsupplysningar: Eventuella intervjubegäran riktas till OP-Pohjolas kommunikation tfn 050 523 9904 OP-POHJOLA-GRUPPEN OP-Pohjola-gruppen är Finlands största finansgrupp och erbjuder sina kunder en unik helhet av bank-, placerings- och försäkringstjänster. Gruppens grunduppgift är att främja en bestående ekonomisk framgång, välfärd och trygghet för ägarkunderna, kunderna och omvärlden. OP-Pohjola-gruppens mål är att erbjuda marknadens bästa och mångsidigaste helhet av koncentreringsförmåner. Gruppen utgörs av cirka 180 andelsbanker samt gruppens centralinstitut OP-Pohjola anl med dotterföretag och närstående företag, av vilka det största är börsnoterade Pohjola Bank Abp. Gruppen har 12 000 anställda. OP-Pohjolas resultat före skatt uppgick 2013 till 705 miljoner euro och balansomslutningen 31.12.2013 till 101 miljarder euro. Gruppen har 4,3 miljoner kunder. www.op.fi This announcement is distributed by GlobeNewswire on behalf of GlobeNewswire clients. The owner of this announcement warrants that: (i) the releases contained herein are protected by copyright and other applicable laws; and (ii) they are solely responsible for the content, accuracy and originality of the information contained therein. Source: Pohjola Pankki Oyj via GlobeNewswire [HUG#1779621]