Pohjola Pankki Oyj
Ändringar i ansvarsområdena för Pohjolas ledning fr.o.m. 1.10.2014 (GlobeNewswire)

2014-04-24 13:16
Pohjola Bank Abp Börsmeddelande 24.4.2014 kl. 14.15 Ändringar i ansvarsområdena för Pohjolas ledning fr.o.m. 1.10.2014 Förvaltningsrådet för OP-Pohjolas centralinstitut har 24.4.2014 beslutat utnämna Pohjolas verkställande direktör Jouko Pölönen till ledamot av OP-Pohjola anl:s direktion och till direktör för OP-Pohjola-gruppens bankrörelse fr.o.m. 1.10.2014. Enligt planen kommer Jouko Pölönen också att bli verkställande direktör för den nya storbank som bildas i huvudstadsregionen av Pohjolas bankrörelse och Helsingfors OP Bank. Helsingfors OP Banks verkställande direktör Olli Lehtilä blir enligt planen verkställande direktör för Pohjola Försäkring 1.10.2014. Ändringen är fortsättning på det uppköpserbjudande på samtliga aktier i Pohjola Bank som OP-Pohjola offentliggjorde i februari och på beslutet att avlägsna Pohjola från börsen. OP-Pohjola anl meddelade 6.2.2014 att det lämnar ett offentligt uppköpserbjudande på samtliga aktier i Pohjola Bank. Enligt den information som Pohjola fått har samtliga villkor för fullföljandet av erbjudandet på basis av det preliminära resultatet som offentliggjordes i början av april uppfyllts och OP-Pohjola anl har beslutat att fullfölja erbjudandet i enlighet med dess villkor. Så länge Pohjola Banks A-aktie noteras på Helsingforsbörsen hålls de nuvarande ansvarsområdena och rapporteringsförhållandena i Pohjolas ledningsgrupp oförändrade. OP-Pohjola offentliggör ett separat pressmeddelande om ändringarna i ledningssystemet. Pohjola Bank Abp Carina Geber-Teir Kommunikationsdirektör Tilläggsupplysningar: Eventuella intervjubegäran riktas centraliserat till OP- Pohjolas kommunikation tfn 050 523 9904 DISTRIBUTION NASDAQ OMX Helsingfors LSE London Stock Exchange SIX Swiss Exchange Centrala medier pohjola.fi, op.fi Pohjola är en finländsk finanskoncern som erbjuder sina kunder bank-, skadeförsäkrings- och kapitalförvaltningstjänster. Pohjolas grunduppgift är att främja sina kunders hållbara ekonomiska framgång, trygghet och välfärd. Viktiga mål är att nå lönsam tillväxt samt öka företagets värde. Pohjola-koncernen betjänar företagskunder i Finland och utomlands genom att tillhandahålla vältäckande finansierings-, placerings- och kassahanteringstjänster samt skadeförsäkringstjänster. För privatkunder tillhandahåller koncernen skadeförsäkrings- och private banking-tjänster. Pohjolas A-aktie har noterats på NASDAQ OMX Helsingfors Large Cap-lista sedan 1989. Pohjola-koncernens resultat före skatt uppgick 2013 till 473 miljoner euro och balansomslutningen 31.12.2013 till 44 miljarder euro. Pohjola är en del av OP-Pohjola-gruppen som är Finlands ledande finansgrupp. Gruppen har 4,3 miljoner kunder. www.pohjola.fi This announcement is distributed by GlobeNewswire on behalf of GlobeNewswire clients. The owner of this announcement warrants that: (i) the releases contained herein are protected by copyright and other applicable laws; and (ii) they are solely responsible for the content, accuracy and originality of the information contained therein. Source: Pohjola Pankki Oyj via GlobeNewswire [HUG#1779608]