Swedavia
Swedavia säljer andelar i logistik- och hangarfastigheter (beQuoted)

2014-04-23 09:00
SWEDAVIA SÄLJER ANDELAR I LOGISTIK- OCH HANGARFASTIGHETER Swedavias strategi är att förädla mark och skapa utrymme för återinvesteringar med avsikt att stärka flygplatsområdenas kapacitet och konkurrenskraft. Därför inleds nu en försäljningsprocess av andelar i en portfölj med fastigheter vid Stockholm Arlanda Airport, Göteborg Landvetter Airport samt Malmö Airport. Totalt omfattar fastigheterna mer än 220 000 kvadratmeter uthyrningsbar yta inom främst logistik-, hangar- samt kontorsverksamhet. Under 2012 och 2013 genomförde Swedavia förvärv av byggnader i anslutning till Stockholm Arlanda Airport, Göteborg Landvetter Airport samt Malmö Airport. Därefter har Swedavia skapat en fastighetsstruktur i linje med flygplatsernas övergripande utveckling varför en försäljningsprocess av andelar i fastighetsbeståndet nu inleds. - Fastigheterna vi nu sätter på marknaden är helt unika i och med deras placering vid Sveriges tre största internationella knutpunkter. Swedavia kommer naturligtvis vara delaktiga i den fortsatta utvecklingen, samtidigt som vi också vill gå vidare med utvecklingen av flygplatsområdena för att fullgöra deras potential, säger Karl Wistrand, vice VD Swedavia. Totalt omfattar försäljningsprocessen andelar i fjorton fastigheter med mer än 220 000 kvadratmeter uthyrningsbar yta inom främst logistik-, hangar- samt kontorsverksamhet. Hyresintäkter från uthyrningsverksamheten uppgår till drygt 300 MSEK per år. Bland fastigheterna återfinns Tekniska basen, Sverigehuset och Flight Academy vid Stockholm Arlanda Airport samt Cargo Nord & Syd samt Hangar vid Göteborg Landvetter Airport. Rådgivare i samband med processen är DTZ. Sedan tidigare pågår även en försäljningsprocess avseende en hotellfastighet vid Stockholm Arlanda Airport. Även denna försäljning avser att realisera värden för återinvesteringar i Swedavias flygplatser enligt den fastställda strategiska inriktningen, vilken inkluderar ytterligare fastighetsutveckling där nästa naturliga steg är kontorsfastigheten SkyCity Office One vid Stockholm Arlanda Airport. Informationen är sådan som Swedavia AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnas för offentliggörande klockan 09:00 den 23 april 2014. 2014-04-23 För ytterligare information, kontakta: Klas Nilsson, presschef Swedavia, tel. 010-10 90 100 eller press@swedavia.se mailto:press@swedavia.se Följande dokument kan hämtas från beQuoted Swedavia Pressrelease 2014-04-23.pdf - http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=12623 Om Swedavia Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Koncernen omsätter drygt 5 miljarder kronor per helår och har 2 400 medarbetare. Mer information från beQuoted Nyhetsrum Swedavia http://www.bequoted.com/swedavia/