Novus Group
Jesper Strömbäck och Novus i samarbete kring ett nystartat demokratiforskningsprojekt (Aktietorget)

2014-04-23 09:53

Novus och Jesper Strömbäck, professor i politisk kommunikation vid Mittuniversitet, inleder ett samarbete runt Jespers nystartade projekt De förändrade medielandskapen och dess demokratiska utmaningar. Projektet är finansierat av Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål.

- Det känns väldigt bra att Jesper har valt att jobba med oss i detta projekt. Han är en av Sveriges främsta forskare på området och vi spelar ju själva en roll i det offentliga, vilket gör att projektet känns ännu mer angeläget. Ytterligare ett kvitto på att vårt arbete att lyfta debatten runt undersökningsföretagens roll i samhället, säger Torbjörn Sjöström, VD Novus.

Jesper och Novus kommer i olika sammanhang under projektets gång dela med sig av resultaten från studien i kombination med de tendenser i samhällsutvecklingen Novus ser ur sitt perspektiv. Om projektet säger Jesper:

- I den aktuella forskningen ser vi hur det finns två huvudspår som följer det förändrade medielandskapet: dels hur journalistiken och den journalistiska bevakningen försvagas i och med att lokalredaktioner stängs ned runt om i landet samtidigt som de redaktionella resurserna minskar generellt, dels hur man ser att det skapas stora skillnader i hur nyheter konsumeras i takt med att allt mer information finns tillgänglig, samtidigt som man som mediekonsument helt kan ställa sig utanför gängse media och/eller själv välja sina källor genom digitala och sociala medier. Frågan är hur denna utveckling påverkar demokratin? Utifrån tidigare teori och forskning finns det mycket som talar för att vi går mot en framtid med ökade kunskapsklyftor och deltagandeklyftor mellan olika grupper. Detta ska vi undersöka närmare med denna studie. Säger Jesper.

Mer utförlig information om projektet finns här (jesperstromback.wordpress.com/2014/04/16/nytt-forskningsprojekt-om-medierna-och-demokratin/). Att valet av samarbetspartner föll på Novus är en naturlig följd av de senaste årens utveckling i undersökningsbranschen.

- Novus höga profil i debatten om kvalitet i undersökningsbranschen gör dem intressanta att jobba med. Att de dessutom breddar sig mot samhällsforskningen i stort är givetvis intressant för mig. Jag ser många möjligheter i att jobba med dem, fortsätter Jesper.

Novus har under våren inlett nya samarbeten med relevanta aktörer inom samhällsforskningen.

- Vi som undersökningsföretag har en möjlighet att vara med och höja den offentliga debatten som tidvis ligger på en för låg nivå. Det senaste året har vi börjat jobba med flertalet lärosäten, påbörjat detta projekt med Jesper, projektet The Ignorance Survey med Gapminder fortskrider och vi gör just nu ett pilotprojekt med Institutet för Framtidsstudier. Det är alla spännande projekt, samtidigt som Novus påvisar en god tillväxt och lönsamhet inom våra traditionella affärsområden, säger Torbjörn Sjöström

Torbjörn Sjöström
torbjorn.sjostrom@novus.se
0739-403900

Jesper Strömbäck
jesper@jesperstromback.com
0706-846615

Novus Group International AB (publ) är ett undersökningsföretag noterat på Aktietorget, grundat 2006 med ambitionen att förena traditionell undersökningskunskap med moderna medier och därmed leda företag från åsikt till insikt. Novus arbetar heltäckande inom opinion, marknad och strategi med metoder som anpassas efter frågeställning och målgrupp. Novus är idag ett av Sveriges mest citerade opinionsinstitut.

Se nyheten från Novus Group

Novus Group - I dag