Nordic Mines AB
NORDIC MINES AB (publ) Delårsrapport första kvartalet Januari - Mars 2014 (GlobeNewswire)

2014-04-23 08:02
Första kvartalet 2014 ·         Försäljningsintäkterna från guld och silver uppgick netto till 51,6 Mkr (85,4 Mkr) ·         Rörelseresultatet uppgick till -36,9 Mkr (-59,0 Mkr) ·         Periodens resultat efter skatt uppgick till -36,4 Mkr (-45,7 Mkr), motsvarande -0,11 kr (-0,17 kr) per aktie ·         Periodens totalresultat uppgick till -37,0 Mkr (-22,5 Mkr), motsvarande -0,11 kr (-0,08 kr) per aktie ·         Likvida medel uppgick vid periodens slut till 21,9 Mkr (149,7 Mkr) ·         Investeringarna uppgick till 0,5 Mkr 16,5 Mkr) ·         Totalt producerades 187 kilo guld (278 kilo) vid Laivagruvan ·         Sedan ansökan om rekonstruktion utnyttjar bankkonsortiet fortsatt en administrativ möjlighet att kvarhålla betalningar från sålt guld, vilket medför en ökad risk för fördröjning eller uteblivande av betalningar till övriga borgenärer som leverantörer, myndigheter och anställda. ·         Den 14 januari 2014 beslutade Tingsrätten i Uppsala att rekonstruktionsförfarandena skulle fortsätta i de svenska bolagen i ytterligare 3 månader. ·         Den juridiska process som inleddes av en underleverantör under fjärde kvartalet slutfördes och betalades under januari 2014. ·         Den 14 februari 2014 beslutade Tingsrätten i Uleåborg att rekonstruktionsförfarandet skulle fortsätta i det finska dotterbolaget till och med 30 maj 2014. ·         Den 12 mars offentliggjorde bolaget att det finska dotterbolaget Nordic Mines Oy inleder samarbetsförhandlingar för att planera temporärt produktionsstopp vid Laivagruvan för att uppnå ytterligare kostnadsbesparingar. ·         Den 13 mars offentliggjorde bolaget att Jonatan Forsberg tillträder som interim CFO, då Susanne Andersson valt att lämna bolaget. ·         Den 26 mars annonserades en kallelse till extra bolagsstämma den 28 april 2014 för att behandla styrelsens beslut om nyemissioner, förslag till emissionsbemyndigande samt därtill hörande förslag i syfte att skapa flexibilitet för att hantera bolagets kapitalisering och rekonstruktion. Väsentliga händelser efter periodens utgång Den 17 april 2014 beslutade Uppsala Tingsrätt att rekonstruktionsförfarandena skulle fortsätta i de svenska bolagen i ytterligare 3 månader till och med den 8 juli 2014. Per den 8 juli 2014 har de svenska bolagen varit under rekonstruktion i 12 månader. Enligt svensk lag finns ingen möjlighet att förlänga rekonstruktionstid mer än 12 månader om inte synnerliga skäl föreligger. Om en lösning inte finns på plats den 8 juli 2014, löper bolaget risk att försättas i konkurs. VD:s kommentar "Sökandet efter alternativa finansieringslösningar fortsätter för att säkerställa en återstart vid Laivagruvan" "Första kvartalet kan sammanfattas med intensivt arbete för att söka extern finansiering liksom planeringsarbete för nedskrivning av skulder vid framtida ackordsförhandlingar. För att säkerställa likvida medel under rekonstruktionstiden har bolaget haft samarbetsförhandlingar med representanter för de anställda i det finska dotterbolaget och därefter tagit beslut om att temporärt stoppa produktionen vid Laivagruvan för att uppnå ytterligare kostnadsbesparingar", inleder Thomas Cederborg, VD. Totalt producerades 187 kilo guld under det första kvartalet 2014, jämfört med 241 kilo föregående kvartal. Sedan slutet av juli 2013 gör bolaget tillfälligt uppehåll med brytning i gruvan för att under rekonstruktionsarbetet åstadkomma kostnadsbesparingar. Under tiden försörjs anrikningsverket med tidigare bruten malm i lager, vilken innehåller en lägre guldhalt. Per den 31 mars 2014 fanns 335 800 ton malm i upplag. Genomsättningen i anrikningsverket var 371 678 ton malm under kvartalet. Försäljningsintäkterna var 51,6 Mkr, jämfört med 68,2 Mkr under fjärde kvartalet. Minskningen beror på en lägre guldproduktion på grund av lägre halt. Den lägre halten beror på en fallande trend av guld i kvarvarande malmupplag som anrikats under första kvartalet Rörelseresultatet var -36,9 Mkr, jämfört med -610,5 Mkr under fjärde kvartalet. Förlusten under fjärde kvartalet beror framförallt på extraordinära justeringar om totalt 575,9 Mkr. Då bolaget går med förlust och förbrukar kassa framförallt på grund av en alltför låg guldhalt i malmupplagen, har vidare beslut tagits att göra temporärt uppehåll i anrikningsverket och därmed stoppa produktionen. En återstart av verksamheten vid Laiva är helt beroende av att en extern finansiering säkerställs. Kassalikviditeten var fortsatt ansträngd och uppgick till 21,9 Mkr, jämfört med 28,1 Mkr per den 31 december 2013. "En återstart av verksamheten är beroende av nedskrivning av skulder vid framtida ackordsförhandlingar samt ytterligare extern finansiering. Därmed fortsätter arbetet med att söka efter alternativa finansieringslösningar. Det är viktigt att hålla alla alternativ öppna och för detta krävs mer tid", avslutar Thomas Cederborg, VD. För ytterligare information kontakta: Thomas Cederborg, CEO, +46 708 480 521 Jonatan Forsberg, CFO, +46 761 051 310 För mer information om Nordic Mines, vänligen se; www.nordicmines.se Ovanstående information kan vara sådan information som Nordic Mines AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades klockan 08.00 den 23 April 2014. Nordic Mines är ett nordiskt gruv- och prospekteringsföretag med mål att bli en av Nordens och Europas ledande guldproducenter och en förebild inom miljöarbete. I Laivagruvan i Finland påbörjades guldproduktionen i slutet av 2011. Fyndigheten är en av de största i Norden. Prospektering bedrivs i Finland och Sverige. Nordic Mines grundades 2005 och har över 100 anställda med huvudkontor i Uppsala. Aktien är upptagen till notering på Nasdaq OMX Small Cap-lista. Se även www.nordicmines.se Nordic Mines AB Q1 januari - mars 2014: http://hugin.info/138647/R/1778777/607576.pdf This announcement is distributed by GlobeNewswire on behalf of GlobeNewswire clients. The owner of this announcement warrants that: (i) the releases contained herein are protected by copyright and other applicable laws; and (ii) they are solely responsible for the content, accuracy and originality of the information contained therein. Source: Nordic Mines AB via GlobeNewswire [HUG#1778777]