AMF
Därför tar sparare ut tjänstepension på korttid (Cision)

2014-04-23 08:35
Pressmeddelande 2014-04-23 "Jag vet ju inte hur länge jag lever, så jag tar ut min pension på kort tid när jag är pigg och frisk". Så resonerar många av de sparare som tar ut sin tjänstepension på kort tid. Men många kan underskatta hur länge de kommer att leva. Det visar en undersökning genomförd bland 2 300 av AMFs sparare som valt att ta ut pensionen på kortare tid än livsvarigt. När man närmar sig pension kan man välja att få sin tjänstepension utbetald under kortare tid än att låta försäkringen gälla livet ut. Väljer man att göra det blir utbetalningarna större under den tiden, men man missar det ekonomiska skyddet för ett långt liv. En tredjedel av AMFs kunder väljer att ta ut sin pension under kortare tid än livet ut och andelen har ökat de senaste åren. Främsta anledningen är att man vill ta ut pengarna under tiden man är frisk. Det visar en undersökning som AMF har genomfört bland sina egna kunder. - Vi tror att många underskattar hur länge vi kommer att leva som friska. Då finns risken att man får en försämrad ekonomi redan vid 70 år om man tar ut all tjänstepension på kortare tid. Vi ser att få personer har gjort ordentliga prognoser. Vi lever helt enkelt längre friska än vad vi tror, säger Carina Blomberg, trygghetsekonom på AMF. Majoriteten av de svarande har valt fem år som utbetalningstid, vilket kan jämföras med att AMFs kunder i snitt beräknas leva ytterligare 20-22 år efter 65 år. Merparten av de som svarat i undersökningen och tar ut på kort tid får utbetalningar i storleksordningen 2 000-4 000 kronor i tjänstepension från AMF. Sparare med högre pension och högre inkomst har generellt en längre utbetalningstid. 75 procent av de svarande påbörjade sin pensionsutbetalning vid 65 år. Bland de kunder som gick i pension före 65 år var det dubbelt så vanligt att ange att man upplever att man har dålig ekonomi som skäl till att ta ut tjänstepensionen under en kortare period. - Att ta ut sin tjänstepension på kortare tid på grund av att man känner att man har dålig ekonomi får en stark effekt när tjänstepensionen väl är uttagen efter ett fåtal år. Men många kan känna att de inte har något val utifrån sin privatekonomi, säger Carina Blomberg. 35 procent av de svarande gjorde prognoser på minpension.se inför sin pensionering. När de väl gått i pension och utbetalningarna påbörjats har cirka 75 procent en bra uppfattning över utbetalningsstorleken. Lika många anger att de är nöjda med sitt val att ta ut pensionen under en kort period. - Det är bra att många gör prognoser på minpension.se, men fler borde göra det. Då skulle fler få en bra överblick över sin ekonomi redan före pensionering. Både över ekonomin vid pensioneringstillfället och hur den kommer att bli när man tagit ut hela tjänstepensionen. Samtidigt är det glädjande att så pass många har räknat på ekonomin tillsammans med sin partner för att få en gemensam bild, säger Carina Blomberg. På minpension.se är det lätt att få en helhetsbild av samtliga tjänstepensioner man har skapat under arbetslivet. Det är även mycket enkelt att få en överblick över hur pensionen förändras när tjänstpensionen är slut. Undersökningen baseras på en e-enkät skickad till 7 547 av AMFs kunder som påbörjat temporära pensionsuttag under året 2013. 2 290 svarande under perioden 20 februari- 9 mars 2014. Bilagor: Underlag kring undersökningen. Finns även på AMFs medierum (http://media.amf.se/). För mer information, kontakta: Carina Blomberg, trygghetsekonom AMF: 070-311 74 93, carina.blomberg@amf.se Mikael Lindh Hök, Information AMF: 070-942 88 97, mikael.lindh-hok@amf.se AMF är pensionsbolaget som erbjuder enkla och trygga pensionslösningar med hög avkastning till låg kostnad. Svenskt Näringsliv och LO äger till lika delar aktiebolaget AMF som drivs enligt ömsesidiga principer där vinsten i sin helhet tillfaller spararna. Koncernen AMF förvaltar totalt cirka 450 miljarder kronor i aktier, fastigheter och räntebärande papper åt cirka 3,8 miljoner sparare. AMF Fastigheter AB och AMF Fonder AB är helägda dotterbolag till AMF. ----------------------------------------------------------- http://news.cision.com/se/amf/r/darfor-tar-sparare-ut-tjanstepension-pa-korttid,c9572495 http://mb.cision.com/Main/1040/9572495/235713.pdf http://mb.cision.com/Public/1040/9572495/9d19b2c8973055bc.pdf http://mb.cision.com/Public/1040/9572495/a0502485a4ae039f.pdf