LYYN
Delårsrapport januari– mars 2014 LYYN AB (publ) (Aktietorget)

2014-04-17 09:00

Väsentliga händelser under förstakvartalet

• Ny VD, Anders Holm, utsedd.

• Andra delen av den vid 2013 års stämma beslutade nyemissionen genomfördes. Nyemissionen tecknades till 85 % och tillförde bolaget KSEK 875.

• Vid årsstämman den 10 mars framlades en kontrollbalansräkning. Stämman beslutade att bolaget inte skulle gå i likvidation. Årsstämman beslutade vidare om en minskning av aktiekapitalet till 1 000 000 kr samt om en sammanläggning av aktier 100:1. Bolagsverket registrerade ändringen 27 mars 2014.

• Kostnaderna ligger på oförändrad nivå, arbetet med att minska kostnaderna fortsätter.

Händelser efter periodens utgång

• Sammanläggningen av aktier genomförs av Euroclear och Aktietorget under första delen av april.

Verksamheten

Den stora skillnaden i omsättning jämfört med första kvartalet 2013 är i huvudsak relaterad till att LYYN då redovisade en försäljningsökning som egentligen var två sammanslagna kvartalsorder.

Vi har under det första kvartalet 2014 noterat en ökad affärsaktivitet inom undervattenssegmentet och speciellt har antalet direkta kundförfrågningar ökat.

Antalet nedladdningar, per vecka, av bolagets konsumentprodukter ökar långsamt trots begränsad marknadsföring.

Integrationsprojektet tillsammans med en europeisk kameratillverkare, som påbörjades under slutet av 2013, löper vidare och övergår troligtvis i produkttester under det andra kvartalet.

Den prissänkning som genomfördes under tredje kvartalet 2013 har ännu inte påverkat försäljningen. Då säljcyklerna inom security- och surveillance-marknaden är långa är utfallet från de, under förra kvartalet, fokuserade säljaktiviteterna begränsat.

Kostnaderna ligger på oförändrad nivå i förhållande till föregående kvartal, arbetet med att minska kostnaderna fortsätter.

Andra delen av, den vid 2013 års stämma, beslutade nyemissionen genomfördes. Nyemissionen tecknades till 85 % och gav ett tillförde bolaget KSEK 875.

Bedömningen att nuvarande försäljningsnivåer inte är långsiktigt kommersiellt hållbara kvarstår. Arbetet med att identifiera och utvärdera olika strategiska partnerskap som skulle kunna vara till gagn för bolaget och dess ägare fortsätter men har i skrivande stund inte resulterat i konkreta diskussioner.

Bolagets resultat

Resultatet före avskrivningar för första kvartalet 2014 var KSEK –1 426 att jämföras med KSEK – 446 för första kvartalet 2013.

Händelser efter periodens utgång

Den av bolagsstämman beslutade sammanläggningen av aktier (omvänd split) genomförs i första delen av april.

Som ett led i att sänka kostnaderna och öka effektiviteten har styrelsen beslutat att utvärdera möjligheterna att hantera försäljningen i USA genom LYYN AB. Detta kan innebära att LYYNs amerikanska dotterbolag avvecklas.

Framtida rapporttillfällen

LYYN lämnar återkommande ekonomisk information 4 gånger per år. Nästa informationstillfälle är den 18 juli, då publicering sker av delårsrapport för första halvåret 2014.

Revisorernas granskning

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Lund, 17 april 2014
LYYN AB (publ) 556637-0945

För vidare information kontakta:
Anders Holm, VD
E-post: invest@lyyn.com