OPCON
Opcon: Genomför riktad nyemission om 4.385.965  aktier till en kurs av 0,57 kr/aktie (Cision)

2014-03-24 08:45
Opcons styrelse har med stöd av bemyndigande från årsstämman beslutat att genomföra en riktad nyemission av totalt 4.385.965 aktier à 0,57 kr/aktie. Emissionen riktas till GEM Global Yield Fund Ltd. Det totala antalet utestående aktier i Opcon Aktiebolag (publ) kommer efter registrering av denna nyemission samt nyemissionen av 30 m aktier till Snowman som genomförs samtidigt att uppgå till 378 800 110. Under 2011 tecknade Opcon AB ett avtal med GEM Investment Advisers, Inc. och GEM Global Yield Fund Ltd. om en finansieringsfacilitet "equity-line" på upp till 250 mkr över 36 månader. Avtalet tecknades för att stärka bolaget och säkra tillgången till kapital över tid och ger Opcon möjlighet att successivt ta in kapital mot rätt att teckna aktier i nyemission. Opcon har tidigare utnyttjat ca 20 mkr av ramen. För att lösgöra kapital och stärka bolagets finansiella ställning ytterligare genomför Opcon nu en riktad nyemission av sammanlagt 4.385.965 aktier till GEM. Priset har fastställts till detsamma som i den emission som samtidigt genomförs till Snowman, 0,57 kr per aktie och tillför Opcon 2.500.000 kr som kvittas mot skuld. Aktierna har tecknats och tilldelats GEM Global Yield Fund Ltd. Bolagets aktiekapital kommer genom emissionen ökas med 5.482.456,25 kronor. Då teckningskursen i emissionen fastställts till ett belopp understigande aktiernas kvotvärde ska 2.982.456,20 kronor tillföras bolagets aktiekapital genom överföring från bolagets övriga eget kapital. Samtidigt har Opcon AB avtalat om att förlänga finansieringsfaciliteten med ytterligare 24 månader. Efter nyemissionen kvarstår ca 227 mkr av ramen. För ytterligare information, vänligen kontakta: Niklas Johansson, vice president, Investor Relations, tel. 08-466 45 00, 070-592 54 53 Opcon AB, Box 15085, 104 65 Stockholm Tel. 08-466 45 00, fax 08-716 76 61 e-post: info@opcon.se www.opcon.se Om Opconkoncernen Opcon är en energi- och miljöteknikkoncern som utvecklar, producerar och marknadsför system och produkter för miljövänlig, effektiv och resurssnål energianvändning. Opcon har verksamhet i Sverige, Tyskland och Storbritannien. Antalet anställda är cirka 150. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen har ett affärsområde: Renewable Energy arbetar med framställning av el ur spillvärme, bioenergieldade värme- och kraftvärmeanläggningar, pelleteringsanläggningar, hanteringssystem för biobränslen, slam etc, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, rökgaskondensering, rening av rökgaser samt luftsystem för bränsleceller. ----------------------------------------------------------- http://news.cision.com/se/opcon/r/opcon--genomfor-riktad-nyemission-om-4-385-965--aktier-till-en-kurs-av-0-57-kr-aktie,c9556228 http://mb.cision.com/Main/494/9556228/223773.pdf