Sivers IMA
Uppdaterar aktiemarknaden efter Barcelonamässan (beQuoted)

2014-03-04 09:54
UPPDATERAR AKTIEMARKNADEN EFTER BARCELONAMÄSSAN Under den sista veckan i februari deltog tre medarbetare från Sivers IMA på Barcelonamässan Mobile World Congress, vilket är den absolut största årliga händelsen inom mobilbranschen, oavsett vilket segment det rör sig om. Mässan ger de deltagande företagen en möjlighet att knyta nya kontakter och på plats visa upp nya produkter. För Sivers IMA var det åter en bra mässa och bolagets representanter fick chansen att träffa ett stort antal nya företag som tidigare inte provat bolagets produkter. Mest glädjande var emellertid att Sivers IMA uppdaterades av den kund som under hösten lade en serieorder. Enligt detta bolags säljare var intresset för den av Sivers IMA utvecklade V-bandslänken mycket stort och att det var den hårdvara som besökarna visade störst intresse för. Under mitten av februari kunde Sivers IMA meddela att bolaget tecknat en avsiktsförklaring (LOI), med ett amerikanskt företag som utvecklar, producerar och säljer höghastighetsmodem. Avsikten med denna avsiktsförklaring är att bolagen skall teckna ett avtal om integrera företagens produkter för att gemensamt eller var för sig erbjuda marknaden en mer komplett produkt. Även detta företags ledningsgrupp deltog på Barcelonamässan och uppdaterade kring de tester de genomfört. Testerna som det nordamerikanska företaget gjort har fallit väl ut, och Sivers IMAs produkter skall nu testas i mer extrema miljöer under kommande veckor för att kunna optimera den sammansatta produkten. Förhoppningen är att kunna visa upp den integrerade produkten för sina kunder under det andra kvartalet 2014. Vad gäller verksamheten i Sivers IMA så ser läget bra ut, både den traditionella verksamheten och den mer framtidsinriktade. Produktionen av konverters för serieproduktionen löper på väl, de inkörningsproblem som alltid uppstår är hanterade och byggtiderna minskar vilket gör att yielden ökar något som därför ger Sivers IMA bättre marginaler. Faktureringen för serieproduktionen har påbörjats, vilket tillsammans med de avslutade nyemissionerna har fyllt på kassan under januari och februari. Sivers finansiella situation är därför att betrakta som god, men kan komma att påverkas av externa faktorer vilket då skulle leda till leveransstörningar som binder kapital. På samma sätt kan en brant ökning av nuvarande seriekontrakt medföra att Sivers IMA behöver ytterligare kapital för material etcetera. Styrelsen har av den anledningen påbörjat arbetet med en budget som också omfattar flera olika scenarion för att säkerställa att det finns en god beredskap när ytterligare order kommer. Trefyr AB (före detta Trebax Holding AB) har sålt av en del av de aktier som bolaget erhöll i samband med att Sivers IMA Holding AB (publ) förvärvade Trebax. Försäljningarna har gjorts i syfte att reglera skulder till bland annat Sivers IMA-koncernen. Det kan komma att bli aktuellt med ytterligare försäljningar, men Trefyr AB och dess ägare har meddelat styrelsen att de har en långsiktig syn på ägandet i Sivers IMA. Arbetet med att integrera Trebax fortgår, samtidigt Sivers-koncernen kan dra fördel av en ökad försäljning i detta dotterbolag. En av Trebax kunder, som använder Trebax som en konsultpartner inom konstruktion och utveckling, har ett ökat behov av resurser och har tecknat ett längre avtal avseende konsulter. Det nya uppdraget medför att Trebax behöver nyrekrytera personal. - Vi har under mässan i Barcelona hunnit med att träffa våra befintliga kunder och samarbetspartners, men också potentiella köpare, leverantörer och konkurrenter. Det stora samtalsämnet var small cells och hur lösa strukturen kring dessa. I dag är de flesta tekniska lösningar identiska, där trådlös kommunikation i form av WiFi, radiolänk, basstationer med mera har blivit allt mer standardiserat. En allt viktigare fråga som nämndes av så gott som samtliga de personer vi talade med var hur kunna erbjuda en tillräckligt unik produkt. De flesta verkar ense om att lösningen är att bygga tjänster och funktioner på standardiserade plattformar. På detta sätt kan de enskilda företagen i princip använda samma teknik och hårdvara som konkurrenterna. Det medför emellertid problem för de mindre och medelstora företagen som inte har kapaciteten att utveckla såväl en teknisk plattform och unika funktioner kopplade till detta. Där kan Sivers IMA vara med och leverera sin del av plattformen. Sivers IMA erbjuder i dag en mycket kompetent radioplattform byggd kring det egna, världsledande, SiGe chip-setet och har ett tätt samarbete med modemleverantörer. Vi har därför en radioplattform som passar utmärkt in i ovanstående beskrivning, säger Olle Westblom, VD för Sivers IMA Holding AB (publ). Kista 2014-03-04 För ytterligare information vänligen kontakta: Olle Westblom, VD +46 70-237 60 26 olle.westblom@siversima.com mailto:olle.westblom@siversima.com Följande dokument kan hämtas från beQuoted Sivers IMA Pressrelease 2014-03-04.pdf - http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=12361 Detta är SIVERS IMA SIVERS IMA, som är ett helägt dotterbolag till Sivers IMA Holding AB (publ), är en ledande Europeisk leverantör av produkter baserade på mikro- och millimetervågsteknik. Företaget är internationellt erkänt som en stabil högkvalitetsleverantör. Huvudkontoret ligger i Kista utanför Stockholm. SIVERS IMA har under lång tid utvecklat och levererat systemkomponenter som bl.a. används till radiolänkar inom mobil kommunikation, radarsensorer och testutrustningar. Sivers IMA Holding AB är listat på AktieTorget under kortnamnet SIVE. Mer information från beQuoted Nyhetsrum Sivers IMA http://www.bequoted.com/sivers-ima

Sivers Semiconductors - I dag