Respiratorius
Fas IIa-studie av Respiratorius cancerläkemedel VAL-001 formellt godkänd att inledas (Aktietorget)

2014-01-23 09:58

VAL-001 utvecklas för behandling av diffust storcelligt B-cells lymfom (DLBCL), den vanligaste typen av Non-Hodgkins lymfom. Trots omkring 40 000 fall per år i USA och de 5 fem stora länderna i Europa, har under de senaste tio åren inga nya läkemedel som botar patienten introducerats för behandling av DLBCL.

VAL-001 är en patentsökt kombination och omformulering av godkända läkemedel som idag används för indikationer utanför onkologi. Att VAL-001 bygger på redan kända läkemedel kan innebära en avsevärt snabbare väg till marknaden.

Fas-IIa studien av VAL-001 kommer genomföras vid Skånes onkologiska klinik, SUS i Lund/Malmö, Akademiska sjukhuset i Uppsala och vid Cancercentrum, Norrlands universitetssjukhus i Umeå. I studien skall totalt 20 patienter behandlas med den under fas I fastställda maximalt tolererade dosen (MTD). Målet med fas IIa-studien är att erhålla preliminära data om de terapeutiska effekterna av VAL-001 i kombination med standard cytostatikabehandling, samt ytterligare data kring farmakokinetik. Målet är att under 2014 slutföra rekryteringen av patienter för studien.

Parallellt med fas IIa-studien kommer Respiratorius inleda arbetet med formulering av VAL-001, med mål att inför den efterföljande fas IIb-studien ha slutfört formuleringsarbetet.

Vi på Respiratorius är nöjda över den skyndsamma hanteringen av godkännandet och ser fram emot fortsatt utvecklingen av VAL-001 i samma höga tempo, säger VD Johan Drott.
För ytterligare information, vänligen kontakta:

Christer Fåhraeus
Ordf. Respiratorius AB
+46 705-60 90 00
christer.fahraeus@respiratorius.com

Johan Drott
VD Respiratorius AB
+46 709-22 41 40
johan.drott@respiratorius.com

Respiratorius AB (publ) utvecklar läkemedelskandidater, med ambition att kunna lansera läkemedel mot bland annat folksjukdomarna cancer, kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL) och svår astma. Dessutom innehåller projektportföljen ett projekt för förbättrad diagnostisering av vissa hjärt-kärlsjukdomar (en så kallad biomarkör för PET-kamera).

Se nyheten från Respiratorius

Respiratorius - I dag