Ricoh Sverige AB
Meganews: årets svenska affärsmodellutmanare (Cision)
2013-12-10 11:26
Stockholm, 10 december 2013
Den digitala tidningskiosken Meganews Magazines har utsetts till Årets
svenska affärsmodellutmanare 2013 av Business Model Awards. Bakom
kioskens utskriftslösning står Ricoh.
Igår tillkännagavs årets vinnare av Business Model Awards på Nalen i
samband med konferensen Business Model Summit. Den digitala
tidningskiosken Meganews Magazines vann i en av två kategorier: Årets
svenska affärsutmanare. Juryns motivering:
"Genom en innovativt designad affärsmodell har detta företag lyckats
ändra på den traditionella distributionslogiken i en hårt pressad
bransch. Med ett stort utbud av tidningar och 'print-on-demand' har
de lyckats skapa en kundanpassad och miljövänlig tidningstjänst i
tidens tecken.
Tjänsten är i sin linda, men den positiva respons som följt i spåren
av dess lansering tyder på att den har all potential att
revolutionera tidningsdistributionen - i Sverige och världen.
Genom framgångsrika avtal med leverantörer, tillgång till ett globalt
distributionsnät och ett genomtänkt värdeerbjudande vill företaget
förverkliga sin vision om att säkra den fysiska tidskriftens
fortlevnad. Vinnare av priset 'Årets svenska affärsmodellsutmanare'
är Meganews Magazines."
Business Model Awards uppmärksammar framgångsrika affärsmodeller, och
är skapat av managementföretaget Cordial Business Advisers
tillsammans med tidningen Affärsvärlden och talangnätverket
NovaAgentum.
Meganews är en internetansluten tidningsautomat som trycker ett
exemplar av den tidskrift du valt direkt efter att du har köpt den.
Två minuter tar det från ditt köp tills tidningen dimper ner i
luckan. Bakom idén står journalisten Lars Adaktusson och hans bror
Hans Adaktusson som arbetar tillsammans med tredje brodern Bengt
Adaktusson, vd i deras företag Meganews Sweden.
- Ricoh hjälper oss på Meganews att erbjuda marknaden ett nytt
affärsområde inom media genom sin globala organisation. Vi är oerhört
glada över utmärkelsen, säger Lars Adaktusson på Meganews Sweden.
- Det är roligt och hedrande att vår teknik har kunnat hjälpa till att
realisera en nu prisbelönt affärsmodell, säger Tommy Segelberg,
Director Nordic Operations, Production Printing Business Group,
Ricoh.
Meganews minskar inte bara förlagens kostnader för distribution och
returhantering, automaten är också skonsam mot miljön då den minskar
mängden transporter. Kiosken finns just nu i Mood-gallerian i
Stockholm och på flygplatser i Sverige. På tur står hotell,
matbutiker, sjukhus och gallerior, som visat intresse för den
digitala tidningskiosken.
För mer information, gå in på www.businessmodelsummit.com, eller
kontakta:
Tommy Segelberg
Director Nordic Operations, Production Printing Business Group
tel: 08-621 90 08, 070 789 80 25
E-post: tommy.segelberg@ricoh.se
Magnus Christerson
Marketing Director
tel: 08-734 18 68
E-post: magnus.christerson@ricoh.se
| About Ricoh |
Ricoh is a global technology company specialising in office imaging
equipment, production print solutions, document management systems
and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in
about 200 countries and regions. In the financial year ending March
2013, Ricoh Group had worldwide sales of 1,924 billion yen (approx.
20 billion USD).
The majority of the company's revenue comes from products, solutions
and services that improve the interaction between people and
information. Ricoh also produces award-winning digital cameras and
specialised industrial products. It is known for the quality of its
technology, the exceptional standard of its customer service and
sustainability initiatives.
Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies
transform the way they work and harness the collective imagination of
their employees. For further information, please visit www.ricoh.se
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB
http://www.facebook.com/RicohEurope
Följ oss på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope
Registrera dig på Ricohs mediacenter på: www.ricoh-europe.com/press