Kopy Goldfields
Kopy Goldfields och GV Gold tecknar avsiktsförklaring om partnerskap för att ta Krasny-projektet till produktionsfasen (beQuoted)

2013-11-25 08:15
KOPY GOLDFIELDS OCH GV GOLD TECKNAR AVSIKTSFÖRKLARING OM PARTNERSKAP FÖR ATT TA KRASNY-PROJEKTET TILL PRODUKTIONSFASEN Kopy Goldfields AB (publ) ("Kopy Goldfields" eller "Bolaget") är glada att kunna tillkännage att man tecknat en avsiktsförklaring, så kallad Letter of Intent, med den ryska guldproducenten GV Gold (Vysochaishy Open Joint Stock Company). Avsiktsförklaringen utgör grunden för framtagande av ett bindande aktieägaravtal i vilket GV Gold skall kunna förvärva upp till 51% av Krasny-projektet ("Projektet") genom att finansiera ett borrprogram och investera upp till 9 miljoner USD. Projektet har mineraltillgångar om 1,37 Moz av indikerade och antagna guldresurser. Enligt avsiktsförklaringen kan GV Gold erhålla upp till 51% av Krasny-projektet genom att fullgöra ett borrprogram följt av en rapport av mineralreserver enligt både rysk GKZ-klassificering och den internationellt vedertagna JORC-standarden. Beroende på de slutliga detaljerna för borrprogrammet, estimeras budgeten för programmet upp till 6 miljoner USD och kommer att finansieras av GV Gold till fullo. Borrprogrammet kommer primärt att sikta på den del av Krasny-fyndigheten som är närmast ytan ner till 190 meters djup. Programmet kommer att utvecklas i två steg och skall vara fullföljt inom 14 månader inklusive rapportering av mineralreserver. Under prospekteringsperioden kommer Kopy Goldfields att vara operatör av Projektet. Affären innefattar också en inital kontantbetalning om 1 miljon USD till Kopy Goldfields samt en möjlig tilläggsköpeskilling om 2 miljoner USD, villkorad av resultatet från rapporten av mineralreserver. GV Gold har granskat Projektet sedan maj 2013. Due dilligence av Projektet är långt framskriden och de slutliga detaljerna rörande affären samt borrprogrammet kommer att tas fram parallellt med slutförandet av due dilligence. Aktieägaravtalet förväntas undertecknas inom kort. Mikhail Damrin, VD för Kopy Goldfields, kommenterar nyheten: - Denna avsiktsförklaring är ett viktigt steg för att utveckla Krasny-fyndigheten till en gruva och vi är glada att få ett fullt finansierat borrprogram. I slutet av 2014 kommer vi förhoppningsvis att ha bevisade guldreserver för Krasny som kan tas i solid guldproduktion. Detta är i linje med vår strategi med målsättning att begränsa våra egna investeringar i prospektering och att fokusera på att utveckla projekt tillsammans med partners. Vi är också nöjda att kunna samarbeta med en av Rysslands största och snabbväxande guldproducenter med stor kompetens och erfarenhet av att bygga och driva guldgruvor i Lena Goldfields regionen. Om GV Gold GV Gold (OJSC Vysochaishy) grundades år 1998 av Lanta-Bank (CJSC) och Lenzoloto (OJSC) för att utveckla Goletz Vysochaishy-fyndigheten i Bodaibo-området i Irkutsk-regionen. GV Gold är idag den åttonde största guldproducenten i Ryssland. Bolaget producerar mer än 5,2 ton (168 koz) guld per år och dess portfölj innehåller mer än tio licenser, varav nio projekt i Irkutsk Regionen, med över 100 ton av guldreserver och 120 ton av guldresurser. År 2012 uppgick intäkter från guldförsäljning till 8,6 miljarder ryska rubel. Bolaget planerar att år 2017 ha uppnått en årlig produktion om 12,4 ton (400 koz). Hemsida: http://www.gvgold.ru/en/ http://www.gvgold.ru/en/ . Stockholm, 25 november 2013 För mer information, vänligen kontakta: Mikhail Damrin, VD, +7 916 808 12 17, mikhail.damrin@kopygoldfields.com mailto:mikhail.damrin@kopygoldfields.com Tim Carlsson, CFO, + 46 702 31 87 01, tim.carlsson@kopygoldfields.com mailto:tim.carlsson@kopygoldfields.com Följande dokument kan hämtas från beQuoted Kopy Goldfields Pressrelease 2013-11-25 (Swedish).pdf - http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=11711 Kopy Goldfields Pressrelease 2013-11-25 (English).pdf - http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=11712 Om Kopy Goldfields AB Kopy Goldfields AB (publ), listat på NASDAQ OMX First North i Stockholm, är ett guldprospekteringsbolag i ett av världens främsta guldmineralområden, Lena Goldfields, Bodaibo, Ryssland. Bolagets huvudägare är Eldorado Gold Corp. Bolaget innehar rättigheterna till tretton berggrundslicenser för både prospektering och produktion som täcker 2 107 kvadratkilometer. Målsättningen med Kopy Goldfields verksamhet är att skapa värde genom att identifiera och förvärva högpotentiella guldfyndigheter och därefter utföra tidig prospektering tills dess att fyndigheten antingen kan säljas eller utvecklas i samarbete med en annan partner under ett joint venture avtal. Kopy Goldfields tillämpar International Financial Reporting Standards (IFRS), som godkänts av EU. Aqurat Fondkommission verkar som Certified Adviser, tel: 08-684 05 800. Aktien Ticker: KOPY www.nasdaqomxnordic.com/firstnorth/ http://www.nasdaqomxnordic.com/firstnorth/ Utestående aktier: 30 246 257 Mer information från beQuoted Nyhetsrum Kopy Goldfields http://www.bequoted.com/kopy-goldfields

Kopy Goldfields - I dag