Crown Energy
Crown Energy AB har idag genomfört förvärv av irakisk oljekoncession genom tillträde av Tigris Oil (NGNews)

2013-11-18 16:46

Crown Energys förvärv av Tigris Oil har också varit villkorat av berörda myndigheters godkännande i Irak av ägarförändringen, vilket har erhållits.

Tigris Oil ingick under 2012 ett s.k. PSC-avtal (”Production sharing agreement”) med provinsen Salah Ad Din, belägen norr om Bagdad i Irak. Det totala området är 24 000 kvadratkilometer vilket i jämförelsesyfte motsvarar ca 7 procent av Sveriges yta. Licensområdet beräknas innehålla oljefyndigheter på mer än 20 miljarder fat.

Inom licensen finns flera stora kommersiella fyndigheter där endast begränsad produktion har förekommit.

Crown Energy kommer att inrikta det framtida arbetet på licensen mot ytterligare prospekteringsarbeten. Arbete kommer också att inledas för att starta testproduktion på något av existerande mångmiljon-fat oljefält/fyndighet inom licensen. Crown Energy kommer vartefter arbetet fortskrider att ge information kring tekniska arbetsprogrammet och arbetet med att hitta en lämplig industriell partner för den fortsatta utvecklingen, projektfinansieringen och produktionen.

”Genom förvärvet har Crown Energy möjlighet att på längre sikt bli en betydande aktör i en av världens oljerikaste nationer och därigenom också tillföra bolaget betydande reserver av olja och gas”, säger Ulrik Jansson, Crown Energys VD.

MER INFORMATION

Vänligen kontakta Ulrik Jansson, VD, Crown Energy AB

+46 8 120 66 150

OM CROWN ENERGY