ONLINE BRANDS
ÖKAD OMSÄTTNING, SÄMRE RESULTAT 2 KV (Direkt)

2022-08-19 07:49

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Online Brands, som driver e-handel, redovisar en nettoomsättning på 59,4 miljoner kronor för det andra kvartalet 2022 (31,8).

Det framgår av delårsrapporten.

Ebitda-resultatet uppgick till -1,0 miljoner kronor (4,5). Ökade frakt- och inköpspriser kombinerat med en avtagande tillväxt i efterfrågan och lageruppbyggnad har påverkat resultatet under perioden, uppger bolaget. Justerat ebitda-resultat uppgick till 2,3 miljoner kronor (4,3).

"I Online Brands diversifierade portfölj har våra dotterbolag trots högre kundanskaffningspriser och lägre sökvolymer i både Sverige och övriga Europa fortsatt att öka försäljningen. Därmed kan vi konstatera att vår långsiktiga strategi att datadrivet jobba nära kundernas efterfrågan driver försäljning", skriver vd Magnus Skoglund och fortsätter:

"I arbetet med att förbättra rörelsekapitalet och marginalen, både för återstoden av året och över en längre tidshorisont, fortsätter fokus att ligga på effektiviseringar och kostnadskontroll inom de centrala områdena för våra onlinebaserade bolag: lager, logistik, marknadsföring och bemanning. Vi förväntar oss att se effekt under andra halvåret 2022".

Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion

Nyhetsbyrån Direkt


Online Brands Nordic - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -