H&M
BRUTTOMARGINAL 54,8% 2 KV (EST 53,3%) (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) H&M-gruppens bruttovinstmarginal uppgick till 54,8 procent det andra kvartalet (mars-maj) i det brutna räkenskapsåret 2021/2022.
Genomsnittet av 17 analytikers estimat låg på 53,3 procent, enligt Infront.
Justerat för orealiserade valutakursvinster på koncerninterna fordringar i ryska rubel uppgick bruttomarginalen till 54,1 procent i det andra kvartalet.
Kostnaderna för prisnedsättningarna i relation till omsättningen under andra kvartalet minskade med cirka 1 procentenhet jämfört med motsvarande kvartal året innan. Här hade analytikerna räknat med en minskning på 0,6 procentenheter.
Kostnaderna för prisnedsättningarna som en andel av omsättningen under tredje kvartalet bedöms hamna på samma nivå som i motsvarande kvartal föregående år. Analytikerna hade räknat med en minskning på 1,0 procentenheter.
För det andra kvartalet blev den sammantagna effekten av de externa faktorerna som påverkar inköpskostnaderna negativ, främst drivet av ökade frakt- och råvarukostnader.
För inköpen till tredje kvartalet 2022 är marknadsläget för de externa faktorerna sammantaget negativt jämfört med motsvarande inköpsperiod föregående år.
Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion
Nyhetsbyrån Direkt